Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vliegveld via Pixabay

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers van 2021 en 2019 (2020 is vanwege de coronasituatie niet meegenomen in het onderzoek).

Bianca Knispel, ceo OHRA: “Als reisverzekeraar hebben we jarenlange ervaring met claims en niet eerder stond bagage op 1 in de categorie ‘Verloren’. Opvallend is dat ook beschadigde bagage deze zomer veel meer geclaimd werd; het vormt dit jaar 21 procent van alle schadeclaims. Klanten die een claim bij ons indienen voor verloren of beschadigde bagage tijdens hun vliegreis, verwijzen we naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. De aansprakelijkheid ligt bij de maatschappij. Het is van groot belang dat reizigers die te maken krijgen met verloren of beschadigde bagage, de luchthaven niet verlaten zonder dat zij zich eerst bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij melden. En vraag altijd om een kopie van deze melding.”

Naast de claims rondom bagage, valt ook op dat er in de afgelopen zomers relatief vaker beschadigde fietsen (zes procent van de schadeclaims in 2022 en acht procent in 2021) en gestolen fietsen (acht procent van de diefstalclaims in 2022 en veertien procent in 2021) zijn gemeld. In 2019 was dit respectievelijk drie en vier procent. Dit wijst erop dat Nederlanders sinds corona vaker met de fiets op vakantie gaan, aldus Ohra.

Reactie toevoegen

 
Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Op donderdag 10 juni verandert het reisadvies voor acht Europese landen van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s). Het...

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Afgelopen zaterdag is een tweede groep Nederlanders naar het buitenland vertrokken voor een achtdaagse proefvakantie. De reisbranche werkt in nauwe afstemming met...

Dure plas...

Dure plas...

(Kifid-uitspraak GC 2021-0358) De tas van de consument is gestolen op het moment dat hij deze even naast zich had neergezet om te urineren in een steeg in het centrum...

MoneyView lanceert Analyzer Fietsverzekeringen

MoneyView lanceert Analyzer Fietsverzekeringen

MoneyView heeft de Analyzer Fietsverzekeringen geïntroduceerd, een platform waar premies van fietsverzekeringen kunnen worden vergeleken. Volgens MoneyView...

Kifid: corona is geen natuurgeweld

Kifid: corona is geen natuurgeweld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0230) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering omdat hij zijn voorgenomen busreis in Argentinië niet mocht voorzetten...

Stallingskosten zijn geen extra reis- en verblijfkosten

Stallingskosten zijn geen extra reis- en verblijfkosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0139) De consument heeft een beroep gedaan op zijn doorlopende reisverzekering, nadat hij zijn bootreis om medische redenen heeft moeten...

Extra verblijfkosten wegens door corona vertraagde terugreis alsnog vergoed

Extra verblijfkosten wegens door corona vertraagde terugreis alsnog vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2020-1080) Vanwege coronamaatregelen is de terugvlucht van een consument vanuit Marokko naar Nederland begin april 2020 door de luchtvaartmaatschappij...

Onverwachte coronakosten niet gedekt op reispolis

Onverwachte coronakosten niet gedekt op reispolis

(Kifid-uitspraak GC 2020-1086) Consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering van Interpolis (Achmea) voor de kosten (niet genoemd in de uitspraak) die...

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Voor alle vliegreizigers wordt een negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit een risicogebied corona. Dat kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan. Het kabinet...

Verzekeraars zetten reserves in om stijging zorgpremies te beperken

Verzekeraars zetten reserves in om stijging zorgpremies te beperken

Achmea, Ohra en Natiionale-Nederlanden zetten hun reserves in om de stijging van de zorgpremies te beperken. De maandpremie bij Ohra stijgt met 8,8 procent naar...