Zonde

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor klanten en de maatschappij. Maar ze laten die kans nog steeds liggen. Zonde.

Het triggert mij al een tijdje: we zien dat klanten financieel zelfredzaam moeten worden om ook in de toekomst hun financiën op orde te houden. En het is overduidelijk dat klanten hier mentaal niet op zijn ingesteld en financieel verstandige keuzes liever voor zich uitschuiven. Een voorbeeld? Hoe gaan we de berg aflossingsvrije hypotheken aflossen met alle opgebouwde pensioengaten en de verdampte vermogens omdat we op enig moment in ons leven mantelzorger werden? Na de tweede vechtscheiding, uiteraard.

Het beeld dat ik schets, is minder grappig of uit verband getrokken dan we zouden willen. En ik kan dit onderbouwen. Afgelopen voorjaar heb ik met Fred de Jong en Susan Visser onderzoek gedaan onder consumenten die gebruik maken van financieel adviseurs. En wat blijkt? Zeventig procent van de consumenten maakt zich zorgen over de financiële toekomst. Zelfs zo erg dat zij daar stress van ervaren.

Verbaasd

Consumenten maken zich zorgen over verschillende zaken met financiële gevolgen. Of men genoeg inkomen heeft na het pensioen, stijgende zorgkosten, geld om praktische zaken als een wasmachine te vervangen, een onbezorgde toekomst voor de kinderen. Allemaal herkenbare zaken. En niemand lijkt zich zorgen te maken over de kwaliteit van de verzekeringspolis.

Ons onderzoek gaat verder. Voor alle onderwerpen waarbij consumenten aangeven zich zorgen te maken, heb je een spaarpotje of vermogen nodig. Wat zeggen de uitkomsten van ons onderzoek? Meer dan 50 procent van de deelnemers aan het onderzoek wil vermogen opbouwen via sparen. En minder dan tien procent via beleggen. Nog een keer: consumenten die vermogen willen opbouwen, doen dit liever via sparen dan via beleggen. Ik was verbaasd over deze uitkomst. Ga er stiekem vanuit dat consumenten de huidige rentepercentages op spaarproducten ook kennen.

‘Verzekeringswereld bij uitstek plek om betekenisvol te zijn’

Relevant

De combinatie van deze uitkomsten leert mij twee dingen. Ten eerste: de dienstverlening van adviseurs leidt niet tot een veilig en comfortabel gevoel bij consumenten. En ten tweede: consumenten kiezen ondanks het werk van adviseurs, voor oplossingen die ze niet gaan helpen hun probleem op te lossen.

Ik vind het interessant hoe de wereld om ons heen verandert en hoe bedrijven daarop reageren. Hoe ze zich aanpassen en ontwikkelen. Het wordt steeds belangrijker om betekenisvol te zijn. Betekenis geven aan werk, betekenisvol zijn voor anderen en maatschappelijk relevant zijn. Wat we doen, moet er echt toe doen. De verzekeringswereld is volgens mij bij uitstek de plek om betekenisvol te zijn voor anderen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

PS - Platter-Schoo FD 3 januari 2020

Onder een steen geleefd? Het intermediair dealt elke dag met genoemde problemen bij klanten. Sluitpost blijft toch de portemonnee.

Meer over
Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...