AFM: adviesplicht en provisieverbod kunnen beter zijn dan informatiedocumenten
In een discussion paper stelt de AFM dat onder meer adviesplicht en provisieverbod soms beter kunnen zijn dan (alleen) informatiedocumenten. De toezichthouder: “Wij moedigen financiële ondernemingen aan om te meten in welke mate maatregelen hebben bijgedragen aan de doelstellingen om consumenten te beschermen. Dan kunnen ook instrumenten als bijvoorbeeld productgovernance of een provisieverbod bij bepaalde producten of diensten effectiever zijn om het gewenste doel bereiken.” De AFM noemt ook een adviesplicht, die “kan worden ingesteld voor complexe financiële producten. Dit houdt in dat consumenten verplicht kunnen worden om advies in te winnen over het product voordat zij het mogen afsluiten”.
Volgens de AFM hebben beleidsmakers “hoge verwachtingen van informatiedocumenten. De aanname van beleidsmakers dat consumenten informatiedocumenten gebruiken om verstandige keuzes te maken gaat vaak echter niet op. Consumenten laten zich in hun gedrag vaak leiden door andere factoren, zoals aanbevelingen van vrienden of influencers of intuïtie. Om consumenten optimaal te beschermen adviseert de AFM aan beleidsmakers om zorgvuldig te bepalen welke beleidsinstrumenten passen bij welk doel. Daarvoor is inzicht nodig in het gedrag van consumenten en de markt. Ondernemingen kunnen gedragsinzichten gebruiken om bijvoorbeeld de keuzeomgeving zodanig in te richten dat die bijdraagt aan verstandige beslissingen of om informatiedocumenten effectiever te maken”.
Handvatten
Mocht toch (ook) gekozen worden voor een informatiedocument, dan kan men inzichten uit de communicatiewetenschappen gebruiken om ze zo bruikbaar mogelijk te maken voor consumenten. In de paper reikt de AFM daarom handvatten aan voor de vormgeving die kunnen helpen om consumenten inzicht te bieden en het maken van een zinvolle vergelijking te bevorderen.
De handvatten zijn: breng de doelgroep in kaart, beperk de informatie tot de kern, zet digitale informatie in, zorg dat de informatie opvalt, communiceer risico’s zorgvuldig, speel in op de vragen van de consument, vermijd jargon en ga uit van weinig voorkennis, gebruik de kracht van beeld.
De AFM noemt verder een aantal minimale vereisten: correct en duidelijk, niet-misleidend, uniform of herkenbaar, op het juiste moment verstrekken/beschikbaar stellen, goed vindbaar en toegankelijk.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 30 december 2021
Ja Frank, maar met de huidige toezichtsstructuur waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gesteld voor alle bagger die door productontwikkelaars vrijelijk over de markt mag worden uitgestort is veel mis. Dus een keuringsdienst voor waren met labeling waar ook direct writers zich aan te houden hebben is heel wat waard. Voor de adviseur blijft nog meer dan genoeg werk over. Hij mag er dan net als de autoverkoper vanuit gaan dat de auto veilig is.
Frank Postel - Heuven Advies 30 december 2021
Goh, is dat niet wat de adviseur zou moeten/kunnen doen...???
Paul Schoo - Platter-Schoo 30 december 2021
Is het niet eenvoudiger producten te keuren en te labelen voor bepaalde doelgroepen?
Meer over
Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank. Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen
De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"
"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'
Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...
AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"
Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...
Paul Schuiling: adviseren is informeren
"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...
Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles
De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...
AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"
Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...
AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft
Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...