Post-COVID leiderschap

Björn Bierhaalder (MCH Consultancy).

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen veranderen. Met deze verhalen en ervaringen kunnen we niet meer terug naar hoe het afgelopen februari was.

DDe coronacrisis levert ons goede en mooie dingen op. Dat klinkt raar in een tijd die mensen hard raakt door het virus en de gevolgen van alle maatregelen. Als je verder kijkt dan het persoonlijke leed, zie je mooie dingen ontstaan. De grote vraag is: Wat leren we van de COVID-19 crisis? En wat gaan we met deze leerervaringen doen?

We kunnen niet terugkeren naar de situatie van eind februari. In korte tijd is veel gebeurd. Onmogelijke veranderingen blijken mogelijk te zijn. We werken thuis, overleggen via Teams of Zoom met klanten en medewerkers functioneren prima zonder dagelijks toezicht van een manager.

Daar bovenop heeft iedereen de crisismaatregelen anders ervaren. De sociale, maatschappelijke, culturele en economische gevolgen zijn voor sommigen prettig, waar anderen in hun persoonlijke leven hard zijn geraakt door COVID-19 en de maatregelen. Deze individuele ervaringen nemen we mee terug naar werk, ieder voor zich met eigen verhalen en verwachtingen. Ga je dan weer in dezelfde samenstelling rond de tafel zitten en de draad oppakken alsof de wereld niet is veranderd? Ik kan me dat niet voorstellen.

Onbeantwoorde vragen

De COVID-crisis leert ons wat echt belangrijk is. In de zorg zie je dit uiteraard het meest. Maar het gaat verder. Mensen die de basisvoorzieningen van het land in stand houden. Banken die over hun eigen belangen heen stappen. Acties die worden opgezet om ondernemers te helpen die plotseling hun inkomen zijn kwijt geraakt. Acties om zorgmedewerkers op symbolische wijze bedanken voor hun harde en broodnodige inzet. Het geeft een saamhorig en verbonden gevoel dat ik door de hele samenleving lijk te voelen. Niet alleen in Nederland, in de rest van de wereld gaat het net zo.

‘Coronacrisis leert ons wat echt belangrijk is’

We gaan op een andere manier kijken naar werk, dienstverlening en klantrelaties. En naar de manier van leidinggeven. Wat is bijvoorbeeld de rol van accountmanagement wanneer een groot deel van hun werk via Teams of Zoom plaats vindt?

Wat is de rol van managers nu collega’s meer autonomie in hun manier van werken hebben ervaren? Hoe ga je om met kantoorruimte in de anderhalvemetereconomie en met meer mensen die thuis werken? En hoe maak je een fee-beloningsmodel robuust tegen plotselinge terugval?

De vragen zijn helder, de antwoorden nog niet. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Deel de ervaringen en ideeën. En zorg met elkaar dat we als betere samenleving uit de crisis komen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...