Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners

TJIP

Ruim twee derde (68 procent) van de Nederlanders blijkt bereid om gegevens te delen met een financieel dienstverlener. Aldus onderzoek in opdracht van TJIP. In ruil voor deze gegevens ontvangen consumenten het liefst financieel inzicht en advies (55 procent), gevolgd door informatie over bezittingen en investeringen (45 procent) zoals hun woning, pensioen en beleggingen. Daarnaast toont men interesse in informatie over verzekeringen (44 procent). Echter, men deelt gegevens over persoonlijke levensveranderingen zoals scheidingen, inkomensveranderingen en het krijgen van kinderen aanzienlijk minder graag (31 procent). 

Van de ondervraagde Nederlanders is 43 procent bereid om gegevens digitaal te delen, terwijl meer dan de helft (56 procent) bereid is om die gegevens te geven via een persoonlijk gesprek. 41 procent van de respondenten wil de mogelijkheid hebben om zelfstandig vervolgacties te kunnen ondernemen op basis van financieel inzicht, zonder tussenkomst van een (hypotheek)adviseur. Een derde zou graag altijd persoonlijke hulp van een hypotheekadviseur willen bij het kiezen van de juiste vervolgactie.

Reactie toevoegen

 
Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

In het eerste TJIP-magazine Wonen zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft: “Om duurzame huizen...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 7)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Adviseur onderscheidt zich nog te weinig met toekomstscenario's bij klant

Tweederde (67 procent) van de respondenten in TJIP-onderzoek vindt dat financieel dienstverleners hen tijdig moeten waarschuwen wanneer hun verzekeringen, hypotheek...

Eén op tien Nederlanders raadpleegt adviseur voor informatie over financiële situatie

Eén op tien Nederlanders raadpleegt adviseur voor informatie over financiële situatie

Meer dan tweederde van de Nederlanders (68 procent) denkt voldoende inzicht te hebben in zowel hun huidige als (verre) toekomstige financiële situatie. Driekwart...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 5)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

TJIP: consument wil één financieel overzichtsloket

TJIP: consument wil één financieel overzichtsloket

Bijna de helft van de consumenten is van mening dat financieel dienstverleners zich meer bezig zouden moeten houden met de gehele persoonlijke financiële situatie...

TJIP Smart Platform uitgebreid met module Optimale Hypotheek

TJIP Smart Platform uitgebreid met module Optimale Hypotheek

TJIP heeft de module Optimale Hypotheek toegevoegd aan haar Smart Platform. De module rekent geautomatiseerd alle mogelijke hypotheekvormen, rentevaste perioden...

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...

Tjip introduceert webapplicatie voor gebruik PSD2-data

Tjip introduceert webapplicatie voor gebruik PSD2-data

Tjip heeft een nieuwe module binnen Tjip Smart Platform gelanceerd. Het betreft een webapplicatie waarmee financieel dienstverleners PSD2-data kunnen gebruiken binnen...

Helft Nederlanders bereid gezondheidsdata te delen in ruil voor korting zorgpremie

Helft Nederlanders bereid gezondheidsdata te delen in ruil voor korting zorgpremie

Van de Nederlanders is 47 procent bereid data te delen over hun levensstijl in ruil voor korting op de zorgpremie. Vooral jongere generaties (52 procent) zijn vaker...