AFM waarschuwt voor misleidende reclame

AFM gebouw

De AFM signaleert een opmars van reclames voor risicovolle verzekeringen of beleggingen, die consumenten op het verkeerde been zetten. "De indruk wordt gewekt dat het gaat om een alternatief voor een spaarrekening of -deposito", aldus de toezichthouder. "Deze producten kennen juist grotere risico’s en in sommige gevallen hogere kosten." DE AFM noemt geen namen van aanbieders.

De AFM ziet onder meer reclame-uitingen voor verzekeringen waarmee consumenten geld opzij zetten voor later. Zo’n verzekering is vaak een combinatie van zelf geld inleggen en een overlijdensrisicoverzekering. Als de verzekerde eerder overlijdt dan de einddatum van de spaarverzekering, keert deze verzekering direct uit aan de nabestaanden. In tegenstelling tot een normale spaarrekening, kunnen hier extra kosten (voor de verzekering) bij komen kijken. Daarnaast bieden sommige marktpartijen grond- en goudbeleggingen aan als alternatief voor een spaarrekening. Deze producten zijn echter aanzienlijk meer risicovol, aldus de AFM. Daar komt bij dat het depositogarantiestelsel niet van toepassing is op deze verzekerings- en beleggingsproducten.

Reclame-uitingen over financiële producten moeten volgens de wet correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Onder misleiding verstaat de AFM reclames waarin ‘appels met peren’ worden vergeleken, zoals een verzekering of een belegging gelijk stellen aan een spaarrekening. De AFM adviseert consumenten ook alert te zijn op de algemene voorwaarden van een product. Hierin is onder meer informatie te vinden over de risico’s, de kosten en eventuele garanties. Extra oplettendheid is gewenst als een aanbieder niet onder toezicht staat van de AFM.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 30 mei 2013

Doet de AFM er niet verstandig aan de consument naar het onafhankelijk intermediair te verwijzen in plaats van goed bedoelend, voor de vakman, open deuren in te trappen? De consument wordt echt niet bereikt door de AFM en verwacht al helemaal niet dat ze de polisvoorwaarden of algemene voorwaarden zullen lezen. Het wordt tijd dat de AFM inziet niet zonder intermediair te kunnen, ook niet in de uitvoering van het toezicht! Met berichten zoals hierboven krijg ik stellig de indruk dat de AFM maar wat doet zonder beleid.

Meer over
AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

AFM heeft been bij te trekken op gebied digitalisering

De AFM heeft "een ‘been heeft bij te trekken’ op het gebied van digitalisering om de ontwikkelingen in het de AFM-werkveld bij te houden". Aldus minister...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'

De AFM ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl...

Datapositie AFM versterkt

Datapositie AFM versterkt

"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt

Om het gelijke speelveld te borgen, komen er - naast de actieve provisietransparantie voor adviseurs en bemiddelaars - ook aanvullende verplichtingen voor directe...

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

Interpretatie AFM van actieve provisietransparantie vooral duidend

De donderdag gepubliceerde interpretatie van de AFM van actieve provisietransparantie zet vooral de feiten op een rij. De toezichthouder gaat niet in op de CFD-interpretatie:...

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

De meeste financiële ondernemingen geven in AFM-onderzoek aan dat zij voldoen aan de basisvereisten van de SFDR, een deel loopt achter. Er is nog werk te doen...

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Overleg over verdeling toezichtskosten en nieuw kostenkader AFM

Het Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 wordt gewijzigd in verband met de doorwerking van de verordening cryptoactiva (MiCAR) in het AFM-toezicht. Klik...

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....