De robo versie van mijzelf

Justin Schlee Dag van het Topadvies 2018

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven van generiek naar specifiek en robots gaan ons daarbij helpen.

De meest gestelde vraag die ik krijg, is of robots het echt allemaal gaan overnemen. Laten we niet daar niet te spannend over doen: de zogenaamde robots zijn er al en worden steeds beter. Mijn eerste aanraking met een robot was een Casio rekenmachine die ik moest aanschaffen in de brugklas. Eind jaren ’80 kocht ik mijn tweede robot, dit was een Casio Telememo 30 horloge inclusief rekenmachine en heuse databank.

Ondanks de introductie van speech-to tekst in de jaren ‘90 voerde ik alles met de hand in alvorens ik een antwoord kreeg van mijn robots. Nu 35 jaar later is er niet veel veranderd, ik gebruik nog steeds apparaten die antwoorden geven op mijn vragen en door de inmiddels volwassen geworden speech-to-tekst praat ik af en toe tegen mijn smart watch. Na jaren ontkenning durf ik nu wel hardop te zeggen dat die knopjes op mijn Casio Telememo 30 eigenlijk veel de klein waren! Waarom is robotisering dan ineens zo hot en schiet iedereen in de stress?

Een robot is niet meer dan een computerprogramma. De meest basale versie van een robot is wel een rekenblad zoals Microsoft Excel of Google spreadsheet. Dit simpele voorbeeld legt dan wel gelijk het probleem van robots bloot: de mensen die deze software maken en gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat bijna alle rekenbladen fouten bevatten met als gevolg dat 20 procent van wetenschappelijke stukken (die rekenbladen gebruiken) fouten bevatten. Deze fouten worden niet alleen veroorzaakt door de gebruiker maar ook door de mensen die de rekensoftware ontwikkelen. Microsoft gebruikt bijvoorbeeld een aangepaste versie van de IEEE 754-1985 standaard, dit heeft als resultaat dat afrondingen anders verlopen dan we met elkaar hebben afgesproken. De kans is dus best groot dat een ander programma met dezelfde formule een ander antwoord geeft.

Kunstmatige intelligentie

Nog spannender is het gebruik van kunstmatige intelligentie, dit is voor het gros van de gebruikers zo complex dat men niet meer begrijpt wat er onder de motorkap gebeurt. Veel bedrijven experimenteren met dit soort software omdat ze boot niet willen missen. Je ziet best vaak dat een stagiair wordt ingevlogen die een mooi stukje software op basis van kunstmatige intelligentie maakt, voordat we het weten wordt het ingezet om mensen automatisch te beoordelen.

Dit is wat mij betreft is dit dan ook de oorzaak waarom de evolutie van 35 jaar robotisering in 2019 zoveel ophef creëert. Een groot deel van de samenleving is het overzicht aan het verliezen, het meest eenvoudige wat je kunt doen is roepen dat intelligente machines zonder enig ethisch besef de wereld aan het overnemen zijn en dat er zit niks anders op zit dan robots acuut aan banden te leggen!

‘Robots zijn er al en worden steeds beter’

Dat kan natuurlijk niet, wat zouden we moeten met al die miljoenen pacemakers die we ingebracht hebben bij mensen met een zwak hart. Het enige wat we kunnen en moeten doen is deze doorontwikkeling van robotisering omarmen en deze problemen oplossen. Laten we afspraken maken over rekenstandaarden, hoe leggen we vast wie een proces of algoritme gemaakt heeft, enzovoort. De AFM heeft de eerste handvatten al opgeschreven en ik ben van mening dat softwarebedrijven samen met de vakspecialisten nu aan zet zijn om dit verder te verfijnen.

Van generiek naar specifiek

ANVA heeft bijvoorbeeld rekenkernen en acceptatieregels van bijna alle volmacht verzekeringen in een nieuw centraal cloud platform geplaatst. Samen met verzekeraars onderzoeken we hoe we de kwaliteit van deze reken- en acceptatiekernen nu en in de toekomst kunnen garanderen. Dit heeft bij ANVA geresulteerd in een nieuwe afdeling content beheer inclusief een nieuwe dienstverlening naar onze klanten. Het is nu mogelijk om een verzekering op basis van een vraag antwoord spel automatisch te accepteren maar wel onder de voorwaarden die wij bepaald hebben.

Robotisering resulteert in anders denken en je verantwoordelijkheid nemen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...