Van de regen in de drup

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade in mijn huis.

Anderhalf jaar geleden hebben wij onze badkamer laten verbouwen. Het is zo mooi geworden als we hadden gehoopt. De verbouwing duurde langer dan gepland, maar het resultaat is goed. De kleine ruimte is zo ingericht dat we elkaar met vijf personen in de huiselijke ochtendspits niet in de weg lopen.

Een paar maanden geleden zag ik de kitranden loskomen van de muur. Balen en niet goed. We hebben een paar keer contact gezocht met het installatiebedrijf. Zij reageerden afhoudend. Eerst lag het aan ons onderhoud, daarna zouden ze nog wel komen.

Je raadt het al: ze zijn te laat gekomen. We hebben een lekkage vanuit de badkamer naar de benedenverdieping. Gelukkig niet naar de meterkast, maar balen is het wel.

Ondanks mijn werk ben ik een normale verzekeringsconsument. Dus ik bel met de schademeldlijn van de verzekeraar. Keuzeoptie drie – de afdeling woonverzekeringen – lijkt mij goed. Verhaal uitgelegd, doorverwezen naar rechtsbijstand. Het lijkt er verdacht veel op dat de lekkage het gevolg is van een bouwfout en dat de schade verhaalbaar is. Tot zover ben ik het eens.

Ik bel hetzelfde nummer en kies in het keuzemenu de optie rechtsbijstand. Wachten en gesprek duren bij elkaar 20 minuten, waarna ik word terugverwezen naar de afdeling woonverzekeringen.

Er moet een expert komen kijken om officieel vast te stellen wat de schadeoorzaak is voordat we een ingebrekestelling kunnen sturen. Daarna heeft de tegenpartij twee weken de tijd om te reageren. En daarna nog tijd om te herstellen. Goed dat onze loodgieter is geweest, maar het is de vraag of die in staat is een goed expertiserapport op te stellen. Ik roep nog iets over kastje en een muur, maar moet echt de opstal bellen. En nee, die zitten in een ander gebouw, want RB is onafhankelijk en los van de andere verzekeringen ondanks dat het in een pakketpolis is gekocht en om aantoonbaar te maken dat…

Niet geholpen

Ik bel de opstalafdeling. Leg het verhaal weer uit. Zij gaan geen expert sturen. Het gaat immers om een niet-gedekt evenement. Op de polis is uitgesloten schade door kitranden en voegwerk. Maar… ik word door jullie eigen RB teruggestuurd om een expert te regelen. Nee, is niet gedekt, gaan we niet regelen. En als u boos wordt, verbreek ik het gesprek.

‘De dienstverlening valt mij zwaar tegen’

Om mij toch van dienst te zijn, belt de mevrouw met rechtsbijstand om mijn situatie uit te leggen. Of ik even kan wachten. Twintig minuten. Ik krijg iemand aan de lijn die geen collega heeft gesproken. Verhaal weer uitgelegd. Misschien kan ik beter proberen om het met de aannemer op te lossen. Daar was ik begonnen, hij wilde er een verzekeringskwestie van maken.

Twee dagen later ontving ik enquêtes – klanttevredenheidsonderzoek om van te leren en te verbeteren. Het stomme is: de meeste vragen kan ik niet anders dan positief beantwoorden. Maar ik was niet geholpen. De dienstverlening valt mij zwaar tegen, is niet gericht op mijn vraagstuk. Alleen op het vraagstuk van wel of geen dekking.

De uitkomst is dat ik alles zelf moet uitzoeken en oplossen. Kennelijk is dat de KPI waarop de verzekeraar zijn mensen beoordeelt. Als klant heb je er niets aan.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Onderzoek naar toekomst van intermediair

Onderzoek naar toekomst van intermediair

MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Mindfuck

Mindfuck

(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Mentale voorsprong

Mentale voorsprong

(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...

Dit kan ons allemaal overkomen

Dit kan ons allemaal overkomen

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...