Altijd sporen van dier na aanrijding of niet?

Zwijn via Pixabay

Blijven er wel of niet altijd sporen achter op de auto na een aanrijding met een dier? Volgens de expert van de verzekeraar wel, volgens de contra-expert (een schadehersteller) van de vrouw die een beroep deed op haar polis niet. De kantonrechter kiest de kant van de verzekeraar: "Gelet op de tegenstrijdige en gemotiveerde visies van de schadehersteller en de schade-expert over de oorzaak van de schade, kan op basis van de gedingstukken niet worden geconcludeerd dat er sprake is geweest van een aanrijding met een dier. De door eiseres overgelegde en getoonde foto’s bieden ook geen uitsluitsel. Deze zijn niet zo duidelijk dat daarmee de versie van de gebeurtenis zoals door eiseres gesteld wordt gestaafd. De kantonrechter ziet dan ook geen aanleiding om op voorhand meer waarde te hechten aan het oordeel van de schadehersteller en voorshands bewezen te oordelen dat de schade is ontstaan door een aanrijding met een dier, zoals eiseres heeft betoogd."

Haren

De door de verzekeraar ingeschakelde expert stelde: "Uw advocaat vraagt of ook na een hevige regenbui of het wassen van de auto alle haren van een dier verdwijnen. Wij kunnen u vermelden dat eigenlijk altijd haren of andere sporen van een dier achter blijven op het voertuig naar een aanrijding. Bij deze auto was o.a. de kunststof grille op meerdere plaatsen gebroken. Het kunststof veert na het breken terug en wij zien dat tussen de twee breukvlakken haar blijft zitten. Dat gaat dan ook niet weg tijdens een regenbui en of het wassen van de auto. Wil men dat weg hebben dient men dat handmatig te verwijderen. En heel vaak vinden wij als expert op naar wat verder naar achter gelegen delen ook nog sporen. Maar bij dit voertuig hebben wij niets aangetroffen.

De als contra-expert ingeschakelde schadehersteller meende: "Mij is gevraagd of deze schade veroorzaakt zou kunnen zijn door een varken aangereden door de Peugeot. Duidelijk genoeg is te zien, op de foto’s, dat er geen enkele lakbeschadiging aan de voorzijde van dit voertuig aanwezig is. Desondanks zijn er veel delen kapot, dus moet het een zacht object van structuur zijn met de nodige massa. Waar een varken of grote hond heel realistisch is.

"De beargumentering over dat er altijd resten achterblijven na een aanrijding met een dier is feitelijk onjuist. De grove sterke haren van een varken blijven niet plakken op de auto, wat bij een vogel vaak wel gebeurt. Bij een vogel is de aanrijding meestal frontaal vanuit een hoek, waardoor er veel vocht vanuit zijn kop uiteenspat, op de voorkant van een voertuig. Hierdoor blijven er dus resten achter, ook als een vogel op de bumper geraakt wordt, is de kans 99 procent dat er veren achterblijven, in bumper uitsparingen zoals mistlichten en grillen.

"Bij overstekend wild is de aanrijding in de flank van het dier en vaak kun je geen enkel spoor vinden. De haren kunnen moeilijk achterblijven op het voertuig. Auto’s zijn immers ontworpen zonder scherpe of uitstekende onderdelen. Waardoor verwondingen met betrekking op een snee of hap wordt verkleind tot minimaal.(dus geen vocht)

"Daarbij is dat op moment van botsing pas barsten optreden en de impact van stootmoment al voorbij zijn. Er kan dus vrijwel onmogelijk een haar achterblijven bij het zien van deze schade met name in de gebarsten voorgrill.

 

Reactie toevoegen

 
Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Premies autoverzekering iets gedaald

Premies autoverzekering iets gedaald

Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...