Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Marcel Kroon 2018

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten.

Wanneer ik de bus uitstap, zie ik de eerste rood-wit gekleurde uitdossingen al voorbijkomen. Vol verwachting klopt mijn hart als ik richting het stadion loop. Het is alweer even geleden dat ik een wedstrijd van mijn club heb bijgewoond. En juist in dit superseizoen op het moment dat ‘we’ nog op drie fronten actief zijn mag ik een wedstrijd van Ajax bijwonen in de Johan Cruijff Arena. In het stadion aangekomen blijk ik direct naast het vak met de fanatiekste Ajaxsupporters te zitten, de F-side. De passie en het vuur bij deze groep is ongeëvenaard. Ze zingen continu, scanderen namen en leuzen en blazen hun club hiermee richting het doel van de tegenstander.

Als marketeer bekijk ik dit soort taferelen vol bewondering en verwondering. Ieder bedrijf is immers op zoek naar echte fans. Fans die voor je door het vuur gaan, de loftrompet over jou afsteken. Wat mij vooral fascineert, is hoe een merk zo tot leven kan komen. Wat is daar voor nodig?

Historie en de daarbij behorende verhalen rondom een voetbalclub spelen een belangrijke rol. Voorbeelden van tragiek en heroïek die zich afspeelden in het roemruchte verleden zijn er legio. De echte Ajaxfans dissen de legendarische momenten zo op. Kluivert die met het puntje van de schoen wist te scoren in de finale tegen AC Milan. De magistrale omhaal van Van Basten tegen Den Bosch behoort tot het collectieve Ajaxgeheugen, net als de actie van Zlatan die zes spelers van NAC het bos in stuurt en dan scoort.

Instagram

Hedendaagse communicatiemogelijkheden maken het voor voetbalclubs nog makkelijker om de verhalen in beeld bij fans te krijgen. Ajax maakte daar maximaal gebruik van rond de Europese tournee van afgelopen seizoen. Dit leidde ertoe dat ze van een miljoen Instagramvolgers op 2 februari naar 2,9 miljoen volgers op 13 juni gingen. Ruim vier keer zoveel als PSV en Feyenoord samen! Heroïsche filmpjes werden gepost rondom de belangrijke Europese wedstrijden. Grappige en authentieke posts gingen viraal. Grappig was bijvoorbeeld het filmpje over de net gecontracteerde Kjell Scherpen die in het verleden had gezegd voor Feyenoord te zijn en die nu strafregels moest schrijven onder het toeziend oog van Overmars en Van der Sar. Authentiek het beeld dat nieuwbakken helden De Jong en De Ligt in de AH staan met hun boodschappenmandje.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Verhalen

In de Arena klinkt het ‘Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!’ regelmatig. En afgelopen seizoen was dat ook vaak zo. Het is natuurlijk een illusie te denken dat klanten van een assurantiekantoor een vergelijkbare slogan voor hun kantoor ten gehore zullen brengen. Toch denk ik dat kantoren nog veel kunnen winnen met contentmarketing. Content middels verhalen die zorgen voor beleving en tot de verbeelding spreken. Verhalen die klanten het gevoel geven dat ze zich met dit merk kunnen identificeren en erbij willen horen. Verhalen over bijzondere risico’s en schades. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Verhalen die supporters opleveren.

Ajax won overigens met 4-2 en de volgende dag gingen Frenkie en Matthijs gewoon weer samen boodschappen doen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Bijzondere risico's op VVP-event

Bijzondere risico's op VVP-event

VVP organiseert samen met De Hoop, OOM Verzekeringen, Turien & Co. en de Vereende op woensdag 28 maart het kennisevent Bijzondere Risico's. Financieel...

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van...

Marketing voorwaarde voor structurele groei

Marketing voorwaarde voor structurele groei

Natuurlijk.. Een marketeer die marketing aanprijst. Preken voor eigen parochie. Wij van wc-eend. Ik weet het. Een ietwat prikkelende titel, maar voor een ‘toekomstproof’...

Advieskantoren sluiten zelf nauwelijks cyberriskverzekering af

Advieskantoren sluiten zelf nauwelijks cyberriskverzekering af

Maar liefst 83 procent van de advieskantoren heeft zelf geen cyberverzekering afgesloten, zo blijkt uit onderzoek van Bureau DFO. Dit terwijl 79 procent van de kantoren...

‘Kleine vis’ beschikt  over grote gunfactor

‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend...

De verzekeringsoplossing voor de vermogende particulier

De verzekeringsoplossing voor de vermogende particulier

Turien & Co. lanceert twee nieuwe Premium verzekeringen. Het gaat hierbij om de Premium Woningverzekering en de Premium Inboedelverzekering, geheel toegespitst...

Overpeinzingen onder de luifel

Overpeinzingen onder de luifel

Net terug van een vakantie in eigen land. Het mooie van vakantie vind ik dat het je de gelegenheid biedt om van een afstandje je dagelijkse beslommeringen te bekijken....

Samenwerking Risk en Turien voor inkomen

Samenwerking Risk en Turien voor inkomen

Turien & Co. Assuradeuren en Risk Verzekeringen gaan samenwerken op het gebied van inkomensverzekeringen. Naar eigen zeggen hebben beide partijen hun eigen...

Sebastian Mennes op vvp-event Inkomen

Sebastian Mennes op vvp-event Inkomen

Sebastian Mennes stond eerder al op het podium met Richard Branson, Al Gore en Bear Grylls. Op 20 september deelt deze veelzijdige top-ondernemer op het VVP Event...

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren...