Post-COVID leiderschap

Björn Bierhaalder (MCH Consultancy).

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen veranderen. Met deze verhalen en ervaringen kunnen we niet meer terug naar hoe het afgelopen februari was.

DDe coronacrisis levert ons goede en mooie dingen op. Dat klinkt raar in een tijd die mensen hard raakt door het virus en de gevolgen van alle maatregelen. Als je verder kijkt dan het persoonlijke leed, zie je mooie dingen ontstaan. De grote vraag is: Wat leren we van de COVID-19 crisis? En wat gaan we met deze leerervaringen doen?

We kunnen niet terugkeren naar de situatie van eind februari. In korte tijd is veel gebeurd. Onmogelijke veranderingen blijken mogelijk te zijn. We werken thuis, overleggen via Teams of Zoom met klanten en medewerkers functioneren prima zonder dagelijks toezicht van een manager.

Daar bovenop heeft iedereen de crisismaatregelen anders ervaren. De sociale, maatschappelijke, culturele en economische gevolgen zijn voor sommigen prettig, waar anderen in hun persoonlijke leven hard zijn geraakt door COVID-19 en de maatregelen. Deze individuele ervaringen nemen we mee terug naar werk, ieder voor zich met eigen verhalen en verwachtingen. Ga je dan weer in dezelfde samenstelling rond de tafel zitten en de draad oppakken alsof de wereld niet is veranderd? Ik kan me dat niet voorstellen.

Onbeantwoorde vragen

De COVID-crisis leert ons wat echt belangrijk is. In de zorg zie je dit uiteraard het meest. Maar het gaat verder. Mensen die de basisvoorzieningen van het land in stand houden. Banken die over hun eigen belangen heen stappen. Acties die worden opgezet om ondernemers te helpen die plotseling hun inkomen zijn kwijt geraakt. Acties om zorgmedewerkers op symbolische wijze bedanken voor hun harde en broodnodige inzet. Het geeft een saamhorig en verbonden gevoel dat ik door de hele samenleving lijk te voelen. Niet alleen in Nederland, in de rest van de wereld gaat het net zo.

‘Coronacrisis leert ons wat echt belangrijk is’

We gaan op een andere manier kijken naar werk, dienstverlening en klantrelaties. En naar de manier van leidinggeven. Wat is bijvoorbeeld de rol van accountmanagement wanneer een groot deel van hun werk via Teams of Zoom plaats vindt?

Wat is de rol van managers nu collega’s meer autonomie in hun manier van werken hebben ervaren? Hoe ga je om met kantoorruimte in de anderhalvemetereconomie en met meer mensen die thuis werken? En hoe maak je een fee-beloningsmodel robuust tegen plotselinge terugval?

De vragen zijn helder, de antwoorden nog niet. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Deel de ervaringen en ideeën. En zorg met elkaar dat we als betere samenleving uit de crisis komen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...