Pak financiële onzekerheid consument aan

Dick de Kruijk (Scildon).

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben hier soms een genuanceerder beeld bij. Hoe komt dit? En waar zitten die verschillen? Een mooie aanleiding voor Scildon om een rondetafelgesprek te organiseren met adviseurs.

Scildon heeft afgelopen voorjaar een consumentenonderzoek laten uitvoeren bij meer dan 500 consumenten. Het onderzoek, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, richtte zich op twee hoofdthema’s: de zorgen en behoeften van consumenten met een financieel adviseur en het beeld van consumenten over de rol en positie van financieel adviseurs. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke uitkomsten zien. Zo maakt 70 procent van de consumenten zich zorgen over haar financiële toekomst. Een andere opmerkelijke uitkomst: veertien procent van de consumenten overweegt te gaan beleggen om vermogen op te bouwen voor toekomstige onvoorziene situaties. En meer dan 50 procent geeft de voorkeur aan sparen, ondanks de huidige rentestanden.

Mooie kans

Consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden en goed te adviseren over het opbouwen van vermogen is een grote kans voor adviseurs om betekenisvoller voor hun klanten te zijn. Daarmee kunnen ze ook wegblijven van het gevecht om de allerlaagste premie.

In het consumentenonderzoek komt naar voren dat consumenten zich zorgen maken over hun toekomstige inkomen en financiën. Stijgende zorgkosten, het klimaatakkoord, nieuwe pensioenafspraken en politiekeconomische onzekerheid raken de portemonnees van particulieren. Aan de andere kant zien we dat consumenten zich maar beperkt voorbereiden op toekomstige financiële tegenspoed. De kennis, ervaring en inzicht is bij hen veelal niet aanwezig om zelfstandig de juiste maatregelen te nemen. Een mooie kans voor adviseurs om klanten te helpen!

Klanten zien financieel adviseurs echter nog te vaak als verkopers van traditionele oplossingen rondom verzekeren en wonen. En herkennen adviseurs nog onvoldoende als vertrouwde partner om de toekomstige ontwikkelingen mee te bespreken. Een genuanceerd, maar belangrijk verschil in beeldvorming. Er bestaat een groeiende groep adviseurs die deze kansen herkent en ermee aan de slag gaat. Sommige adviseurs zoeken nog naar de juiste aanpak.

Aanpassing bedrijfsmodel

Sommige financieel adviseurs werken nog steeds grotendeels vanuit het traditionele bedrijfsmodel, gericht op advisering en bemiddeling van financiële producten. Het klinkt wellicht als een ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing om te denken en werken vanuit een bedrijfsmodel dat beter aansluit bij de zorgen en behoeften van consumenten. Bijvoorbeeld door het kantoor te positioneren als gids in plaats van adviseur of door te specialiseren in dienstverlening rondom toekomstvraagstukken van klanten.

De nuance ligt in de woorden ‘ogenschijnlijk eenvoudig’. Een verschuiving naar een andere positionering of van productfocus naar focus op klantvraag, is niet eenvoudig. De logica van het bedrijf verandert en dat is ingewikkeld. Daar bovenop komt vroeg of laat de discussie over het verdienmodel.

Verandering van het bedrijfsmodel is een belangrijke stap om het verschil in beeldvorming tussen adviseurs en consumenten te overbruggen. En ervoor te zorgen dat adviseurs zich in de beleving van meer klanten positioneren als belangrijke gesprekspartner in financiële zaken. De positioneringsmatrix van Fred de Jong en Björn Bierhaalder is hierbij een hulpmiddel (zie kader).

...

Nemen adviseurs het initiatief?

De logica van het traditionele bedrijfsmodel van advieskantoren positioneert de adviseur onvoldoende als partner met wie klanten over toekomstige onzekerheden in gesprek gaan. Voor adviseurs die zich nadrukkelijker willen positioneren, is verandering van hun bedrijfsmodel een logische stap. Dit brengt in de beginfase onzekerheid en onduidelijkheid met zich mee, waar je als adviseur mee moet leren omgaan. Maar het initiatief om de eerste stappen in die richting te zetten ligt bij adviseurs, zodat zij hun rol kunnen pakken om consumenten met vertrouwen richting hun financiële toekomst te begeleiden.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Krins (Scildon): Ga het gesprek aan!

“Klanten verwachten van de adviseur aandacht voor groen en kwaliteit van leven. Ga dat gesprek aan.” Aldus Theo Krins, Manager Sales bij Scildon. Scildon...

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

In de kennissessie ‘Stop met duurzaam beleggen!’ van Scildon op het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart vertelt Dennis van der Putten, Chief...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...