Post-COVID leiderschap

Björn Bierhaalder (MCH Consultancy).

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen veranderen. Met deze verhalen en ervaringen kunnen we niet meer terug naar hoe het afgelopen februari was.

DDe coronacrisis levert ons goede en mooie dingen op. Dat klinkt raar in een tijd die mensen hard raakt door het virus en de gevolgen van alle maatregelen. Als je verder kijkt dan het persoonlijke leed, zie je mooie dingen ontstaan. De grote vraag is: Wat leren we van de COVID-19 crisis? En wat gaan we met deze leerervaringen doen?

We kunnen niet terugkeren naar de situatie van eind februari. In korte tijd is veel gebeurd. Onmogelijke veranderingen blijken mogelijk te zijn. We werken thuis, overleggen via Teams of Zoom met klanten en medewerkers functioneren prima zonder dagelijks toezicht van een manager.

Daar bovenop heeft iedereen de crisismaatregelen anders ervaren. De sociale, maatschappelijke, culturele en economische gevolgen zijn voor sommigen prettig, waar anderen in hun persoonlijke leven hard zijn geraakt door COVID-19 en de maatregelen. Deze individuele ervaringen nemen we mee terug naar werk, ieder voor zich met eigen verhalen en verwachtingen. Ga je dan weer in dezelfde samenstelling rond de tafel zitten en de draad oppakken alsof de wereld niet is veranderd? Ik kan me dat niet voorstellen.

Onbeantwoorde vragen

De COVID-crisis leert ons wat echt belangrijk is. In de zorg zie je dit uiteraard het meest. Maar het gaat verder. Mensen die de basisvoorzieningen van het land in stand houden. Banken die over hun eigen belangen heen stappen. Acties die worden opgezet om ondernemers te helpen die plotseling hun inkomen zijn kwijt geraakt. Acties om zorgmedewerkers op symbolische wijze bedanken voor hun harde en broodnodige inzet. Het geeft een saamhorig en verbonden gevoel dat ik door de hele samenleving lijk te voelen. Niet alleen in Nederland, in de rest van de wereld gaat het net zo.

‘Coronacrisis leert ons wat echt belangrijk is’

We gaan op een andere manier kijken naar werk, dienstverlening en klantrelaties. En naar de manier van leidinggeven. Wat is bijvoorbeeld de rol van accountmanagement wanneer een groot deel van hun werk via Teams of Zoom plaats vindt?

Wat is de rol van managers nu collega’s meer autonomie in hun manier van werken hebben ervaren? Hoe ga je om met kantoorruimte in de anderhalvemetereconomie en met meer mensen die thuis werken? En hoe maak je een fee-beloningsmodel robuust tegen plotselinge terugval?

De vragen zijn helder, de antwoorden nog niet. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Deel de ervaringen en ideeën. En zorg met elkaar dat we als betere samenleving uit de crisis komen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Zorgsector zag extreme stijging ziekteverzuim in februari

Zorgsector zag extreme stijging ziekteverzuim in februari

Verzuimdatabedrijf Vernet, dochteronderneming van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM, heeft over februari van dit jaar een extreme stijging van het ziekteverzuim...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...