ASR voor rechter om waerdye-polis

Toga advocaat

De Consumentenbond stapt naar de rechter, "omdat ASR weigert woekerpolisklanten gelijk te behandelen. Gesprekken van de Consumentenbond met ASR hierover zijn op niets uitgelopen". ASR zegt in een reactie af te wachten..

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "We dagvaarden ASR, omdat de verzekeraar blijft weigeren alle gedupeerden met een Waerdye-polis eerlijk te compenseren. ASR heeft een klein aantal klanten in het geheim veel meer compensatie betaald dan de overgrote meerderheid van de gedupeerden. Dat is voor ons onacceptabel en daarom vragen wij nu de rechter zich hierover uit te spreken. ASR heeft meer dan 200.000 van deze giftige woekerpolissen verkocht."

Eerder stelde minister Dijsselbloem van Financiën dat ASR woekerpolisgedupeerden gelijk moet behandelen en zo veel mogelijk openheid over de geheime schikkingen moet geven. Combée: "Helaas legt ASR deze oproep van de minister gewoon naast zich neer en doet helemaal niets. Daarom stappen we nu naar de rechter. Dat kost ons veel tijd en geld en is een uiterst middel, maar ASR creëert rechtsongelijkheid en laat gedupeerde klanten aan hun lot over. De minister maakt toezeggingen niet waar. Dan rest ons geen andere weg."
 

Collectieve actie

In de collectieve juridische actie die nu start komt de Consumentenbond op voor de belangen van álle consumenten die een Waerdye-polis hebben of hebben gehad. De dagvaarding wordt voor het eind van het jaar ingediend. "Consumenten die tot deze groep consumenten behoren, kunnen hun steun aan de actie laten zien en meestrijden." Dit kan via een actiepagina.

 

ASR wacht af

De stap van de Consumentenbond kwam maandagavond ook aan de orde bij Radar. In een schriftelijke reactie op de website van Radar stelt ASR: "De Consumentenbond heeft in haar brief van 27 januari 2016 al aangekondigd een collectieve juridische procedure te overwegen. De afgelopen maanden hebben wij met de Consumentenbond overlegd en toegelicht hoe ASR sinds 2010 klanten heeft geholpen door kostencompensatie, gratis advies en het aanbieden van alternatieve producten. Daarnaast blijven wij actief klanten informeren en activeren. Bovendien nodigen wij klanten uit om met ons in gesprek te gaan. Ook heeft ASR gevolg gegeven aan de oproep van de minister van Financiën om openheid te geven over in verleden getroffen schikkingen. Wij hebben via Radar kennis genomen van het voornemen van de Consumentenbond om ASR te dagvaarden en wachten dat af. Wij gaan daar nu verder niet op in."

Reactie toevoegen

 
Jos Baeten: “Watersnood Limburg toont noodzaak aan verzekeringsfonds”

Jos Baeten: “Watersnood Limburg toont noodzaak aan verzekeringsfonds”

Ook op beurspolissen hadden ondernemers de mogelijkheid om zich in te dekken tegen overstromingsschade. Die nuance wil CEO Jos Baeten van a.s.r. graag aangebracht...

ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

ASR-medewerkers willen mensen in financiële nood helpen

"Binnen 24 uur waren er twintig collega's van ASR die zich hadden aangemeld voor de e-learning Budgetvaardig. Met deze e-learning kunnen collega's binnen hun eigen...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...