Post-COVID leiderschap

Björn Bierhaalder (MCH Consultancy).

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen veranderen. Met deze verhalen en ervaringen kunnen we niet meer terug naar hoe het afgelopen februari was.

DDe coronacrisis levert ons goede en mooie dingen op. Dat klinkt raar in een tijd die mensen hard raakt door het virus en de gevolgen van alle maatregelen. Als je verder kijkt dan het persoonlijke leed, zie je mooie dingen ontstaan. De grote vraag is: Wat leren we van de COVID-19 crisis? En wat gaan we met deze leerervaringen doen?

We kunnen niet terugkeren naar de situatie van eind februari. In korte tijd is veel gebeurd. Onmogelijke veranderingen blijken mogelijk te zijn. We werken thuis, overleggen via Teams of Zoom met klanten en medewerkers functioneren prima zonder dagelijks toezicht van een manager.

Daar bovenop heeft iedereen de crisismaatregelen anders ervaren. De sociale, maatschappelijke, culturele en economische gevolgen zijn voor sommigen prettig, waar anderen in hun persoonlijke leven hard zijn geraakt door COVID-19 en de maatregelen. Deze individuele ervaringen nemen we mee terug naar werk, ieder voor zich met eigen verhalen en verwachtingen. Ga je dan weer in dezelfde samenstelling rond de tafel zitten en de draad oppakken alsof de wereld niet is veranderd? Ik kan me dat niet voorstellen.

Onbeantwoorde vragen

De COVID-crisis leert ons wat echt belangrijk is. In de zorg zie je dit uiteraard het meest. Maar het gaat verder. Mensen die de basisvoorzieningen van het land in stand houden. Banken die over hun eigen belangen heen stappen. Acties die worden opgezet om ondernemers te helpen die plotseling hun inkomen zijn kwijt geraakt. Acties om zorgmedewerkers op symbolische wijze bedanken voor hun harde en broodnodige inzet. Het geeft een saamhorig en verbonden gevoel dat ik door de hele samenleving lijk te voelen. Niet alleen in Nederland, in de rest van de wereld gaat het net zo.

‘Coronacrisis leert ons wat echt belangrijk is’

We gaan op een andere manier kijken naar werk, dienstverlening en klantrelaties. En naar de manier van leidinggeven. Wat is bijvoorbeeld de rol van accountmanagement wanneer een groot deel van hun werk via Teams of Zoom plaats vindt?

Wat is de rol van managers nu collega’s meer autonomie in hun manier van werken hebben ervaren? Hoe ga je om met kantoorruimte in de anderhalvemetereconomie en met meer mensen die thuis werken? En hoe maak je een fee-beloningsmodel robuust tegen plotselinge terugval?

De vragen zijn helder, de antwoorden nog niet. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Deel de ervaringen en ideeën. En zorg met elkaar dat we als betere samenleving uit de crisis komen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...