Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"
Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover de consument te duiden. Aldus voorzitter Roger van der Linden in zijn speech op de ALV van Adfiz, dat voorziet dat actieve provisietransparantie nu snel gaat worden ingevoerd.
Van der Linden: “Als wij de tijd nemen om met de klant een gesprek te voeren – dus tweerichtingsverkeer – over onze dienstverlening en hem laten uitspreken wat hij écht van ons verwacht en ervoor zorgen dat hij begrijpt wat ons advies hem werkelijk oplevert... dan is de prijs geen issue meer. En dan verdwijnt ook de politieke idee dat wij vooral een polis voor mensen regelen, gestaag naar de achtergrond. Toen Enno (Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, red.) vorige week zei dat hij er op een rare manier een soort van zin in heeft, toen had hij het precies hierover. Ja, de toezichthouder en minister laten eerdaags een staaltje overbodige transparantiewetgeving het licht zien. En ja, ons bureau zal niet rusten voordat consumenten bij directe verzekeraars gewaarschuwd worden voor de kosten en risico’s van doe het zelven. Wij moeten deze gelegenheid aangrijpen om meer dan ooit te laten zien: dit is wat wij doen, dit is wat wij waard zijn.”
Kromme. onjuiste mening over advies
Door te tonen wat financieel advies werkelijk inhoudt, is er volgens Adfiz ook geen verdere discussie meer nodig over het adviesbegrip.
Van der Linden: “Ook binnen de bestaande discussie over het al dan niet weer uitbreiden van het adviesbegrip naar de beheerfase – wat ons betreft liever vandaag dan morgen – draait alles om het product, de verzekering. Waar men weinig of zelfs geen oog voor heeft, is wat de klant verstaat onder advies. Want als een medewerker van een advieskantoor of bank die klant iets vertelt over zijn aov, hypotheek of overlijdensrisicoverzekering. En die klant ontwaart daar – naar zijn mening – een aanbevelende toon in. En hem wordt direct handelingsperspectief geboden, dan is de kans levensgroot dat de klant dat als advies ervaart. Zelfs de aanbevolen handeling ‘je zit goed, je moet vooral niets veranderen’ is voor hem een waardevol advies. Maar de kans dat het advies is in de zin van de Wft, is veel kleiner. En dat wringt en schuurt. Want de gevolgen van verkeerde beslissingen en inschattingen over complexe financiële situaties, wensen en producten kunnen enorme impact hebben, ook tijdens de beheerfase.
“Maar dat niet alleen, het beperkte begrip van wat advies echt is, houdt het idee in stand van overheid en politiek en andere stakeholders dat wij in de business van het productadvies zitten. En dat beperkt hun waardering voor ons vak.”
“Het is aan ons die beperkte, kromme, onjuiste mening of opvatting over wat advies inhoudt met nog meer kracht te doen kantelen. Enerzijds door beleidsmakers, politici, toezichthouders en andere stakeholders erop te blijven wijzen dat advies veel meer behelst dan producten vergelijken, aanpassingen doorvoeren en bemiddelen. Gelukkig beschikken we als vereniging over een goed geolied verenigingsbureau. Een bureau dat zich constant doorontwikkelt, daardoor aan slagkracht wint en meer impact weet te maken en zo slagvaardiger, eerder, beter, sneller en efficiënter kan op treden. Anderzijds – en daarbij komen wij adviseurs om de hoek kijken – door de klant nadrukkelijker te laten zien, te vertellen en te laten ervaren wat financieel advies écht inhoudt... Dat het inzicht biedt. Grip geeft. Mensen bewust maakt van hun mogelijkheden. Ze in beweging zet. En bijdraagt aan hun financiële fitheid, waardoor ze in staat zijn gelukkiger en gezonder te leven. Dát is het verhaal wat wij adviseurs kunnen en moeten vertellen. En keer op keer moeten blijven herhalen."
Stellen wij wel genoeg de vraag: ‘Wat verwacht je van mij?'.
Van der Linden: “En ja, ik ken het adviesvak zelf. Dus ik weet dat veel klanten, op het moment dat je met ze aan tafel zit, zoiets hebben van ‘ja, ja, regel het nu maar'. En dat ze op zo'n moment niet echt openstaan voor ons grotere verhaal. En niet echt beseffen hoe waardevol het is dat er iemand is die hen in de rug dekt en zo behoedt voor risico's waar ze zelf nog helemaal geen weet van hebben. En toch is het aan ons de taak om de klant zover te krijgen dat hij zichzelf gaat afvragen wat hij van zijn adviseur verwacht. Want als hij dáárover gaat nadenken, dan beklijft het wel. Stellen wij wel genoeg de vraag: ‘Wat verwacht je van mij?'.
“En ja, dan zullen vaak al snel zaken als de laagste prijs of de beste verzekering voorbijkomen. En dat is prima; dat mag hij verwachten en vragen. Sterker nog, het is alleen maar goed als die twee onderwerpen zo snel mogelijk op tafel liggen. Het biedt namelijk ruimte om het vervolgens te hebben over wat hij écht wil. Een deskundige waarop hij kan bouwen, die met hem meekijkt. Handige tips om risico's kleiner te maken. De rust die het geeft dat er iemand is die over zijn financien waakt. Iemand die de veranderingen voor hem bijhoudt. De zekerheid dat hij geen risico's over het hoofd ziet. Iemand die zaken grondig en geduldig uitlegt, zodat hij later niet wordt verrast. Maar ook: een bekend gezicht waar hij altijd terecht kan.”
Reactie toevoegen
Reacties
Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 16 november 2023
Om het netjes te zeggen . Mijn mond ligt vol van commentaar op dit soort advies.. De afgelopen jaren heb ik hier meer dan genoeg over gezegd. Succes ermee!!! We lopen weer voor de muziek uit. Degene die hiermee bezig zijn zullen het wel weten. Het gaat er gewoon om dat je de klant kent en de klant jou ook kent en daar de goede adviezen bij verstrekt en dat je er bent als er schade is,. Bij dit soort aken ook bank- en verzekering : Doen wat je belooft. Simpeler kunnen wij het niet maken. Het is wel een heel gedoe als je alle ballen goed in de lucht wilt houden. Wij als intermediair hebben weer verloren van de direct writers, die met goedkope reclame en goedkopere programma's maar kunnen blijven doen wat ze willen zonder transparant te hoeven zijn en zonder zorgplicht.
Meer over
Wat is werkelijk van waarde in het leven?
(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of...
Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel
De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...
Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten
Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...
Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden
Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz). Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....
(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken....
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...