ASR voor rechter om waerdye-polis

Toga advocaat

De Consumentenbond stapt naar de rechter, "omdat ASR weigert woekerpolisklanten gelijk te behandelen. Gesprekken van de Consumentenbond met ASR hierover zijn op niets uitgelopen". ASR zegt in een reactie af te wachten..

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "We dagvaarden ASR, omdat de verzekeraar blijft weigeren alle gedupeerden met een Waerdye-polis eerlijk te compenseren. ASR heeft een klein aantal klanten in het geheim veel meer compensatie betaald dan de overgrote meerderheid van de gedupeerden. Dat is voor ons onacceptabel en daarom vragen wij nu de rechter zich hierover uit te spreken. ASR heeft meer dan 200.000 van deze giftige woekerpolissen verkocht."

Eerder stelde minister Dijsselbloem van Financiën dat ASR woekerpolisgedupeerden gelijk moet behandelen en zo veel mogelijk openheid over de geheime schikkingen moet geven. Combée: "Helaas legt ASR deze oproep van de minister gewoon naast zich neer en doet helemaal niets. Daarom stappen we nu naar de rechter. Dat kost ons veel tijd en geld en is een uiterst middel, maar ASR creëert rechtsongelijkheid en laat gedupeerde klanten aan hun lot over. De minister maakt toezeggingen niet waar. Dan rest ons geen andere weg."
 

Collectieve actie

In de collectieve juridische actie die nu start komt de Consumentenbond op voor de belangen van álle consumenten die een Waerdye-polis hebben of hebben gehad. De dagvaarding wordt voor het eind van het jaar ingediend. "Consumenten die tot deze groep consumenten behoren, kunnen hun steun aan de actie laten zien en meestrijden." Dit kan via een actiepagina.

 

ASR wacht af

De stap van de Consumentenbond kwam maandagavond ook aan de orde bij Radar. In een schriftelijke reactie op de website van Radar stelt ASR: "De Consumentenbond heeft in haar brief van 27 januari 2016 al aangekondigd een collectieve juridische procedure te overwegen. De afgelopen maanden hebben wij met de Consumentenbond overlegd en toegelicht hoe ASR sinds 2010 klanten heeft geholpen door kostencompensatie, gratis advies en het aanbieden van alternatieve producten. Daarnaast blijven wij actief klanten informeren en activeren. Bovendien nodigen wij klanten uit om met ons in gesprek te gaan. Ook heeft ASR gevolg gegeven aan de oproep van de minister van Financiën om openheid te geven over in verleden getroffen schikkingen. Wij hebben via Radar kennis genomen van het voornemen van de Consumentenbond om ASR te dagvaarden en wachten dat af. Wij gaan daar nu verder niet op in."

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...