Meer transparantie is niet nodig!

Justin Schlee ANVA 2019

We zijn even terug in 2007, een auto met chauffeur stopt voor de deur om mij naar het mooie Assen te brengen. De volgende ochtend, nog voordat de zon Drenthe heeft gezien, sta ik in de postkamer van de spiksplinternieuwe service provider ViaFeria. De hoog vermogen scanners staan op scherp om de stapels postzakken van de kleine 3.000 advieskantoren die zijn aangesloten bij dit concept te verwerken. Mijn collega’s in Brabant houden de systemen in de gaten. De miljoenen die aan dit concept worden verdiend, gaan volledig langs me heen. Het enige dat voor mij telt, is het zo snel als mogelijk digitaliseren en accepteren van hypotheekdossiers, zelfs de hypotheekacceptanten van de aanbieders zitten naast de scanners. Nog geen jaar later neemt Afab de aandelen over van deze efficiënte provisiemachine om tot de conclusie te komen dat het stapelen van provisies geen duurzaam verdienmodel is. In de jaren die volgen, zien we dat de focus verschuift naar het optimaliseren van de volledige distributieketen. De efficiënte ‘De Hypotheker-Quion-Hypotrust’-keten krijgt een concurrent: CMIS zet met Adaxio een soort gelijke straat op en koopt Welke (De hypotheekshop, Huis & Hypotheek). In de jaren die volgen zien we mooie verbeteringen in de gehele keten, uiteraard in belang van de consument. 

Nu meer dan tien jaar later sta ik midden in de overnamegolf van de verzekeringsbranche. Door de samenvoegingen worden net als toen forse kostenbesparingen gerealiseerd. De keerzijde is dat het aanbod verschraalt en dat de eenheidsworst resulteert in de onverzekerbaarheid van bijzondere risico’s. Je zou maar taxi- en koeriersbedrijven hebben… Als klap op de vuurpijl zet Het Economisch Bureau van ING de assurantietussenpersoon weg als aanbrenger van nieuwe klanten voor verzekeraars. Volgens mij praten we in 2020 over adviseurs en bemiddelaars en zijn deze risicomanagers al jaren bezig met de verder professionalisering van het vak. Dit soort foutieve beelden wakkeren de transparantieplannen van de overheid alleen nog maar aan. Ik betwijfel of we hiermee de consument behoeden voor de schadelijke consequenties als we dit alles wegwuiven.

Laten we de feiten onder ogen zien. Een ‘execution only’ hypotheek klonk leuk op papier, maar het blijkt dat je een universitaire opleiding moet volgen om door de schermen heen te kunnen komen. Is het uitrekenen van een hypotheek dan zo moeilijk? Dat valt anno 2020 best wel mee. Het gaat juist om de volledige context en dat is dan ook precies waar de adviseur zijn toegevoegde waarde laat gelden. Uiteraard ondersteunt door moderne tools.

Ik snap ook dat een verzekering niet verbonden is met de droomwoning van een consument en dus snel in de categorie ‘low interest’ wordt geplaatst. Echter, iedereen die ooit iets kostbaars heeft verloren of een ongeluk heeft gehad weet hoe belangrijk het is dat je goed wordt opgevangen door een professional. Ik maak me dan ook zorgen over handige mannetjes die consumenten ondersteunen met afgewezen claims. Ze werken vaak voor een percentage van de uitkering die in mijn optiek niet in relatie staat tot de geleverde diensten. 

De geschiedenis hoeft zich voor de verzekeringsbranche niet te herhalen. Laten we direct oog hebben voor de gehele keten en zorgen dat iedereen zijn waarde kan toevoegen. Ik ben van mening dat we de afgelopen jaren onze verantwoordelijkheid écht wel genomen hebben en dat meer transparantie niet nodig is. Met het ING rapport kun je in deze donkere dagen de houtkachel aansteken #grapje.

Reactie toevoegen

 

Reacties

pim - Dazure 4 mei 2021

justin Leuk verhaal maar .....

R. Harlaar - Digisurance 30 november 2020

Helemaal eens. De spijker op zijn kop. Het ING rapport geeft aan hoever banken en verzekeraars van de werkelijkheid afstaan; houden zo!

Meer over
Met blockchain financiële wereld beter maken

Met blockchain financiële wereld beter maken

Een revolutie in de advieswereld. Dat is Safebay, een chatapplicatie, ontwikkeld op basis van blockchaintechnieken, die is voorzien van IDIN, Idensys, e-herkenning...

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Een revolutie in de advieswereld. Dat is Safebay, een chat applicatie, ontwikkeld op basis van blockchain technieken, die is voorzien van iDIN, idensys, e-herkenning...

Thoma en ten Hag live met Anva-/Postex-koppeling

Thoma en ten Hag live met Anva-/Postex-koppeling

In de afgelopen periode is, in nauwe samenwerking met de pilotkantoren ten Hag Groep en Thoma Groep de officiële koppeling gerealiseerd tussen Anva en Postex. Sinds...

Anva maakt Safebay beschikbaar voor hele markt

Anva maakt Safebay beschikbaar voor hele markt

Anva biedt Safebay aan de hele markt aan, dus ook aan niet-gebruikers van Anva. Safebay is een chatapplicatie waarmee veilig documenten en gegevens uitgewisseld...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Ecosysteem zonder wantrouwen

Ecosysteem zonder wantrouwen

We kunnen er helaas niet omheen: ‘blockchain is het einde voor de middle man’. Ik vraag me af of degenen die dit van de daken schreeuwen, beseffen...

Bouten neemt Telefoniekoppeling Anva CRM in gebruik

Bouten neemt Telefoniekoppeling Anva CRM in gebruik

Bouten Groep heeft als eerste advieskantoor de telefoniekoppeling in gebruik genomen met Anva CRM. De koppeling is mogelijk dankzij een samenwerking van Anva met...

Anva-koppeling voor Connect claims en postex

Anva-koppeling voor Connect claims en postex

Anva heeft eeen Connect Claims- en een Postex-koppeling gerealiseerd voor bestaande Anva-gebruikers. Risk was het afgelopen jaar als launching customer actief betrokken...

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....

Digitalisering is game changer voor financieel advies

Digitalisering is game changer voor financieel advies

Veel lezers van VVP zullen het beeld herkennen. Elke ochtend ging iemand naar de postbus. Aangekomen op kantoor dronk hij eerst een kop koffie en verdeelde daarna...