"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

Auto achterlicht via Pixabay

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in onderzoek naar de belangrijkste onderdelen van een autoverzekering volgens autobezitters en de verzekeraar die het best aan deze wensen voldoet.

Het onderzoeksrapport leest: “Autoverzekeraars kunnen kritischer kijken naar de voorwaarden en deze meer in lijn brengen met wat de consument verwacht. Een soepel proces, bereikbare hulp waar nodig en eenduidige voorwaarden zijn belangrijker dan de hoogte van de premie. Een goed voorbeeld hiervan is vervangend vervoer. Waar consumenten verwachten dat je recht hebt op vervangend vervoer als je niet meer over je verzekerde auto kunt beschikken (door schade, total loss of diefstal) hanteren veel verzekeraars allerlei uitzonderingen die tot teleurstelling kunnen leiden. Een praktijkvoorbeeld is dat je geen recht hebt op vervangend vervoer als je auto wel bij de garage staat, en je er dus niet in kunt rijden, maar nog niet in reparatie is omdat de auto mogelijk total loss is. Een ander voorbeeld is dat in polisvoorwaarden nog staat dat je alleen recht hebt op repatriëring met (tweede klas) openbaar vervoer vanuit het buitenland, terwijl tegenwoordig vliegen veel goedkoper en sneller is.”

Moreel leiderschap tonen

Het rapport verder: “De combinatie van een scherpe premie, ruime dekking bij schade en goede bereikbaarheid is voor verzekeraars belangrijk om de gunst van de klant te (blijven) verdienen. Verzekeraars kunnen het verschil maken door in te spelen op de maatschappelijke ontwikkeling naar meer zelfredzaamheid van de klant en het tonen van moreel leiderschap. Autobezitters zijn bereid om maatregelen te nemen om hun rijgedrag veiliger en schoner te maken in ruil voor financiële prikkels. Verzekeraars zullen daarop moeten inspelen door veiligheid en duurzaamheid van de klant te belonen via de premie en de voorwaarden. Met behulp van big data en slimme technologieën kan de autobezitter worden gestimuleerd om veiliger te gaan rijden en het milieu minder te belasten. Dat hoeft niet altijd alleen te worden uitgedrukt in een lagere premie, dat kan ook gestimuleerd worden door een ruimere dekking te bieden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

(Fred de Jong in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Binnen de financiële sector worden verschillende begrippen gebruikt die allemaal te maken hebben met...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten

(Rechtspraak) De kantonrechter passeert de stelling van ABN Amro dat een Snapchat-filmpje verdacht is omdat uitgerekend gefilmd is dat de auto voor het laatst voor...

NN neemt The RoadsafetyLAB over

NN neemt The RoadsafetyLAB over

Nationale-Nederlanden neemt The RoadsafetyLAB over (voorheen VVCR-Prodrive). Edwin Grutterink, directeur Schade Intermediair: “We nemen The RoadsafetyLAB over...

Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar

Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar

Een autoverzekering voor jonge bestuurders is bijna niet meer te betalen, aldus onderzoek van Geld.nl. “Gemiddeld betaalden automobilisten van 18 t/m 20 jaar...

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering

De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...