Adfiz valt over loondienst Zwitserleven

Zwitserleven (logo)

"Zwitserleven had altijd voldoende vertrouwen in de kwaliteit van haar eigen product om in het belang van haar klanten te kiezen voor onafhankelijk advies. Het is in dat opzicht treurig dat Zwitserleven nu de kwaliteit van haar dienstverlening terugloopt, kiest voor directe verkoop van het Zwitserlevenproduct via loondienstagenten. Blijkbaar gaat het Zwitserleven niet langer om het Zwitserlevengevoel van haar klanten, maar om de Zwitserlevenproductie." Aldus Adfiz.

 

Volgens Adfiz gaat Zwitserleven "haar eigen pensioenen verkopen met loondienstagenten. De pensioenverzekeraar verklaart geen campagne te voeren en slechts een 'klein beetje concurrentie' te zien met het intermediaire kanaal. Zwitserleven heeft deze beweging langzaam voorbereid. Al sinds een jaar vragen wij aan Zwitserleven of zij zelf een loondienstkanaal aan het inrichten zijn. Steeds opnieuw heeft Zwitserleven geantwoord dat de verkooppoot niet veel voorstelt, en dat het slechts bedoeld is voor werkgevers die zonder pensioenadviseur komen te zitten doordat hun bestaande pensioenadviseur ermee is gestopt. De werkelijkheid lijkt heel anders. De onafhankelijk adviseur is op de site van Zwitserleven nauwelijks terug te vinden. De sitebezoeker kan wel overal direct contact opnemen met de loondienstagenten van Zwitserleven PensioenServices. Daarnaast ontvangen wij klachten van leden dat Zwitserleven actief klanten van hen inlijft. Pensioenklanten zijn vooral gebaat bij onafhankelijk en deskundig advies. Dat geeft de beste garantie dat de gekozen pensioenoplossing ook past bij de klant". Adfiz verder: "Wij zijn uiteraard niet tegen nieuwe concurrentie op het gebied van adviesdienstverlening. Het heeft er echter alle schijn van dat Zwitserleven die concurrentie niet aangaat vanuit de overtuiging de klant beter te kunnen adviseren, maar vanuit de overtuiging dat een loondienstorganisatie de productie beter veilig kan stellen. Dat is niet het soort concurrentie dat goed is voor het klantbelang. Een klant die direct zaken doet met een aanbieder van pensioen, moet zich goed kunnen realiseren wat die keuze inhoudt. Je mag verwachten dat deze aanbieder uit oogpunt van het belang van de klant organisatorische waarborgen inbouwt. Deze waarborgen moeten er voor zorgen dat de loondienstorganisatie van Zwitserleven alleen die klanten binnenhaalt, die zich volledig bewust zijn van het verschil in kwaliteit tussen onafhankelijk advies en gebonden advies. Deze klanten moeten voor zich zelf ook kunnen inschatten of zij de deskundigheid bezitten om gebonden advies op zijn waarde te kunnen beoordelen. Daarnaast zal Zwitserleven moeten garanderen dat zij de onafhankelijk adviseur op de juiste en tijdige wijze blijft voorzien van informatie en afhandeling van aanvragen. Zwitserleven moet de onafhankelijk adviseur immers in staat stellen zijn klant goede kwaliteit van dienstverlening te bieden. De voortekenen wijzen er niet op dat de klant erop kan vertrouwen dat Zwitserleven het naast elkaar voeren van eigen distributie en intermediaire distributie goed heeft georganiseerd. Van leden ontvangen we steeds meer klachten over de kwaliteit van dienstverlening van Zwitserleven. Afgaande op signalen van onze leden blijken de loondienstagenten van Zwitserleven PensioenServices bovendien actief klanten in te willen lijven, wanneer die reageren op informatieverzoeken die Zwitserleven direct aan de klant richt. Het schept weinig vertrouwen dat klanten die reeds bewust gekozen hebben voor onafhankelijk advies straks niet op grote schaal bestookt gaan worden met commerciële interventies van het verkoopapparaat van Zwitserleven. En dat wil die klant niet als hij kiest voor onafhankelijk advies." Adfiz "constateert dat sommige aanbieders op drift zijn geraakt. In woorden vinden ze onafhankelijk advies van grote waarde. Maar in de praktijk komt de klant bij die aanbieders van een steeds koudere kermis thuis. Hij weet niet of prijsstelling zuiver is. Hij kan er niet blind op vertrouwen dat zijn adviseur alle relevante informatie van de aanbieder ontvangt om hem goed te kunnen bedienen. Hij heeft last van de verslechterde kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieder. En hij wordt bestookt met directe verkooppogingen waarbij het product van de aanbieder centraal staat in plaats van zijn eigen klantbelang."

In zo’n markt wordt het voor adviseurs steeds belangrijker om in de advisering niet alleen prijs en voorwaarden te wegen bij de keuze van een specifiek product. Hij moet ook beoordelen of hij erop kan vertrouwen dat de aanbieder voor het geadviseerde product de kwaliteit kan blijven bieden die zijn klanten vragen. Uiteindelijk is het klantbelang ook daar nadrukkelijk bij gebaat.

____________________________

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Maarten - 21 november 2012

@Sytse, Ik ben er al mee begonnen. De klanten die geen totaalrelatie willen worden met hun polissen die nog resteren naar verzekeraar. Dat ruimt lekker op, en geen omkijken meer naar. Ik vind alle veranderingen een zegen!

Maarten - 21 november 2012

@Eric, helemaal mee eens! Ik heb het gevoel dat Adfiz een dubbele agenda heeft. Over zaken zoals dit piepen ze ineens, terwijl ze volledig zwijgen bij zaken die de branche echt aangaat. De verzekeraars hebben hun keuzes gemaakt. Iedere verstandige adviseur maakt ook zijn of haar keuze. De eerste keuze is het lidmaatschap van Adfiz opzeggen!

Wilco - 21 november 2012

Een te verwachten aktie van deze verzekeraar ( en er zullen er nog meer volgen). De kracht van intermediairs is toch veel sterker dan de kracht van individuele verzekeraars! Intermediairs bundel de krachten nu echt en maak keuze in met welke verzekeraars er in de komende jaren zaken gedaan gaan worden en leg dat juridisch goed vast. Niet een verzekeraar bepaalt de regels maar het gezamenlijke intermediair mits er nu echt getoond wordt dat intermediairs elkaar inspireren en niet beconcurreren. Zwitser Leven is dan een 'normale'concurrent die geen onafhankelijk advies kan geven, dit in tegenstelling tot het onafhankelijk samenwerkend intermediair!

Sytse - 21 november 2012

Er gaat een hele grote groep onrendabele klanten ontstaan. Per 31-12-2013 ga ik de balans opmaken welke klanten ik de deur wijs. Het sociale karakter van ons kantoor zal veranderen. Onder druk van wet en regelgeving moeten er keiharde bedrijfseconomische beslissingen genomen worden. Dit gaat te koste van de onrendabele klant, met een lelijk woord ook wel 'de onderkant van de markt genoemd'. Deze mensen worden aan hun lot overgelaten en zullen kaalgeplukt worden door de banken, loondienstagenten en direct writers.

Erik - 21 november 2012

Weer een duidelijk signaal dat Adfiz heeft gemist wat al jaren geleden is ingezet en wat, naar mijn mening, een logisch gevolg is van de veranderende markt. Je zou van een branche-vereniging verwachten dat ze gelooft in de kracht van haar eigen acherban. Een typisch voorbeeldje van jammer dit, Adfiz!

Bert - 21 november 2012

Dit beleid is jaren geleden al ingezet. Kleine stapjes naar dit beleid zijn onvoldoende onderkend. Maar nu kunnen de intenties niet langer verborgen blijven en toont Zwitserleven, uitschakeling van de onafhankelijke adviseur en als klap op de vuurpijl, persoonlijke uitnodigingen (zonder zelfs een kopie naar de adviseur) naar relaties van de adviseur met Zwitserleven/Reaal producten voor zogenaamde voorlichtingsdagen. O.a. komt aan de orde hoe mooi het rechtstreekse werken met deze uitvoerder kan zijn. In Nederland hebben we daar een woord voor: Klanten inpikken. Hoe klein kun je worden.

Sytse - 21 november 2012

@Maarten, Ik ben er ook al mee begonnen, de écht onrendabele klanten met bijvoorbeeld alleen een uitvaartpolisje uit de jaren '70, die zijn al overgedragen aan de verzekeraar. Maar ik ben nog in dubio over het oma'tje in haar flatje met een inboedel en avp. De vergoeding van de verzekeraar is bij lange na niet genoeg om de kosten te dekken. Moet je deze klanten nu de deur wijzen? Moet je een aanvullende betaling vragen (die ze niet willen)? Hier zal ik eind 2013 de knoop over moeten doorhakken. Op dit moment denk ik dat ik de trouwe klanten die al klant zijn blijf helpen, maar geen nieuwe meer accepteer. De nieuwe laat ik dan een maandbedrag betalen waardoor ze automatisch naar de bank/direct writer zullen rennen. Het blijft lastig, maar ok, dat hoort ook bij ondernemen.

Gerard Koning - 20 november 2012

Verzekeraars denken in hun eigen straatje en verenigd door spreekbuis Leo de Boer waren ze niet tegen een provisieverbod omdat ze van mening zijn dat de markt anders dient te worden bewerkt. Die plannen zijn ze nu aan het uitvoeren. Maar waar staat Adfiz nu eigenlijk zelf voor. Klagen helpt immers totaal niet.

Westen - 20 november 2012

Selectieve keuze van preferred suppliers onvermijdelijk.

Sytse - 20 november 2012

Daar was het toch allemaal om te doen? Dit is de geheime agenda van het Verbond! Loondienstagenten voor alle verzekeraars. Level Playing Field, mwhahahaha. Alle uitvaartverzekeraars, levensverzekeraars etc. zullen binnen 3 jaar hun loondienstagenten weer laten floreren met dank aan het provisieverbod. Onafhankelijk advies? Nee joh, dat is zo 2012.....

Zwitserleven en Athora Netherlands nieuwe partner Koninklijk Concertgebouworkest

Zwitserleven en Athora Netherlands nieuwe partner Koninklijk Concertgebouworkest

Zwitserleven is partner geworden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het partnership wil Zwitserleven bijdragen aan de toekomst van een van de meest gerenommeerde...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Met nieuwe campagne wil Zwitserleven verbreden

Zwitserleven geeft het Zwitserleven-gevoel een nieuwe richting met de merkcampagne ‘Een gevoel dat we delen’. Stond in eerdere campagnes de pensioengenieter...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...