Persoonlijke aanpak behoudt zijn kracht

section1_page64_article26_1.jpg

Inmiddels ben ik een jaar onderweg met het bezoeken van assurantieadviseurs. Een leerzaam jaar. In eerste instantie gaf ik marketingadvies in de breedste zin van het woord. Denk aan advies over hoe je een aansprekende missie en visie formuleert en wat dragende waarden voor je kantoor kunnen zijn. Maar ook welke rol je als eigenaar hebt en hoe je draagvlak creëert. Was het zinvol? Ik vind van wel. Werd er wat mee gedaan? Vaak niet.

Uiteindelijk werd ik slachtoffer van mijn eigen motto, namelijk dat marketing geen exacte wetenschap is, maar vaak een kwestie van trial and error. Sommige campagnes waar je van tevoren veel van verwacht, vallen tegen. Andere pakken juist onverwachts goed uit. De praktijk blijkt altijd weer dé graadmeter voor het succes. Goed, ik heb geleerd dat je het gemiddelde kantoor niet hoeft te vertellen over het beleggen van een visie en missie. Ik zou het zelf wel doen, onderzoek toont aan dat bedrijven met een missie en visie gemiddeld 29 procent meer omzet genereren. Aan de andere kant begrijp ik ook dat tijd, geld en kennis wel aanwezig moeten zijn. Vervolgens ben ik gaan focussen op de meest effectieve kanalen en heb hiervoor samen met de collega’s content gemaakt. De meest voor de hand liggende adviseurskanalen zijn: website, social media, nieuwsbrief, direct mailing, klantbezoek, telefonisch contact, banner in de e-mailhandtekening (een ernstig onderschat middel!) en klantevent.

Laatst sprak ik een tussenpersoon die vroeg: worden er nog steeds direct mailings verstuurd, dat is toch vooroorlogs? Het antwoord op beide vragen is ja. De eerste direct-marketingtechnieken stammen uit de negentiende eeuw. Belangrijker om te weten is, dat er nog steeds goede resultaten worden geboekt met direct mailings. Zowel online als offline. Reden, het is persoonlijk, gericht, meet

In de rubriek Marketing van N(u) geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

baar, kostenefficiënt en wordt goed gelezen, mits relevant. Zorg daarom dat de lezer direct de tekst in wordt getrokken. Iedere zin moet raak zijn, prikkelen en de klant het gevoel geven dat er wat te halen is. De onderwerpregel is, vooral online, bepalend voor je succes. Ben je er met een prikkelende en inhoudelijk sterke mailing? Helaas… Nabellen is essentieel. Ga de dialoog aan. De reacties die je krijgt, zijn waardevolle info voor de volgende versie van je mailing. Begin altijd met een selecte groep aan te sturen, evalueer na de belactie en pas je boodschap, momentum of structuur aan.

Moraal van het verhaal? Wees je ervan bewust welke kanalen omzetgedreven zijn en welke kanalen met name voor zichtbaarheid zorgen. Vooral gerichte, persoonlijke en relevante acties zorgen voor nieuwe aanwas. Een direct-marketingtraject bestaat meestal uit drie onderdelen: mailing, nabellen (voor een afspraak), afspraak (voor het sluiten van een verzekering). Sommige adviseurs halen met nabellen een conversie van 35 procent en uit afspraken een conversie van 50 procent! Halen ze dat bij hun eerste direct-marketingactie? Vrijwel nooit. Ook hier komt het principe van trial and error weer om de hoek kijken. Ik wens u alvast een bijzonder prettig 2018!

Reactie toevoegen

 
Editie
PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

“We zijn ontzettend blij en voelen ons vereerd dat wij genomineerd zijn voor de VVP Advies Award 2024 in de categorie Pensioen. Het bedrijf is de afgelopen...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...