Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd

letselschade rolstoel via Pixabay

Schadeverzekeraars worden wettelijk verplicht om te beschikken over adequate procedures en maatregelen ter voorkoming van overschrijding van termijnen bij de behandeling van letselschade. Dit via het Wijzigingsbesluit financiële markten 2024, waarvan de internetconsultatie is gestart.

Vanuit de Tweede Kamer is aangedrongen op wettelijke verankering van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). De minister: “Ter uitvoering van voornoemde motie van het lid Van Nispen c.s. is in kaart gebracht welke regels in de GBL, inclusief aanscherping ervan, zoals bedoeld in de motie, wettelijk kunnen worden verankerd en bestuursrechtelijk gesanctioneerd. Dit betreft de meer procedurele regels uit de GBL en - voor wat betreft de reactietermijn voor correspondentie - bredere zelfregulering. Dit zijn regels met termijnen, die niet aan een inhoudelijke beoordeling van de zaak zijn gekoppeld. Dergelijke regels lenen zich naar hun aard voor wettelijke verankering en bestuursrechtelijke sanctionering. Deze meer procedurele regels richten zich vrijwel allemaal tot de verzekeraar. Met dit besluit wordt daarom voorzien in verankering van de betreffende regels in het BGfo.”

Civielrechtelijke aspecten

Naast de meer procedurele regels bevat de GBL regels die een beoordeling vergen van een individuele zaak. Hierbij kan gedacht worden aan de vraag of in een specifieke zaak sprake is van een medische eindtoestand of een passende oplossing. De minister: “Een dergelijke beoordeling van civielrechtelijke aspecten is aan de rechter of de buitengerechtelijke geschillenbeslechter. Het past niet bij de rol van de bestuursrechtelijke toezichthouder om dit te beoordelen. Deze regels zijn daarom geen onderdeel van de verankering, zoals voorgesteld in dit besluit. Dit zou er immers toe kunnen leiden dat de toezichthouder geschillenbeslechter wordt en zich moet buigen over civielrechtelijke of medische vraagstukken, waarvoor ze niet geëquipeerd is, zoals de beoordeling van causaliteit, vaststelling van schade en de medische toestand. Voor een oplossing in individuele zaken wordt separaat ingezet op (bevordering van) buitengerechtelijke geschillenbeslechting. Hierbij wordt verwezen naar de Kamer voor Langlopende Letselschadezaken en de inzet door DLR op meer mediation en herstelbemiddeling.”

 

Reactie toevoegen

 
Verzekeraars: fundamentele hervorming systeem letselschade noodzakelijk

Verzekeraars: fundamentele hervorming systeem letselschade noodzakelijk

Het onderzoek van de Universiteit Utrecht naar langlopende letselschadezaken toont volgens het Verbond van Verzekeraars aan dat het huidige systeem fundamenteel...

Afhandeling letselschade: Kamerleden blijven minister vuur aan schenen leggen

Afhandeling letselschade: Kamerleden blijven minister vuur aan schenen leggen

Kamerleden Van Nispen, Van Toorenburg en Kuiken blijven druk op minister Dekker uitoefenen om de afhandeling van letselschade door verzekeraars te versnellen. Dit...

Verzekeraars komen met speciale aanpak langlopende letselschadezaken

Verzekeraars komen met speciale aanpak langlopende letselschadezaken

Met een speciale aanpak maken verzekeraars meer werk van langlopende letselschadezaken. De zaken die al langer dan vijf jaar lopen, krijgen prioriteit in de aanpak....

Verbond: laat letselcommissie langlopende zaken versneld afhandelen

Verbond: laat letselcommissie langlopende zaken versneld afhandelen

Het Verbond van Verzekeraars pleit voor het oprichten van een onafhankelijke letselcommissie om langlopende letselschadezaken versneld af te handelen. Het Verbond...

PIV Congres verplaatst naar voorjaar 2021

PIV Congres verplaatst naar voorjaar 2021

Wegens de coronasituatie is het twintigste congres van het Personenschade Instituut Verzekeraars (PIV) verplaatst naar 28 mei 2021. Het congres zou eigenlijk worden...

Advocaat schond gedragsregels in letselschadezaak

Advocaat schond gedragsregels in letselschadezaak

Het Gerechtshof Den Haag laat een advocaat een deel van zijn honorarium terugbetalen aan een letselschadeslachtoffer. Dit wegens overtreding van de gedragsregels...

Katern 'Letselschade' in VVP 3

Katern 'Letselschade' in VVP 3

In de vandaag (dinsdag 7 juli 2020) verschenen VVP 3 onder meer het 'katern 'Letselschade' in samenwerking met Allianz Benelux en met uitstekende vakverhalen van...

Vlotter en minder complex

Vlotter en minder complex

(Katern Letselschade VVP 03-2020) Vlotter en minder complex. Dat moet volgens het Verbond van Verzekeraars de afhandeling van letselschade worden. Druk is er zeker,...

De enorme impact van een dwarslaesie

De enorme impact van een dwarslaesie

(Katern Letselschade, VVP 03-2020) De impact van een letselschade op een mensenleven is enorm. Op uitnodiging van Nostimos vertelde architect Ed Bijman tijdens...

Enige hoofdbrekens van de letselschadepraktijk in coronatijd

Enige hoofdbrekens van de letselschadepraktijk in coronatijd

(Kennisartikel Allianz in Katern Letselschade, VVP 03-2020) Alles rondom het coronavirus heeft impact op de maatschappij. Niets of niemand wordt ontzien. Om met...