Aantal verzekeraars gaat buiten CIS-boekje

Kassa nieuw logo 2018 Twitter

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars heeft in de Kassa-uitzending van zaterdag laten weten het gesprek aan te gaan met Stichting CIS over het gebruik van de CIS-database.

Kassa toonde tijdens de uitzending aan dat sommige verzekeraars meer zaken dan alleen schadeclaims in de database registreren of de database voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor bedoeld (misbruik tijdens de acceptatie van nieuwe klanten constateren en controleren of de klant eerlijk is over zijn schadeverleden).

Kassa: "De CIS-databank is primair bedoeld om fraude op te sporen en alle schadeclaims die verzekeraars ontvangen, worden erin opgenomen. Maar diverse verzekeraars, zoals ING en Allsecur, melden standaard ook alle  informatieverzoeken aan het CIS. Dat blijkt uit opgenomen gesprekken met de schadeafdelingen van deze verzekeraars. En ook Achmea, Univé, en Allianz hebben informatieverzoeken geregistreerd als echte claimschades, dat is te lezen in de opgevraagde CIS-rapporten van diverse consumenten.

"De CIS-databank wordt door de verzekeraars ook gebruikt om het risico van nieuwe klanten te meten, het zogenaamde acceptatiebeleid. Dat mag niet, nota bene volgens de eigen reglementen. In artikel 2 van de toelichting op het privacyreglement staat: De gegevensverzameling is niet bedoeld om te bekijken of het claimverleden van betrokkene reden vormt hem buiten de deur houden. De onderzochte verzekeraars zoals Reaal, Ditzo en ING gebruiken de CIS-databank om te kijken naar het aantal schademeldingen in de vijf jaar dat het CIS de registraties bijhoudt.

"Als een klant teveel registraties heeft, wordt hij geweigerd. Hoeveel registraties ‘teveel’ is, wordt zelden duidelijk. Reaal heeft bij een klant vier registraties in 2,5 jaar teveel genoemd, maar schrijft in een reactie dat dit onderdeel is van een bredere beoordeling van het klantbeeld. ING noemt bij een klant tien schademeldingen bij het CIS in vijf jaar tijd een “afwijkend claimgedrag”. Vijf daarvan waren informatieverzoeken, en vijf echte schadeclaims. Zijn die 5 informatieverzoeken meegeteld? ING weigert hier antwoord op te geven, vanwege de privacy. Ditzo schrijft in de afwijzing dat alle schademeldingen meetellen, ongeacht of het informatieverzoeken, echte claims of meldingen van schade door derden betrof."

Alleen claims

Weurding was in de studio van Kassa duidelijk over wat er in de database mag staan: “Een schadeafhandelaar van een verzekeraar zet u alleen in de database als u een claim indient. Niets meer en niets minder”. Daarnaast benadrukte Weurding dat de data volgens de gebruikersprotocollen van Stichting CIS alleen gebruikt mogen worden om te controleren of een klant eerlijk is over zijn schadeverleden. “Bij de acceptatie mogen verzekeraars niet blind varen op CIS-data. Ze moeten verder kijken dan hun neus lang is en transparant zijn naar de klant over hun afwegingen.”

Communicatie

Verder stelde Kassa dat klanten onvoldoende weten over de collectieve claimdatabase. Weurding: “Verzekeraars informeren op verschillende plekken, zoals in hun polisvoorwaarden en schadebrieven, over het registreren en het raadplegen van de CIS-database. Ik neem de signalen van de klanten die u gesproken heeft zeer serieus en ga met de Stichting CIS en de verzekeraars het gesprek aan om de communicatie te verbeteren.”

 

Reactie toevoegen

 
Driekwart adviseurs laat niet meer van zich horen na sluiten contract

Driekwart adviseurs laat niet meer van zich horen na sluiten contract

"Maar liefst 78 procent van de consumenten heeft nooit meer wat zijn adviseur gehoord na het afsluiten van een financieel product." Dat stelt 'Kassa' op basis van...

'Kassa' kritisch op nieuw beleid Crédit Agricole

'Kassa' kritisch op nieuw beleid Crédit Agricole

De nieuwe aanpak van Crédit Agricole helpt gedupeerden van 'wurgkredieten' maar beperkt. Aldus 'Kassa' zaterdagavond. Het consumentenprogramma: "Van een grote...

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Het consumentenprogramma 'Kassa' is de enquête 'Nazorg door financieel intermediair?' gestart.  'Kassa' wil weten of "jouw intermediair (tussenpersoon)...

CIS in zee met Conclusion

CIS in zee met Conclusion

Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) gaat in zee met IT dienstverlener Conclusion. CIS ondersteunt verzekeraars en gevolmachtigden het optimaliseren van...

CIS en VNAB werken samen

CIS en VNAB werken samen

CIS en VNAB kiezen voor samenwerking. In de aflopen twee jaar is er regelmatig overleg geweest tussen de Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs (VNAB) en Centraal...

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Door een gebrek aan informatie van pensioenverzekeraars kunnen consumenten niet goed beoordelen of zij wel een goede deal krijgen." Aldus zaterdag het...

Cis breidt uit met ubo check

Cis breidt uit met ubo check

CIS heeft haar dienstverlening uitgebreid met de UBO-check van ABZ/Graydon. Op basis van afwegingen die in samenspraak met deelnemers en bestuur zijn gemaakt, heeft...

Kifid reageert op item in \'kassa\'

Kifid reageert op item in \'kassa\'

Kifid heeft gereageerd op het item zaterdag in Kassa, waarin haar uitspraak in een zaak tegen Univé werd aangevochten. Kifid: "Wij kunnen niet in discussie...

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Het consumentenprogramma Kassa heeft afgelopen weekend een meldpunt geopend voor klachten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en kredietbeschermers. Volgens...

CIS gaat assisteren bij controle Sanctiewet

CIS gaat assisteren bij controle Sanctiewet

Stichting CIS gaat haar deelnemers (375 verzekeraars en gevolmachtigden) assisteren om diverse verplichte controles in het kader van de Sanctiewet en de Wet ter...