Altijd sporen van dier na aanrijding of niet?

Zwijn via Pixabay

Blijven er wel of niet altijd sporen achter op de auto na een aanrijding met een dier? Volgens de expert van de verzekeraar wel, volgens de contra-expert (een schadehersteller) van de vrouw die een beroep deed op haar polis niet. De kantonrechter kiest de kant van de verzekeraar: "Gelet op de tegenstrijdige en gemotiveerde visies van de schadehersteller en de schade-expert over de oorzaak van de schade, kan op basis van de gedingstukken niet worden geconcludeerd dat er sprake is geweest van een aanrijding met een dier. De door eiseres overgelegde en getoonde foto’s bieden ook geen uitsluitsel. Deze zijn niet zo duidelijk dat daarmee de versie van de gebeurtenis zoals door eiseres gesteld wordt gestaafd. De kantonrechter ziet dan ook geen aanleiding om op voorhand meer waarde te hechten aan het oordeel van de schadehersteller en voorshands bewezen te oordelen dat de schade is ontstaan door een aanrijding met een dier, zoals eiseres heeft betoogd."

Haren

De door de verzekeraar ingeschakelde expert stelde: "Uw advocaat vraagt of ook na een hevige regenbui of het wassen van de auto alle haren van een dier verdwijnen. Wij kunnen u vermelden dat eigenlijk altijd haren of andere sporen van een dier achter blijven op het voertuig naar een aanrijding. Bij deze auto was o.a. de kunststof grille op meerdere plaatsen gebroken. Het kunststof veert na het breken terug en wij zien dat tussen de twee breukvlakken haar blijft zitten. Dat gaat dan ook niet weg tijdens een regenbui en of het wassen van de auto. Wil men dat weg hebben dient men dat handmatig te verwijderen. En heel vaak vinden wij als expert op naar wat verder naar achter gelegen delen ook nog sporen. Maar bij dit voertuig hebben wij niets aangetroffen.

De als contra-expert ingeschakelde schadehersteller meende: "Mij is gevraagd of deze schade veroorzaakt zou kunnen zijn door een varken aangereden door de Peugeot. Duidelijk genoeg is te zien, op de foto’s, dat er geen enkele lakbeschadiging aan de voorzijde van dit voertuig aanwezig is. Desondanks zijn er veel delen kapot, dus moet het een zacht object van structuur zijn met de nodige massa. Waar een varken of grote hond heel realistisch is.

"De beargumentering over dat er altijd resten achterblijven na een aanrijding met een dier is feitelijk onjuist. De grove sterke haren van een varken blijven niet plakken op de auto, wat bij een vogel vaak wel gebeurt. Bij een vogel is de aanrijding meestal frontaal vanuit een hoek, waardoor er veel vocht vanuit zijn kop uiteenspat, op de voorkant van een voertuig. Hierdoor blijven er dus resten achter, ook als een vogel op de bumper geraakt wordt, is de kans 99 procent dat er veren achterblijven, in bumper uitsparingen zoals mistlichten en grillen.

"Bij overstekend wild is de aanrijding in de flank van het dier en vaak kun je geen enkel spoor vinden. De haren kunnen moeilijk achterblijven op het voertuig. Auto’s zijn immers ontworpen zonder scherpe of uitstekende onderdelen. Waardoor verwondingen met betrekking op een snee of hap wordt verkleind tot minimaal.(dus geen vocht)

"Daarbij is dat op moment van botsing pas barsten optreden en de impact van stootmoment al voorbij zijn. Er kan dus vrijwel onmogelijk een haar achterblijven bij het zien van deze schade met name in de gebarsten voorgrill.

 

Reactie toevoegen

 
Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...