Banken claimen beter te scoren op vertrouwen dan verzekeraars

Adviseur stropdas via Pixabay

De bankensector zit qua vertrouwensscore in de middenmoot vergeleken met andere sectoren. Aldus de maandag verschenen Vertrouwensmonitor Banken. Gevraagd is hoeveel vertrouwen consumenten hebben in de bankensector en elf andere sectoren Banken bezetten met een score van 3,0 op een schaal van vijf de zesde plaats in de sectortop-12 en lopen daarmee voorop op de overheid, verzekeraars en pensioenfondsen. De hoogste score is momenteel 3,5 voor de wetenschap. Andere sectoren, zoals de detailhandel, scoren nu maximaal een 3,2; een dergelijk score zou ook voor de bankensector mogelijk kunnen zijn, aldus de Raad van Advies Vertrouwensmonitor Banken.

In de afgelopen jaren is het vertrouwen in de bankensector en individuele banken gestegen. De afgelopen periode is sprake van een stabilisatie van het vertrouwen in de sector als geheel en van de meeste individuele banken. Net als een jaar eerder is de score voor de sector 3, terwijl de score op vertrouwen in de eigen bank wederom 3.3 is. Klanten van kleine banken hebben meer vertrouwen in de eigen bank dan klanten van grote banken.

Het onderzoek noemt het cijfer voor verzekeraars niet.

Reactie toevoegen

 
Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam...

"Impact wijzigingen erfpachtsysteem nog niet te bepalen"

"Impact wijzigingen erfpachtsysteem nog niet te bepalen"

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is het nog te vroeg de impact te bepalen van de voorgestelde wijzigingen in het Amsterdamse erfpachtsysteem. Vooralsnog...

Financiële consument moet voorop staan in campagne

Financiële consument moet voorop staan in campagne

"De financiële consument verdient een centrale plaats in deze verkiezingen." Deze conclusie trekt Bart Combée, directeur Consumentenbond na...

Banken onderzoeken loket geschillenbeslechting kleinzakelijke klanten

Banken onderzoeken loket geschillenbeslechting kleinzakelijke klanten

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) werkt aan een gedragscode voor de financiering van kleinzakelijke klanten.  Een belangrijk onderdeel van de gedragscode...

"Kwaliteit Eerlijke Bankwijzer kan en moet beter"

"Kwaliteit Eerlijke Bankwijzer kan en moet beter"

De kwaliteit van de Eerlijke Bankwijzer kan en moet beter, meent de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).   Met name Aegon en Delta Lloyd krijgen er flink...

Geen wettelijke beperking renteopslag mkb-krediet

Geen wettelijke beperking renteopslag mkb-krediet

Minister Dijsselbloem is geen voorstander van het wettelijk inkaderen en afbakenen van de renteopslagen die banken rekenen als een mkb-ondernemer onder Bijzonder...

Nvb: innovatieve financiële sector biedt ook kansen

Nvb: innovatieve financiële sector biedt ook kansen

De financiële instellingen hebben de lessen uit de kredietcrisis al goed opgepakt en de blootstelling aan financiële risico's beperkt. Anno 2016 is het...

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Het vertrouwen van klanten in banken is stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar, maar is daarmee nog steeds laag. Klanten hebben meer vertrouwen in hun eigen...

Nvb: berekening boeterente moet transparant zijn

Nvb: berekening boeterente moet transparant zijn

De berekening van de vergoeding voor de bank bij aflossen moet transparant zijn, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De NVB: "Als consumenten...

Nvb wil geen wettelijke regeling geautomatiseerd advies

Nvb wil geen wettelijke regeling geautomatiseerd advies

De Nederlandse Vereniging van Banken NVB) vindt de invoering van een wettelijke regeling geautomatiseerd advies op z'n minst te vroeg. De NVB in haar consultatiereactie...