Wij zijn de nieuwe generatie adviseurs

Ferzekerd foto 1

(Rubriek 'Een frisse blik op het adviesvak' in VVP 1-2024) Ferzekerd, de nieuwe generatie adviseurs is per 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel Advies. “Wij zijn dé go-to adviseur voor starters als het gaat om hypotheken en verzekeringen. Wij onderscheiden ons door af te stappen van de traditionele, ingewikkelde aanpak en bieden in plaats daarvan transparante, efficiënte en persoonlijke financiële adviezen”, aldus Fatih Sahin en Pieter IJdo.

‘‘Wij hebben een frisse kijk op verzekeren en hypotheken. Na jarenlange ervaring binnen de banksector hebben we de tekortkomingen en frustraties gezien die veel mensen ervaren bij traditionele verzekeraars. Daarom hebben we besloten om het anders aan te pakken. Bij ons draait het om de klant. We begrijpen dat zij geen behoefte hebben aan ingewikkelde procedures, verborgen kosten en langdurige wachttijden. Daarom streven we ernaar om onze klanten een transparante, efficiënte en persoonlijke ervaring te bieden.”

IJdo en Sahin gingen samen van start met hun advieskantoor. Inmiddels zijn ze met zijn drieën. “Er is nu een stagiaire bij gekomen. Wij proberen onze uitbreiding niet in medewerkers te zoeken, maar in innovatie. De vraag die wij ons dan ook altijd als eerst stellen is: kan technologie deze taak op zich nemen of is hier menselijk handeling bij nodig? Vaak kan het opgelost worden door de technologie.”

Kansen

“Wij leven in een tijd van anders denken, jongere opkomende generaties die slimmer zijn door kennis van de digitale wereld”, zeggen Pieter IJdo en Fatih Sahin. “Sommige weten het zelfs beter dan een adviseur. Dit vergt een andere kijk op onze wereld. Vandaar ons besluit om het anders aan te pakken. Bij ons draait het om het individu, de mens en zijn behoefte. Lange ingewikkelde procedures zijn niet meer van deze tijd.”

Ferzekerd, begonnen vanaf nul, is een standalone onderneming. “Wij zien de partijen waar wij mee samenwerken zoals bijvoorbeeld de notarissen, makelaars en taxateurs als onze partners.”

Het advieskantoor kan een breed palet aan klandizie aan. “Wij kiezen er echter voor om ons (meer) te richten op de startersmarkt. Het concept ‘Ferzekerd’ is gericht op de startende particulier/ondernemer. Wij willen er graag vanaf het begin bij zijn. Wanneer een klant de eerste woning aankoopt en wanneer een klant een onderneming start en de eerste verzekering afsluit.”

“Hoe mooi is het dat een aantal van de verzekerde ondernemingen de volgende stap maakt en wij, als Ferzekerd, daarin meegroeien. Dit is precies waar wij voor gaan en waar wij in geloven, namelijk: samen groeien!”

Belangrijkste uitdagingen

“We zien er steeds minder. Doordat traditionele adviseurs het weigeren anders te doen en vast blijven zitten in oude patronen, krijgen wij steeds meer klanten die gefrustreerd zijn en op zoek zijn naar onze aanpak. Dus het is hopen dat de huidige adviseurs blijven doen wat ze doen.”

IJdo en Sahin zijn vernieuwers, maar vernieuwing moet wel van toegevoegde waarde zijn. “En bij ons draait het om de persoon. Persoonlijke begeleiding blijft essentieel, vooral omdat het gros van onze klanten nog geen ervaring heeft met de diensten die wij aanbieden. Het liefst zetten wij technieken in als AI, machine learning , blockchain en dashboarding die gedreven worden op basis van de behoefte van een klant. Maar we zullen dit pas effectief gebruiken als de gebruiker daar klaar voor is.”

“Op dit moment ervaren wij geen problemen wat betreft wet- en regelgeving. Bij ondernemen komt juist erg veel vrijheid kijken en dan is het goed dat er bepaalde wetten en regels zijn die ervoor zorgen dat je binnen kaders moet adviseren, maar dat staat het ondernemen niet in de weg. Waren deze wetten en regels er niet dan zal dit ten koste gaan van de kwaliteit in advies naar de klanten toe. Zonder wet en regelgeving zal dit op lange termijn mogelijk zorgen voor problemen.”

“Een terugkerend onderwerp is financieren op basis van NBI (netto besteedbaar inkomen). In onze ogen veel reëler dan de huidige methodiek. Onze eerste vragen tijdens een oriëntatiegesprek aan een klant zijn dan ook altijd gericht op wat iemand in de maand kwijt wil/kan en niet wat hij zou kunnen lenen op basis van zijn/haar inkomen. Een klant help je niet door te zeggen wat ze kunnen lenen. Een klant help je door inzicht te geven in de inkomsten en uitgaven.“

Fintech

“De rol van digitalisering/fintech zou groot in de financiële sector kunnen zijn als het maar niet ten koste gaat van de persoonlijke begeleiding. Maar digitaal ondertekenen, blockchain ter verificatie, en AI die je helpt bij de eerste vragen en begeleiding van het proces zou standaard moeten zijn. Dit gaat in de toekomst alleen maar meer worden. Wij willen hierin vooroplopen. Zijn met meerdere partners in gesprek om hier stappen in te maken. We gaan naar een toekomst waar wij ons heel goed kunnen voorstellen dat AI mijn gesprek overneemt. “

Grijze sector

“De financiële adviessector is grijs. Bij verschillende meetings/borrels/events/uitjes zien wij dat er weinig jonge adviseurs zijn die de stap wagen en gaan ondernemen. Het is allemaal nog erg traditioneel en niet van deze tijd. Het was voorheen bijna een verplichting om in pak te lopen, hierna was de spijkerbroek geaccepteerd (wel met een colbert, overhemd en nette schoenen) en op dit moment komen wij naar voren als de adviseurs op sneakers.”

“Wij houden afstand van het traditionele en kiezen ervoor om het in die zin anders te doen. Niet alleen zullen wij advies geven op onze sneakers en met een hoodie, maar ook zal dit concept (jong, fris en vernieuwend) te zien zijn op onze website en op de manier hoe wij naar buiten komen.”

Over vijf jaar

“Wij willen Ferzekerd neerzetten als een merk en niet als een standalone kantoor. Het merk moet zich uitbreiden verder in de regio/provincie/land. Over vijf jaar moet er landelijke bekendheid zijn en hopen wij onze diensten verder in het land aan te kunnen bieden. De locatie moet geen issue zijn. Wij zijn 24/7 bereikbaar en in staat om iedereen in het land te helpen. Ons doel is verdere uitbreiding van onze doelgroep, de starters. Met als gevolg dat over vijf jaar deze starters geen starters meer zijn, maar klanten die een volgende woning kopen, hun onderneming uitbreiden of grotere risico’s moeten verzekeren en wij samen groeien.”

Een frisse blik op het adviesvak

In de rubriek Een frisse start besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt te leren kennen en meer te weten over hun ondernemerschap. Bovendien kan een frisse blik op het adviesvak nieuwe inzichten geven hoe aantrekkelijk dit vak eigenlijk is. Dit keer Ferzekerd, per 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Fnancieel Advies, het advieskantoor van Fatih Sahin en Pieter IJdo.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - van Brederode Assurantien BV 23 februari 2024

Hartstikke leuk ! Fijn te zien dat er jonge mensen met een gezonde doses enthousiasme voor dit prachtige vak kiezen. De oude garde is moegestreden en afgebrand door de nimmer aflatende regel- en bemoeizuchtige overheid. Jullie doen gewoon wat je moet doen en worden niet gehinderd door alle geschiedenis. Ik ben heel benieuwd wat dit wordt en hoe het verder met jullie gaat. Alle succes toegewenst !

Meer over
Nieuwe generatie adviseurs daagt traditionele adviesbranche uit

Nieuwe generatie adviseurs daagt traditionele adviesbranche uit

Fatih Sahin en Pieter IJdo (IJdo & Sahin financieel advies) gaan vanaf 1 maart 2024 verder onder de naam Ferzekerd, de nieuwe generatie adviseurs. De naamswijziging...

Ken uw waarde

Ken uw waarde

(Willem Vreeswijk in VVP 3, 2023) Hoe mooi kan het adviesvak zijn! Dat is de kernboodschap van het Vakkatern ‘De Waarde van Advies’ in deze uitgave van...

Verzekerd van een goed gevoel

Verzekerd van een goed gevoel

(Rubriek Een Frisse Blik in VVP 3, 2023) “Ik vertegenwoordig de nieuwe generatie. Klanten verdienen onze onverdeelde aandacht en dus moet hier onze tijd...

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

OvFD: “Meer adviestijd voor de klant”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de OvFD, VVP 06-2022) “Wie weet, misschien wordt een hypotheek in 2028 zelfs realtime geaccepteerd.” Aldus Colinda...

NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

NVHP: “Klantvoorkeur voor professioneel financieel adviseur blijft”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de NVHP, VVP 06-2022) “De adviseur van de nabije én verdere toekomst gaat actief aan de slag met digitalisering,...

AFM: “Consument steeds beter bediend”

AFM: “Consument steeds beter bediend”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen...

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

VVP 06-2022: het adviesvak over vijf jaar

Over vijf jaar… zijn er gewoon nog financieel adviseurs die floreren door hun persoonlijke benadering van consument en ondernemer. Dat stellen Adfiz, AFM,...

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

Adfiz: “Adviseur als dé deskundige”

(Adviesvak over vijf jaar volgens Adfiz in VVP 06-2022) “Zorgen dat financieel advies voor meer mensen bereikbaar wordt, dáár wil ik aan bijdragen...

Frisse blik

Frisse blik

Een frisse blik op het adviesvak. Dat past niet alleen bij een nieuw jaar, maar ook bij een snel veranderende wereld waarin de adviseur het vertrouwde baken van...