Verzekeraars komen met speciale aanpak langlopende letselschadezaken

letselschade rolstoel via Pixabay

Met een speciale aanpak maken verzekeraars meer werk van langlopende letselschadezaken. De zaken die al langer dan vijf jaar lopen, krijgen prioriteit in de aanpak. Hoewel het aantal langlopende zaken volgens de verzekeraars procentueel klein is, leiden juist deze gevallen steeds weer tot kritiek op het verzekeringsbedrijf.

In de nieuwe aanpak verplichten verzekeraars zichzelf om frequenter contact te houden met het slachtoffer en zijn belangenbehartiger. In schades die na vijf jaar nog lopen, gaat de verzekeraar in gesprek met het slachtoffer en zijn belangenbehartiger. En in zaken die na twee jaar nog lopen, stemt de verzekeraar het verloop van de schadebehandeling elk jaar af met het slachtoffer.

Om te voorkomen dat er tunnelvisie ontstaat, beoordelen meerdere medewerkers voortaan voorstellen voor het afhandelen van zaken met een schadebedrag boven 10.000 euro die al langer lopen dan vijf jaar.
Bij het beslechten van conflicten in onze samenleving is de inzet van onafhankelijke bemiddelaars al jaren gebruikelijk bij het samen oplossen van meningsverschillen. Verzekeraars gaan deze aanpak nu ook aanbieden wanneer er na uitvoerig overleg geen oplossing in zicht is.

Het Verbond van Verzekeraars "wil graag transparant zijn over deze aanpak en publiceert daarom de interne beleidsnotitie".

Het Verbond pleitte eerder deze week ook voor het oprichten van een onafhankelijke letselcommissie om langlopende letselschadezaken versneld af te handelen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuwe richtlijnen om prolongatieproces op zakelijke markt te verbeteren

Nieuwe richtlijnen om prolongatieproces op zakelijke markt te verbeteren

“Met deze uitgangspunten en richtlijnen zijn niet in één klap alle problemen rondom prolongatie en verzekerbaarheid opgelost, het is een startpunt.”Aldus...

Duurzaamheid is mainstream geworden

Duurzaamheid is mainstream geworden

(door Boy Slijp, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Duurzaamheid is hot, en iedereen is doordrongen van het belang ervan. Over...

Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Volgens de vierde Solidariteitsmonitor van het Verbond van Verzekeraars nam de verzekerbaarheid van vier van de vijf veelvoorkomende particuliere verzekeringen...

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Aantal bewezen verzekeringsfraudes in 2019 bijna verdubbeld

Het aantal bewezen verzekeringsfraudes is in 2019 bijna verdubbeld. In 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken, tegen 12.879 zaken in 2018. Hiermee voorkwamen...

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Dekker: Kifid ook voor geschil consument en verzekeraar aansprakelijke partij

Om de toegang tot het Kifid te verbeteren wordt er op in gezet dat gedupeerden ook bij het instituut terecht kunnen, als er sprake is van een geschil over de AVP...

Anderhalve ton subsidie voor herstelbemiddeling in letselschadezaken

Anderhalve ton subsidie voor herstelbemiddeling in letselschadezaken

Het kabinet geeft 150.000 euro startsubsidie aan De Letselschade raad om verder vorm te geven aan herstelbemiddeling in letselschadezaken. Dat schrijft minister...

Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid voor MKB bijna gereed

Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid voor MKB bijna gereed

De stuurgroep Cyber ontwikkelt een tool waarmee MKB-bedrijven cyberrisico’s in kunnen schatten en maatregelen kunnen treffen. Deze tool wordt nu, na de testfase,...

‘Raamwerk Covid-19 richtlijnen distributie’ verlengd

‘Raamwerk Covid-19 richtlijnen distributie’ verlengd

Het ‘Raamwerk Covid-19 richtlijnen distributie zakelijke markt” voor ondernemers in financiële nood wordt tot 1 januari 2021 ongewijzigd verlengd....

Minder claims woningbranden, maar hogere schade per claim

Minder claims woningbranden, maar hogere schade per claim

Het aantal claims bij verzekeraars voor woningbranden is gedaald in 2019, maar de gemiddelde schade per claim is hoger, zo blijkt uit de Risicomonitor Woningbranden...

Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen

Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen

Naast consumenten kunnen straks ook ondernemers gebruik maken van een dienst die hen ondersteunt bij financiële problemen: Geldfit Zakelijk. Dat betekent dat...