Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant
Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek of lening niet meer dreigen aan te sluiten op hun situatie. Zo vinden ze bijvoorbeeld dat een financieel dienstverlener kan adviseren welke pakketverzekering het beste bij zijn of haar persoonlijke situatie past (24 procent) of het beste in staat is om ervoor te zorgen dat ze geen overlappende verzekeringen afsluiten (35 procent). Ook denken de respondenten dat een financieel dienstverlener tijdig kan signaleren of gebeurtenissen, zoals een hoge inflatie, grote invloed zal hebben op hun situatie (21 procent). Daarmee is men beter voorbereid op verschillende scenario’s. Vier op de vijf ondervraagden ziet heil in dit soort inzichten van een financieel dienstverlener.
Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) baseert zich daarbij op de administratie die ze zelf bijhouden.
“Gezien de huidige economische ontwikkelingen, met een torenhoge inflatie en een recessie die in 2023 boven ons hoofd hangt, is deze uitkomst vanuit onze optiek verontrustend. Inzicht in je financiën en vooral inzicht in je toekomstige financiën, of dat nu op de korte of lange termijn is, komt niet uit je eigen administratie naar boven. Of niet in voldoende mate”, aldus Igor Gavic, CEO van TJIP. “Financieel dienstverleners kunnen beter inzicht geven, doordat ze verder vooruitkijken of op basis van rekenmodellen inschattingen kunnen maken en klanten waarschuwen voor mogelijke problemen in de toekomst. Zij moeten daarbij echt uitgaan van de situatie van de klant, zodat die relevante inzichten ontvangt met duidelijke voordelen.
“Hoewel consumenten dus aangeven dergelijke diensten op prijs te stellen maken ze er (te) weinig gebruik van, gezien de eerdergenoemde percentages. TJIP ziet ook voor de financieel dienstverleners een rol weggelegd om hier verandering in te brengen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Financieel Paspoort uitgebreid met toeslagenberekening
Met behulp van de software van Figlo kan de app FP van Stichting Financieel Paspoort nu ook de toeslagen berekenen voor Zorg, Kinderbijslag en Kindgebonden Budget....
Liever bezuinigen op vakantie dan op pensioen
Bezuinigen blijft voor veel Nederlanders een terugkerend thema, ook in 2025. Energie is inmiddels een bekende nationale bespaarsport. Boodschappen blijven we echter...
Meer aandacht nodig voor financiën en pensioenvoorlichting
Meer aandacht voor de privé - en bedrijfsfinanciën staat hoog op het lijstje van goede voornemens voor 2025. Een kwart van de particulieren, ruim de...
Nederland nog altijd een van rijkste landen eurozone
Ondanks een forse daling is Nederland met een netto financieel vermogen per hoofd van de bevolking van 103.120 euro nog altijd eem van de rijkste landen in de eurozone....
Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners
Ruim twee derde (68 procent) van de Nederlanders blijkt bereid om gegevens te delen met een financieel dienstverlener. Aldus onderzoek in opdracht van TJIP. In ruil...
Financieel advies moet veel meer maatwerk worden
In het eerste TJIP-magazine Wonen zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft: “Om duurzame huizen...
Helft verwacht actieve hulp werkgever bij geldstress
De helft van alle respondenten in onderzoek door Bowers & Jackling (detachering) wil dat hun werkgever hen actief helpt als zij het financieel moeilijk hebben....
Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)
Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...
Nibud Budgethandboek 2023 verschenen
Het Nibud Budgethandboek 2023 is verschenen. Het handboek wordt dit jaar voor de veertigste keer uitgegeven. “In de loop der jaren”, aldus het Nibud,...
Aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit explosief toegenomen
Het aantal mensen dat in 2022 aanklopte bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is explosief gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Ruim 1,2 miljoen mensen...