Meer transparantie is niet nodig!

Justin Schlee ANVA 2019

We zijn even terug in 2007, een auto met chauffeur stopt voor de deur om mij naar het mooie Assen te brengen. De volgende ochtend, nog voordat de zon Drenthe heeft gezien, sta ik in de postkamer van de spiksplinternieuwe service provider ViaFeria. De hoog vermogen scanners staan op scherp om de stapels postzakken van de kleine 3.000 advieskantoren die zijn aangesloten bij dit concept te verwerken. Mijn collega’s in Brabant houden de systemen in de gaten. De miljoenen die aan dit concept worden verdiend, gaan volledig langs me heen. Het enige dat voor mij telt, is het zo snel als mogelijk digitaliseren en accepteren van hypotheekdossiers, zelfs de hypotheekacceptanten van de aanbieders zitten naast de scanners. Nog geen jaar later neemt Afab de aandelen over van deze efficiënte provisiemachine om tot de conclusie te komen dat het stapelen van provisies geen duurzaam verdienmodel is. In de jaren die volgen, zien we dat de focus verschuift naar het optimaliseren van de volledige distributieketen. De efficiënte ‘De Hypotheker-Quion-Hypotrust’-keten krijgt een concurrent: CMIS zet met Adaxio een soort gelijke straat op en koopt Welke (De hypotheekshop, Huis & Hypotheek). In de jaren die volgen zien we mooie verbeteringen in de gehele keten, uiteraard in belang van de consument. 

Nu meer dan tien jaar later sta ik midden in de overnamegolf van de verzekeringsbranche. Door de samenvoegingen worden net als toen forse kostenbesparingen gerealiseerd. De keerzijde is dat het aanbod verschraalt en dat de eenheidsworst resulteert in de onverzekerbaarheid van bijzondere risico’s. Je zou maar taxi- en koeriersbedrijven hebben… Als klap op de vuurpijl zet Het Economisch Bureau van ING de assurantietussenpersoon weg als aanbrenger van nieuwe klanten voor verzekeraars. Volgens mij praten we in 2020 over adviseurs en bemiddelaars en zijn deze risicomanagers al jaren bezig met de verder professionalisering van het vak. Dit soort foutieve beelden wakkeren de transparantieplannen van de overheid alleen nog maar aan. Ik betwijfel of we hiermee de consument behoeden voor de schadelijke consequenties als we dit alles wegwuiven.

Laten we de feiten onder ogen zien. Een ‘execution only’ hypotheek klonk leuk op papier, maar het blijkt dat je een universitaire opleiding moet volgen om door de schermen heen te kunnen komen. Is het uitrekenen van een hypotheek dan zo moeilijk? Dat valt anno 2020 best wel mee. Het gaat juist om de volledige context en dat is dan ook precies waar de adviseur zijn toegevoegde waarde laat gelden. Uiteraard ondersteunt door moderne tools.

Ik snap ook dat een verzekering niet verbonden is met de droomwoning van een consument en dus snel in de categorie ‘low interest’ wordt geplaatst. Echter, iedereen die ooit iets kostbaars heeft verloren of een ongeluk heeft gehad weet hoe belangrijk het is dat je goed wordt opgevangen door een professional. Ik maak me dan ook zorgen over handige mannetjes die consumenten ondersteunen met afgewezen claims. Ze werken vaak voor een percentage van de uitkering die in mijn optiek niet in relatie staat tot de geleverde diensten. 

De geschiedenis hoeft zich voor de verzekeringsbranche niet te herhalen. Laten we direct oog hebben voor de gehele keten en zorgen dat iedereen zijn waarde kan toevoegen. Ik ben van mening dat we de afgelopen jaren onze verantwoordelijkheid écht wel genomen hebben en dat meer transparantie niet nodig is. Met het ING rapport kun je in deze donkere dagen de houtkachel aansteken #grapje.

Reactie toevoegen

 

Reacties

pim - Dazure 4 mei 2021

justin Leuk verhaal maar .....

R. Harlaar - Digisurance 30 november 2020

Helemaal eens. De spijker op zijn kop. Het ING rapport geeft aan hoever banken en verzekeraars van de werkelijkheid afstaan; houden zo!

Meer over
Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

"Buiten je eigen kaders kijken en durven samenwerken zijn belangrijke competenties om te ontwikkelen wil je als sector mee blijven doen en niet worden ingehaald...

De robo versie van mijzelf

De robo versie van mijzelf

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven...

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert tijdens het Anva Fest op 17 april Anva Hub, een nieuw cloudplatform. Het platform biedt apps waarmee gebruikers werkprocessen zo efficiënt mogelijk...

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

De Adresscan webservice van Infofolio is vanaf nu geïntegreerd in de software van Anva. Hierdoor zijn de noodzakelijke premiebepalende kenmerken, waaronder...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Veilige klantcommunicatie met Safebay

Veilige klantcommunicatie met Safebay

Afgelopen jaar stond in het teken van de AVG. De eisen die gesteld worden aan het veilig uitwisselen van privacygevoelige gegevens brachten veel werk met zich...

Klaar met straightthrough processing

Klaar met straightthrough processing

  De afgelopen jaren zijn we druk bezig geweest minuten af te snoepen van onze vertrouwde administratieve processen. Natuurlijk een prima zaak om kosten...

Stop met e-mail en WhatsApp

Stop met e-mail en WhatsApp

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...