Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant
Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek of lening niet meer dreigen aan te sluiten op hun situatie. Zo vinden ze bijvoorbeeld dat een financieel dienstverlener kan adviseren welke pakketverzekering het beste bij zijn of haar persoonlijke situatie past (24 procent) of het beste in staat is om ervoor te zorgen dat ze geen overlappende verzekeringen afsluiten (35 procent). Ook denken de respondenten dat een financieel dienstverlener tijdig kan signaleren of gebeurtenissen, zoals een hoge inflatie, grote invloed zal hebben op hun situatie (21 procent). Daarmee is men beter voorbereid op verschillende scenario’s. Vier op de vijf ondervraagden ziet heil in dit soort inzichten van een financieel dienstverlener.
Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) baseert zich daarbij op de administratie die ze zelf bijhouden.
“Gezien de huidige economische ontwikkelingen, met een torenhoge inflatie en een recessie die in 2023 boven ons hoofd hangt, is deze uitkomst vanuit onze optiek verontrustend. Inzicht in je financiën en vooral inzicht in je toekomstige financiën, of dat nu op de korte of lange termijn is, komt niet uit je eigen administratie naar boven. Of niet in voldoende mate”, aldus Igor Gavic, CEO van TJIP. “Financieel dienstverleners kunnen beter inzicht geven, doordat ze verder vooruitkijken of op basis van rekenmodellen inschattingen kunnen maken en klanten waarschuwen voor mogelijke problemen in de toekomst. Zij moeten daarbij echt uitgaan van de situatie van de klant, zodat die relevante inzichten ontvangt met duidelijke voordelen.
“Hoewel consumenten dus aangeven dergelijke diensten op prijs te stellen maken ze er (te) weinig gebruik van, gezien de eerdergenoemde percentages. TJIP ziet ook voor de financieel dienstverleners een rol weggelegd om hier verandering in te brengen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Nibud Budgethandboek 2023 verschenen
Het Nibud Budgethandboek 2023 is verschenen. Het handboek wordt dit jaar voor de veertigste keer uitgegeven. “In de loop der jaren”, aldus het Nibud,...
Aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit explosief toegenomen
Het aantal mensen dat in 2022 aanklopte bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is explosief gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Ruim 1,2 miljoen mensen...
Eén op tien Nederlanders raadpleegt adviseur voor informatie over financiële situatie
Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Driekwart...
Winnende bespaartip consumentenplatform LevenWonen.nl
Organiseer eetafspraken met vrienden of familie en rouleer iedere week. Met die bespaartip heeft Rowin van den Berge uit Hillegom de prijsvraag gewonnen van LevenWonen.nl,...
Bunq vergroot grip op financiën
Bunq heeft een nieuwe set tools geïntroduceerd die het mogelijk maakt om controle over financiën te krijgen. Nieuwe features zijn onder meer Easy Budgeting...
Meer mensen verwachten verslechtering van hun financiële situatie
Dertig procent van de bevolking van vijftien jaar of ouder ging er in het eerste kwartaal van 2022 van uit dat de financiële situatie van hun huishouden het...
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)
Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...
TJIP: consument wil één financieel overzichtsloket
Bijna de helft van de consumenten is van mening dat financieel dienstverleners zich meer bezig zouden moeten houden met de gehele persoonlijke financiële situatie...
TJIP Smart Platform uitgebreid met module Optimale Hypotheek
TJIP heeft de module Optimale Hypotheek toegevoegd aan haar Smart Platform. De module rekent geautomatiseerd alle mogelijke hypotheekvormen, rentevaste perioden...
Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners
Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...