Betalen ouderen te veel autopremie?

Bestuurder oud via Pixabay

Verzekeraars ontkennen, naar aanleiding van een item zaterdag bij Kassa, dat zij ouderen meer autopremie dan betalen dan het risico dat zij werkelijk vormen.

Kassa kreeg van het Verbond van Verzekeraars de gemiddelde schadecijfers per leeftijd over een periode van 2014 tot en met 2018. Kassa: "Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde schade die verzekeraars per polis kwijt zijn, daalt tot en met een leeftijd van 70. Op die leeftijd vormt een verzekerde een gemiddelde schadepost van 95 euro per jaar. Daarna stijgt de schade weer naar een gemiddeld schadebedrag van 159 euro voor iemand van 85. Maar dat is maar iets hoger dan het schadebedrag van iemand van 35 jaar oud, die kost verzekeraars gemiddeld 153 euro per jaar. Een verschil van slechts vier procent.

"Maar ouderen moeten wel veel meer premie betalen dan een 35-jarige. Dat blijkt uit een vergelijking van premiegegevens van onderzoeksbureau Moneyview. In opdracht van de Consumentenbond keek Moneyview naar de premies van WA-verzekeringen op basis van 4 schadevrije periodes. Het effect van leeftijd was het kleinst bij iemand van 35 jaar. Die is 284 euro per jaar kwijt voor een WA-verzekering. De premie loopt daarna op met de jaren. Iemand van 70 betaalt 324 euro per jaar. Een 85-jarige is maar liefst 515 euro kwijt. Dat is 81 procent meer dan iemand van 35, terwijl een 85-jarige maar vier procent meer schade maakt dan iemand die 50 jaar jonger is. Uit het onderzoek van Moneyview blijkt verder dan ruim 40 procent van de verzekeraars ook een leeftijdsgrens hanteert. Dat gebeurt vanaf 70 jaar."

Actuaris Jan Donselaar, oud-vicevoorzitter van het Actuarieel Genootschap en jarenlang actief in de verzekeringsbranche, keek ook voor Kassa naar de cijfers van het Verbond en Moneyview. Donselaar stelt dat de schadecijfers over een periode van vijf jaar een goed beeld geven van het risico dat verzekeraars lopen. De premie is tot en met de leeftijd van iemand van 60 jaar goed te verklaren op basis van de schadecijfers. Maar daarna niet meer. “Het lijkt erop dat verzekeraars bij ouderen extra marge rekenen”, aldus de actuaris.

Kassa vermeldt op haar website de reactie van het Verbond: "Het Verbond van Verzekeraars stelt in een reactie dat het wel degelijk te rechtvaardigen is ouderen meer te laten betalen voor hun autoverzekering. De vergelijking die Kassa maakt met de premies van autoverzekeringen en het gemiddelde schadebedrag zou niet kloppen. Voor verzekeraars zou het schadebedrag minder belangrijk zijn dan de kans dat ouderen een schade maken. Het gemiddelde schadebedrag zou nogal kunnen verschillen door de jaren. Daarnaast letten verzekeraars er wel op dat de autoverzekering ook voor ouderen betaalbaar blijft. Daar is de no-claim een goede manier voor."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole (Interbank, Ribank en Voorschotbank) heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te compenseren voor te hoge rentes op leningen. Ook gaat...

RDW-actie om onverzekerde voertuigen verder terug te dringen

RDW-actie om onverzekerde voertuigen verder terug te dringen

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft aangekondigd in opdracht van het Openbaar Ministerie vanaf medio februari een waarschuwingsbrief te sturen om het...

Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder

Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder

Autocoureur Tim Coronel wordt de ambassadeur voor MONO-zakelijk. Hij gaat het komende jaar werkgevers stimuleren om afleiding in het verkeer aan te pakken. MONO-zakelijk...

Wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

Wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

De wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten is met ingang van 1 januari 2020 in werking getreden. Met deze wet wordt onder meer...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Autoverzekeraars laten schuldvraag achterwege bij afhandeling twee kettingbotsingen in Friesland

Autoverzekeraars laten schuldvraag achterwege bij afhandeling twee kettingbotsingen in Friesland

Autoverzekeraars die op 31 december 2019 betrokken waren bij kettingbotsingen op de A32 en A7 in Friesland, hebben besloten om de schuldvraag achterwege te laten...

Wet vergoeding affectieschade vergroot schadelast

Wet vergoeding affectieschade vergroot schadelast

De Wet vergoeding affectieschade heeft geleid tot een verhoging van de schadelast motorrijtuigen. Dat stelt Allianz, dat opnieuw een premieverhoging aankondigt....

Opbouwen dubbele schadevrije jaren in praktijk niet mogelijk

Opbouwen dubbele schadevrije jaren in praktijk niet mogelijk

Het opbouwen van dubbele schadevrije jaren, is toch niet mogelijk. Aldus corrigeert minister Hoekstra zijn eerdere antwoord op Kamervragen. De minister: "Op 17...

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

Kassa: verwijten Verbond raken kant noch wal

"De verwijten raken kant noch wal. Want de vergelijking in de uitzending tussen schade en premie is journalistiek volkomen legitiem, de juistheid van de berekening...

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

Woordvoerder Verbond: rare journalistiek van Kassa

"Ik vind het maar rare journalistiek", aldus Oscar van Elferen, woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars, over de voor het Verbond redelijk onverwachte discussie...