AFM in VVP 6: "Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades"

Jan Berndsen

Adviseurs die goed in de peiling hebben wat voor de klant belangrijk is, hebben volgens de AFM heus toekomst. In de dinsdag verschenen VVP 6 zegt Jan Berndsen, sinds dit voorjaar Hoofd Toezicht Verzekeringen & Pensioenen bij de AFM: "Ik geloof oprecht dat inzicht en contact je toegevoegde waarde is als adviseur. Zo verwacht ik dat door diverse maatschappelijke ontwikkelingen, zoals individualisering, zelfredzaamheid en wijzigende producten en diensten, er eerder meer dan minder behoefte is aan financieel advies. Denk zelf goed na over de ontwikkelingen die gaande zijn, wat de impact op klanten is en acteer zoveel mogelijk proactief. Wie daarbij goed nadenkt over zijn onderneming, keuzes maakt om ook in de toekomst consumenten blijvend goed van dienst te zijn met een duurzaam ondernemingsmodel dat daarbij past, heeft de komende tijd voorsprong op de Googles en Lemonades.

“Adviseurs moeten zich wel beraden op hun bedrijfsmodel. Bijvoorbeeld: het kantoor met een of twee mensen, en daar zijn er veel van, kan dat werkelijk alles voor iedereen blijven doen? Kun je niet beter kiezen voor specialisatie op een terrein en samenwerking met specialisten op de andere gebieden?”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 18 december 2019

Die kantoren met maar een of twee mensen zijn vaak al gespecialiseerd, namelijk in doelgroep. Vrijwel geen enkele van de kantoren die ik ken is druk met internationaal zeetransport, of bijvoorbeeld zorgverzekeringen of industriële risico's. Toch moest ik mij ook voor deze PE weer verdiepen in de diverse ambtelijke organisaties op het gebied van zorg, de gewijzigde SOLAS regelgeving bij stuwage van zeeschepen, enzovoorts. De overheid lijkt maar niet te beseffen dat er bij de mensen een enorme behoefte is aan één aanspreekpunt voor alle financiele zaken, waar ze weten wie je bent als je belt.

PS - Platter-Schoo FD 17 december 2019

"Kun je niet beter kiezen voor specialisatie op een terrein en samenwerking met specialisten op de andere gebieden?” Te simpel gedacht. Je laat een patiënt toch ook niet eerst langs de chirurg gaan die hem vervolgens het hele arsenaal specialisten langs laat gaan. Enig idee wat dat kost? De AFM laat hiermee duidelijk zien dat ze geen enkel kaas gegeten heeft van hoe financiële advisering werkt. De adviseur is de financiële huisarts, die specialisme in huurt waar nodig. Alleen zo hou je advies betaalbaar. De opleidingslat hoeft daarmee niet zo hoog gelegd te worden. Het gaat er vooral om dat de "huisartsadviseur" weet wat hij niet weet en dus op tijd expertise inroept. Het opleidingsmodel zou daar op aangepast moeten worden. Het is beschamend dat de AFM nu al ruim 13 jaar klungelt met het vormgeven van het juiste toezicht en stimuleren van de zelfwerkzaamheid op het gebied van de ethiek en kennisniveau. Een beetje adviseur, en juist van die kleine kantoren, heeft een uitstekend moraal zit dicht op zijn klanten en heeft kennishonger om zijn klanten te kunnen helpen.

Meer over
Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn van AFM naar DNB

Martin van Rijn stopt op 24 mei 2023 als voorzitter van de RvT van de AFM. Dan loopt zijn termijn af. Per 1 juni 2023 wordt hij voorzitter van de Raad van Commissarissen...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Toezichthouders breiden samenwerking digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) richt twee extra Kamers op voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij...

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

Drempels voor consumenten bij zelf opbouwen pensioen

De AFM roept de sector op om te werken aan de bekendheid, toegankelijkheid en vergelijkbaarheid van de derde pensioenpijler. De toegang tot het derdepijlerpensioen...

Handvatten AFM voor adequaat communicatieplan tijdens pensioentransitie

Handvatten AFM voor adequaat communicatieplan tijdens pensioentransitie

De AFM heeft de leidraad communicatieplan gepubliceerd. De Wet toekomst pensioenen omschrijft een aantal specifieke momenten en onderwerpen waarover pensioenuitvoerders...

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek naar de werkpraktijk van hypotheekadviseurs. De NVHP, Adfiz en OvFD laten...

Marktmonitor 2023 voor 6.500 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2023 voor 6.500 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf maandag 13 februari de Marktmonitor (MMAB) van de AFM voor 2023 invullen. Groep 2 kan dit vanaf 20 februari en...

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

“Wij zijn niet tégen maatwerk, we willen alleen dat het verantwoord gebeurt.” Dat zegt Zdenka van Schaik, bij de AFM verantwoordelijk voor het...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

AFM-bestuursvoorzitter: data en AI kunnen leiden tot discriminatie

AFM-bestuursvoorzitter: data en AI kunnen leiden tot discriminatie

"Niet iedereen is gebaat bij digitalisering van het financiële leven. Dat moeten we niet vergeten in ons enthousiasme voor de kansen", aldus AFM-bestuursvoorzitter...