"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

Auto achterlicht via Pixabay

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in onderzoek naar de belangrijkste onderdelen van een autoverzekering volgens autobezitters en de verzekeraar die het best aan deze wensen voldoet.

Het onderzoeksrapport leest: “Autoverzekeraars kunnen kritischer kijken naar de voorwaarden en deze meer in lijn brengen met wat de consument verwacht. Een soepel proces, bereikbare hulp waar nodig en eenduidige voorwaarden zijn belangrijker dan de hoogte van de premie. Een goed voorbeeld hiervan is vervangend vervoer. Waar consumenten verwachten dat je recht hebt op vervangend vervoer als je niet meer over je verzekerde auto kunt beschikken (door schade, total loss of diefstal) hanteren veel verzekeraars allerlei uitzonderingen die tot teleurstelling kunnen leiden. Een praktijkvoorbeeld is dat je geen recht hebt op vervangend vervoer als je auto wel bij de garage staat, en je er dus niet in kunt rijden, maar nog niet in reparatie is omdat de auto mogelijk total loss is. Een ander voorbeeld is dat in polisvoorwaarden nog staat dat je alleen recht hebt op repatriëring met (tweede klas) openbaar vervoer vanuit het buitenland, terwijl tegenwoordig vliegen veel goedkoper en sneller is.”

Moreel leiderschap tonen

Het rapport verder: “De combinatie van een scherpe premie, ruime dekking bij schade en goede bereikbaarheid is voor verzekeraars belangrijk om de gunst van de klant te (blijven) verdienen. Verzekeraars kunnen het verschil maken door in te spelen op de maatschappelijke ontwikkeling naar meer zelfredzaamheid van de klant en het tonen van moreel leiderschap. Autobezitters zijn bereid om maatregelen te nemen om hun rijgedrag veiliger en schoner te maken in ruil voor financiële prikkels. Verzekeraars zullen daarop moeten inspelen door veiligheid en duurzaamheid van de klant te belonen via de premie en de voorwaarden. Met behulp van big data en slimme technologieën kan de autobezitter worden gestimuleerd om veiliger te gaan rijden en het milieu minder te belasten. Dat hoeft niet altijd alleen te worden uitgedrukt in een lagere premie, dat kan ook gestimuleerd worden door een ruimere dekking te bieden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

Vijfde ProfCollege Fred de Jong over kansen in adviesmarkt

Vijfde ProfCollege Fred de Jong over kansen in adviesmarkt

Fred de Jong geeft tijdens zijn vijfde ProfCollege op woensdagmiddag 15 juni in Rhenen zijn visie op de kansen in de financieel adviesmarkt. De Jong: “Financieel...

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

Geld.nl vergeleek voor drie voorbeeldscenario’s wat de invloed van minder kilometers per jaar is op de premie van de autoverzekering. “Als je per jaar...

Adviseurs en duurzaamheid: doe mee met het onderzoek van de HAN

Adviseurs en duurzaamheid: doe mee met het onderzoek van de HAN

Duurzaamheid is een groot maatschappelijk thema dat ook de rol van de financieel adviseur raakt. De komende jaren zal er van financieel adviseurs meer worden verwacht...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Kifid wast verzekeraar oren

Kifid wast verzekeraar oren

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de...

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Doordat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen verbeteren, dragen zij wezenlijk bij aan het realiseren van financiële...