Aantal verzekeraars gaat buiten CIS-boekje

Kassa nieuw logo 2018 Twitter

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars heeft in de Kassa-uitzending van zaterdag laten weten het gesprek aan te gaan met Stichting CIS over het gebruik van de CIS-database.

Kassa toonde tijdens de uitzending aan dat sommige verzekeraars meer zaken dan alleen schadeclaims in de database registreren of de database voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor bedoeld (misbruik tijdens de acceptatie van nieuwe klanten constateren en controleren of de klant eerlijk is over zijn schadeverleden).

Kassa: "De CIS-databank is primair bedoeld om fraude op te sporen en alle schadeclaims die verzekeraars ontvangen, worden erin opgenomen. Maar diverse verzekeraars, zoals ING en Allsecur, melden standaard ook alle  informatieverzoeken aan het CIS. Dat blijkt uit opgenomen gesprekken met de schadeafdelingen van deze verzekeraars. En ook Achmea, Univé, en Allianz hebben informatieverzoeken geregistreerd als echte claimschades, dat is te lezen in de opgevraagde CIS-rapporten van diverse consumenten.

"De CIS-databank wordt door de verzekeraars ook gebruikt om het risico van nieuwe klanten te meten, het zogenaamde acceptatiebeleid. Dat mag niet, nota bene volgens de eigen reglementen. In artikel 2 van de toelichting op het privacyreglement staat: De gegevensverzameling is niet bedoeld om te bekijken of het claimverleden van betrokkene reden vormt hem buiten de deur houden. De onderzochte verzekeraars zoals Reaal, Ditzo en ING gebruiken de CIS-databank om te kijken naar het aantal schademeldingen in de vijf jaar dat het CIS de registraties bijhoudt.

"Als een klant teveel registraties heeft, wordt hij geweigerd. Hoeveel registraties ‘teveel’ is, wordt zelden duidelijk. Reaal heeft bij een klant vier registraties in 2,5 jaar teveel genoemd, maar schrijft in een reactie dat dit onderdeel is van een bredere beoordeling van het klantbeeld. ING noemt bij een klant tien schademeldingen bij het CIS in vijf jaar tijd een “afwijkend claimgedrag”. Vijf daarvan waren informatieverzoeken, en vijf echte schadeclaims. Zijn die 5 informatieverzoeken meegeteld? ING weigert hier antwoord op te geven, vanwege de privacy. Ditzo schrijft in de afwijzing dat alle schademeldingen meetellen, ongeacht of het informatieverzoeken, echte claims of meldingen van schade door derden betrof."

Alleen claims

Weurding was in de studio van Kassa duidelijk over wat er in de database mag staan: “Een schadeafhandelaar van een verzekeraar zet u alleen in de database als u een claim indient. Niets meer en niets minder”. Daarnaast benadrukte Weurding dat de data volgens de gebruikersprotocollen van Stichting CIS alleen gebruikt mogen worden om te controleren of een klant eerlijk is over zijn schadeverleden. “Bij de acceptatie mogen verzekeraars niet blind varen op CIS-data. Ze moeten verder kijken dan hun neus lang is en transparant zijn naar de klant over hun afwegingen.”

Communicatie

Verder stelde Kassa dat klanten onvoldoende weten over de collectieve claimdatabase. Weurding: “Verzekeraars informeren op verschillende plekken, zoals in hun polisvoorwaarden en schadebrieven, over het registreren en het raadplegen van de CIS-database. Ik neem de signalen van de klanten die u gesproken heeft zeer serieus en ga met de Stichting CIS en de verzekeraars het gesprek aan om de communicatie te verbeteren.”

 

Reactie toevoegen

 
Claimmelding pechhulpverzekering komt ook in CIS te staan

Claimmelding pechhulpverzekering komt ook in CIS te staan

Ook bij een beroep op pechhulp leggen verzekeraars en gevolmachtigden de melding vast in het CIS, als tenminste sprake is van een verzekering. Dat blijkt zonneklaar...

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

"De verwijten raken kant noch wal. Want de vergelijking in de uitzending tussen schade en premie is journalistiek volkomen legitiem, de juistheid van de berekening...

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

"Ik vind het maar rare journalistiek", aldus Oscar van Elferen, woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars, over de voor het Verbond redelijk onverwachte discussie...

Betalen ouderen te veel autopremie?

Betalen ouderen te veel autopremie?

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen. Kassa...

CIS neemt UBO Check over van Solera

CIS neemt UBO Check over van Solera

Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) neemt UBO Check over, een instrument dat de deelnemers van CIS kunnen gebruiken voor het vaststellen van UBO’s...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De...

CIS gebruikt bedrijfsinformatie Graydon

CIS gebruikt bedrijfsinformatie Graydon

Graydon Nederland en Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) gaan een samenwerking aan voor drie jaar. Gedurende deze drie jaar stelt Graydon bedrijfsinformatie...

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

Provisie is nooit bedoeld geweest om de advisering van een bestaande klant bij gewijzigde omstandigheden te bekostigen. Dat stelt financieel adviseur Paul Schoo...

"Adviseurs slaan slaatje uit oversluiten orv"

"Adviseurs slaan slaatje uit oversluiten orv"

Financieel adviseurs rekenen te hoge kosten bij oversluiten van de orv. Dat stelde 'Kassa' zaterdagavond: "Financieel adviseurs brengen veel te hoge kosten...