Afm: 160 meldingen over misstanden provisieverbod

AFM (logo)

De AFM betreurt het dat haar uitspraken over misstanden als gevolg van het provisieverbod onnodig tot negatieve beeldvorming hebben bijgedragen. Op nadrukkelijk verzoek van adviseur Rien Eyzenga noemt de AFM ook getallen: sinds de introductie van het provisieverbod heeft de AFM ongeveer 160 meldingen ontvangen over mogelijke misstanden als gevolg van het provisieverbod.

Adviseur Eyzenga deed een beroep de Wet Openbaarheid Bestuur om inzicht te krijgen in onder meer het aantal misstanden als gevolg van het provisieverbod. De AFM heeft nog niet schriftelijk gereageerd richting Eyzenga, maar heeft wel een bericht op haar website geplaatst. "Recente uitspraken van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben tot reacties geleid van financiële dienstverleners. Dergelijke uitspraken dragen onnodig bij aan negatieve beeldvorming over hun beroepsgroep, zo volgt uit een aantal reacties. De AFM vindt het jammer als haar uitspraken tot misverstanden zouden leiden. Reden voor de AFM om de achtergrond bij deze uitspraken toe te lichten."

De AFM legt uit dat het één van haar taken is marktpartijen en consumenten te wijzen op risico’s die de toezichthouder signaleert. "Bij voldoende aanleiding kan ze dat ook preventief doen. Het doel hiervan is marktpartijen en consumenten bewust te maken van die risico’s, zodat ze er rekening mee kunnen houden. Om die reden heeft de AFM dit jaar gewezen op mogelijke misstanden als gevolg van het provisieverbod, waaronder het berekenen van dubbele kosten aan de klant."

"Door de introductie van het provisieverbod op 1 januari 2013 moeten ondernemers hun verdienmodel aanpassen en hun werkzaamheden voortaan verplicht rechtstreeks in rekening brengen bij de klant. Dit kunnen zij doen door bijvoorbeeld een bedrag per uur in rekening te brengen, een vaste prijsafspraak te maken voor een bepaalde dienst, of door een serviceabonnement aan te bieden. Dit vraagt om gewenning aan de kant van de ondernemer en aan de kant van de klant. Het lastige in deze overgangfase is dat bij producten die zijn afgesloten voor 1 januari 2013 vaak nog provisie werd betaald. De klant heeft de realistische verwachting dat daar iets tegenover moet staan. Maar wat precies dat ‘iets’ is, is (wettelijk) niet bepaald. Dit is meestal ook niet afgesproken tussen de dienstverlener en de klant. De klant weet daarom vaak niet waarvoor hij betaald heeft. Deze onduidelijkheid laat ruimte voor situaties waarbij de klant bewust of onbewust een rekening krijgt voor dienstverlening waar hij eigenlijk al (deels) voor heeft betaald."
De toezichthouder noemt vervolgens het aantal van 160 meldingen. "Het grootste deel van deze meldingen gaat over serviceabonnementen en/of specifiek het in rekening brengen van dubbele kosten. Bij het Meldpunt Financiële Markten van de AFM komen daarnaast geregeld vragen binnen van consumenten over dezelfde onderwerpen. Aanleiding voor de AFM om bij consumenten en marktpartijen preventief de aandacht te vestigen op het risico dat voor dezelfde dienstverlening twee keer wordt betaald. Deze uitspraken van de AFM betreffen de partijen die het mogelijk niet goed doen."

De meldingen en vragen vormen voor de AFM een indicatie dat zaken bij een aantal partijen niet goed gaan. "Zoals eerder aangekondigd doet de AFM later dit jaar onderzoek naar het gebruik van serviceabonnementen. Daarbij zal onder meer gekeken worden naar de kosten van serviceabonnementen en de diensten die in ruil daarvoor worden verricht. Onderzocht zal worden of er daadwerkelijk dubbele kosten in rekening worden gebracht bij de klant. Onze indruk is dat het overgrote deel van de adviseurs en bemiddelaars wel degelijk in het belang van de klant handelt en geen misbruik maakt van eventuele verwarring over het provisieverbod onder consumenten. De AFM heeft dit bij haar uitspraken naar voren gebracht en wil dit nogmaals benadrukken. Financiële dienstverleners die aan hun klant duidelijk weten te maken welke dienstverlening ze leveren en tegen welke kosten, dragen bij aan de gewenste verandering in de sector."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Theo van Geel - 5 september 2013

Hulde Pollo! Wellicht is er bij AFM nog plaats voor een manager communicatie.

Albert van der Poll - 5 september 2013

@ Theo de vertrokken manager heeft van mij nog een mooi recept voor tagliatelle met garnalen in limoen-mozarellasaus meegehad, ik neem aan dat ze me bellen ;-) Oh en dan wil ik nooooit meer gemopper horen over de te hoge salarissen...

Frans Lampe - 4 september 2013

In het begin was het intermediair bang voor de AFM, bang dat als je boven het maaiveld uit zou steken, je afgeslacht zou worden. Inmiddels zijn de spelregels duidelijk, is het kader waarbinnen de AFM mag opereren ook steeds duidelijker aan het worden, wordt het intermediair weerbaarder en accepteert niet meer klakkeloos alles wat van bovenaf over ons wordt uitgestrooid. Tel daar bij op het negatieve gevoel wat overheerst onder het intermediair als gevolg van de exorbitante kosten van de AFM en wat wij daarvoor terug krijgen en ik denk dat de AFM zag mag voorbereiden op steeds meer opbouwende kritiek en vragen van het intermediair, hetgeen een cultuurschok met zich mee zal brengen. De heer Eyzenga toont opnieuw aan de wij ons niet alles hoeven te laten welgevallen !! Ik heb respect voor hem dat hij de tijd vrij kan maken om zich vast te bijten in de wet en regelgeving en daarmee een groter belang dient.

Wil Rotteveel - 4 september 2013

Heren, collega's, Als we dit zo kort mogen samenvatten, en op internet plaatsen, blijkt heel duidelijk dat het roepen door de AFM, negatief over onze beroepsgroep wel mag,bewijzen hoeft niet. De pers neemt het klakkeloos over! Over de verzekeraars wordt niets gemeld. Daar zit het geld(?) (van wie eigenlijk?). Dus de lobby en de macht over en naar de politiek toe. Je zou bijna kunnen roepen, er is sprake van corruptie! Het bewijzen hoeft niet.

Albert van der Poll - 4 september 2013

160 klachten, na oproepen daartoe in de media. Laten we aannemen dat de helft van de klachten in AFM ogen terecht is, daarvan is nog weer een deel per ongelukjes van adviseurs die onbewust de regels overtreden. We doen allemaal al werkende weg ervaring op met het nieuwe verdienmodel. Een deel van de klachten is te wijten aan de zeer uitgebreide definitie van de AFM en de vrij beperkte definitie van nazorg in de wet. Ik denk daarbij ook aan het Multi safe arrest. Hoeveel klachten gaan over dit soort aanbiedingen? Zwaar aangezet zijn het 80-100 terechte klachten.Stel dat slechts 1% van de ontevredenen een klacht heeft ingediend ( u merkt ik ben een zwartgallig baasje) dan zouden er maximaal zo'n 10.000 consumenten geconfronteerd kunnen zijn met het aanbod van een abonnement dat wettelijk niet door de beugel kan. Ze zullen heus niet allemaal zo'n abo hebben gesloten, maar vooruit. De conclusie zou dan moeten zijn dat er .enkele kantoren, laten het er twintig maximaal zin, die op wat grotere schaal een niet door de wettelijke beugel kunnend abo aanbieden.. Dan zou het persbericht van de AFM ook kunnen luiden: 97% van de tussenpersonen voldoet vanaf het begin aan alle voorschriften op het gebied van beloning via abonnementen. Bij enkele bedrijven bleek een normoverdragend gesprek en verduidelijking nodig. De AFM spreekt haar grote bewondering en diepe waardering uit voor de branche van de kleinschalige intermediairs, die in korte tijd zo'n enorme omslag heeft weten te maken.

Dennis Jellema - 3 september 2013

AFM heeft op dit moment ook last met publiceren, ze kunnen op de ene of andere manier niet op papier reageren. Vandaag zijn we gebeld over de uitleg over de PE Examens, vele keren verzocht om een samenvatting op papier te zetten, dit kon niet volgens de beller, reden is de reden hiervan is nog steeds een vraagteken. Is een beetje vreemd om welke reden dan ook dat we geen antwoord per mail krijgen. Dit moest worden verzocht worden bij een Supervisor. Denk helaas dat dit niets anders is dan een zoethoudertje Als diegene nu even een gemotiveerd standpunt doorgeeft kunnen we verder. Ook lijkt het aan de nieuwe disclaimer te zien dat de AFM bang is voor hun eigen uitlatingen. Deze is sinds kort onder de email gekomen. Het lijkt erop dat in ze in dit geval banger zijn voor het Ministerie van Financien welke uit geen enkel onderzoek of geen enkele marktpartij het PE examen heeft aangeraden. Om ook hier achter te komen heb ik vandaag aan het Ministerie van Financien het verzoek gedaan voor uitleg op mijn vragen. Zo moeilijk zijn de vragen nu ook weer niet, ze zijn wel direct over het de eigen reproduceerbaarheid van het besluit welke heeft geleid tot het ongemotiveerde PE Examen. Erg jammer dat er een soort angstcultuur heerst.

Jeffrey Leichel - 3 september 2013

Mensen kinderen, ik vind dit nogal wat. 160 klachten in 8 maanden. Gecorrigeerd na onterechte klachten en directe aanbieders misschien 100. En wat een negatieve media aandacht heeft dit opgeleverd. Vergelijk dit eens met Nationale Nederlanden. Klachten 2012: 25.650 Waarvan beleggingsverzekeringen: 6.008 AFM of media ooit over gehoord???? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit zo erg dat ik letterlijk de tranen in mijn ogen heb staan.

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....