Zonde

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor klanten en de maatschappij. Maar ze laten die kans nog steeds liggen. Zonde.

Het triggert mij al een tijdje: we zien dat klanten financieel zelfredzaam moeten worden om ook in de toekomst hun financiën op orde te houden. En het is overduidelijk dat klanten hier mentaal niet op zijn ingesteld en financieel verstandige keuzes liever voor zich uitschuiven. Een voorbeeld? Hoe gaan we de berg aflossingsvrije hypotheken aflossen met alle opgebouwde pensioengaten en de verdampte vermogens omdat we op enig moment in ons leven mantelzorger werden? Na de tweede vechtscheiding, uiteraard.

Het beeld dat ik schets, is minder grappig of uit verband getrokken dan we zouden willen. En ik kan dit onderbouwen. Afgelopen voorjaar heb ik met Fred de Jong en Susan Visser onderzoek gedaan onder consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. En wat blijkt? Zeventig procent van de consumenten maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Zelfs zo erg dat zij daar stress van ervaren.

Verbaasd

Consumenten maken zich zorgen over verschillende zaken met financiële gevolgen. Of men genoeg inkomen heeft na het pensioen, stijgende zorgkosten, geld om praktische zaken als een wasmachine te vervangen, een onbezorgde toekomst voor de kinderen. Allemaal herkenbare zaken. En niemand lijkt zich zorgen te maken over de kwaliteit van de verzekeringspolis.

Ons onderzoek gaat verder. Voor alle onderwerpen waarbij consumenten aangeven zich zorgen te maken, heb je een spaarpotje of vermogen nodig. Wat zeggen de uitkomsten van ons onderzoek? Meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek wil vermogen opbouwen via sparen. En minder dan tien procent via beleggen. Nog een keer: consumenten die vermogen willen opbouwen, doen dit liever via sparen dan via beleggen. Ik was verbaasd over deze uitkomst. Ga er stiekem vanuit dat consumenten de huidige rentepercentages op spaarproducten ook kennen.

‘Verzekeringswereld bij uitstek plek om betekenisvol te zijn’

Relevant

De combinatie van deze uitkomsten leert mij twee dingen. Ten eerste: de dienstverlening van adviseurs leidt niet tot een veilig en comfortabel gevoel bij consumenten. En ten tweede: consumenten kiezen ondanks het werk van adviseurs, voor oplossingen die ze niet gaan helpen hun probleem op te lossen.

Ik vind het interessant hoe de wereld om ons heen verandert en hoe bedrijven daarop reageren. Hoe ze zich aanpassen en ontwikkelen. Het wordt steeds belangrijker om betekenisvol te zijn. Betekenis geven aan werk, betekenisvol zijn voor anderen en maatschappelijk relevant zijn. Wat we doen, moet er echt toe doen. De verzekeringswereld is volgens mij bij uitstek de plek om betekenisvol te zijn voor anderen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 3 januari 2020

Onder een steen geleefd? Het intermediair dealt elke dag met genoemde problemen bij klanten. Sluitpost blijft toch de portemonnee.

Meer over
Denken met je handen

Denken met je handen

Lego Serious Play kent drie ‘superpowers’ die kunnen helpen bij ingewikkelde vraagstukken als het ontwikkelen van visies en toekomstscenario’s:...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Let's play seriously op 29 maart in Den Haag

Het New Financial Forum organiseert op 29 maart 2017 in Den Haag het bijzondere event Let’s play seriously. Realisatiekracht is het uitgangspunt. Met de materialen...

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

Laat als adviseur oude gewoonten en wetmatigheden los

“In de markt zijn digitalisering, veranderend klantgedrag, wet- en regelgeving en herstel van vertrouwen belangrijke thema’s. Dat weten we inmiddels...