Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"
"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars oproept cyberverzekeringen beter vergelijkbaar te maken. Adfiz: "De AFM wijst op het belang dat verzekeraars zorgen voor betere vergelijkbaarheid en transparantie van de dekking van cyberverzekeringen, zodat klanten en adviseurs in staat worden gesteld om de juiste risico’s af te dekken. (...) Het is van belang om niet alleen te kijken naar de cyberdekking, maar ook naar de preventie-eisen vóór aangaan van de verzekering en tijdens de looptijd. Aandacht voor preventieve maatregelen is immers een belangrijk onderdeel van de dienstverlening aan particulieren én bedrijven bij cyberrisico’s. Dekking is namelijk alleen mogelijk als de preventie op orde is. Het is belangrijk dat de preventie-eisen die de verzekeraar stelt duidelijk zijn, aansluiten bij de risicosituatie van de betreffende onderneming en, ondanks de dynamiek van cyberrisico’s, in zekere mate bestendig zijn.
"Tegelijk is ook de bewustwording bij de ondernemer van belang. In de grootzakelijke markt is er bij ondernemers het nodige begrip over cyberrisico’s. Dat is anders in de klein-zakelijke markt, die vooral gebaat is bij een basisoplossing voor cyberrisico’s (inclusief preventie), die aansluit bij het profiel van klein-zakelijke ondernemingen.
"De AFM roept in de verkenning de sector op om gezamenlijk te kijken hoe kan worden bijdragen aan oplossingen. Adviseurs hebben kennis en ervaring met deze markt en werken hier graag samen."
Reactie toevoegen
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden
Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....
Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz
Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...
Gemberbierijs en boter op het hoofd
(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...
Meer mensen slachtoffer van online criminaliteit in 2024
In 2024 gaven 2,4 miljoen mensen van vijftien jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van een of meer vormen van online criminaliteit....
Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"
"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...
Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in
HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...
Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten
Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...
Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld
Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...
Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken
"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...