Altijd sporen van dier na aanrijding of niet?

Zwijn via Pixabay

Blijven er wel of niet altijd sporen achter op de auto na een aanrijding met een dier? Volgens de expert van de verzekeraar wel, volgens de contra-expert (een schadehersteller) van de vrouw die een beroep deed op haar polis niet. De kantonrechter kiest de kant van de verzekeraar: "Gelet op de tegenstrijdige en gemotiveerde visies van de schadehersteller en de schade-expert over de oorzaak van de schade, kan op basis van de gedingstukken niet worden geconcludeerd dat er sprake is geweest van een aanrijding met een dier. De door eiseres overgelegde en getoonde foto’s bieden ook geen uitsluitsel. Deze zijn niet zo duidelijk dat daarmee de versie van de gebeurtenis zoals door eiseres gesteld wordt gestaafd. De kantonrechter ziet dan ook geen aanleiding om op voorhand meer waarde te hechten aan het oordeel van de schadehersteller en voorshands bewezen te oordelen dat de schade is ontstaan door een aanrijding met een dier, zoals eiseres heeft betoogd."

Haren

De door de verzekeraar ingeschakelde expert stelde: "Uw advocaat vraagt of ook na een hevige regenbui of het wassen van de auto alle haren van een dier verdwijnen. Wij kunnen u vermelden dat eigenlijk altijd haren of andere sporen van een dier achter blijven op het voertuig naar een aanrijding. Bij deze auto was o.a. de kunststof grille op meerdere plaatsen gebroken. Het kunststof veert na het breken terug en wij zien dat tussen de twee breukvlakken haar blijft zitten. Dat gaat dan ook niet weg tijdens een regenbui en of het wassen van de auto. Wil men dat weg hebben dient men dat handmatig te verwijderen. En heel vaak vinden wij als expert op naar wat verder naar achter gelegen delen ook nog sporen. Maar bij dit voertuig hebben wij niets aangetroffen.

De als contra-expert ingeschakelde schadehersteller meende: "Mij is gevraagd of deze schade veroorzaakt zou kunnen zijn door een varken aangereden door de Peugeot. Duidelijk genoeg is te zien, op de foto’s, dat er geen enkele lakbeschadiging aan de voorzijde van dit voertuig aanwezig is. Desondanks zijn er veel delen kapot, dus moet het een zacht object van structuur zijn met de nodige massa. Waar een varken of grote hond heel realistisch is.

"De beargumentering over dat er altijd resten achterblijven na een aanrijding met een dier is feitelijk onjuist. De grove sterke haren van een varken blijven niet plakken op de auto, wat bij een vogel vaak wel gebeurt. Bij een vogel is de aanrijding meestal frontaal vanuit een hoek, waardoor er veel vocht vanuit zijn kop uiteenspat, op de voorkant van een voertuig. Hierdoor blijven er dus resten achter, ook als een vogel op de bumper geraakt wordt, is de kans 99 procent dat er veren achterblijven, in bumper uitsparingen zoals mistlichten en grillen.

"Bij overstekend wild is de aanrijding in de flank van het dier en vaak kun je geen enkel spoor vinden. De haren kunnen moeilijk achterblijven op het voertuig. Auto’s zijn immers ontworpen zonder scherpe of uitstekende onderdelen. Waardoor verwondingen met betrekking op een snee of hap wordt verkleind tot minimaal.(dus geen vocht)

"Daarbij is dat op moment van botsing pas barsten optreden en de impact van stootmoment al voorbij zijn. Er kan dus vrijwel onmogelijk een haar achterblijven bij het zien van deze schade met name in de gebarsten voorgrill.

 

Reactie toevoegen

 
"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

Geld.nl vergeleek voor drie voorbeeldscenario’s wat de invloed van minder kilometers per jaar is op de premie van de autoverzekering. “Als je per jaar...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Kifid wast verzekeraar oren

Kifid wast verzekeraar oren

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Hoewel de meeste stekkerauto’s in zakelijk bezit zijn, neemt ook het aantal particulieren met een stekkerauto toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...