Bedrijfsverzekeringen duurder en strenger qua voorwaarden en preventie
Uit de Nationale Benchmark Schadeverzekeringen van Marsh blijkt dat, naast premieverhogingen, op de Nederlandse zakelijke markt ook strengere voorwaarden en meer preventieve maatregelen gevraagd worden. De makelaar: “Concreet betekent dit een verhoging van de totale kosten. De preventieve maatregelen kosten gemiddeld 276.000 euro, een toename van meer dan 25.000 euro. Samen met de premiestijgingen en aangepaste condities – in de vorm van aangepaste eigen risico’s, beperktere voorwaarden en/of aangepaste limieten - is dat voor bedrijven aanleiding om het onderwerp bedrijfsverzekeringen hoger op de agenda van het management te zetten.”
Het onderzoek - dat het continuatieproces 2020 betreft - laat tevens zien dat de Total Cost of Risk (TCOR)-benadering aan populariteit wint. Dit is de som van alle kwantificeerbare kosten van risico’s waar een organisatie verantwoordelijk voor is. Het gaat hierbij om verzekeringspremies, ingehouden verliezen (eigen risico), onverzekerde verliezen, indirecte kosten van claims, administratieve lasten en kosten. Maar ook bijvoorbeeld reputatieschade en transactiekosten.
Marsh: “Goede voorbereiding en je gedegen laten informeren is het halve werk, daarom is het raadzaam om minimaal zes maanden van tevoren met het continuatieproces te starten. Uit het onderzoek blijkt dat 35,5% van de deelnemende bedrijven minimaal zeven maanden van tevoren begint met de continuatie.”
Verliezen jagen premie cyberdekking omhoog
De net gepubliceerde Marsh Global Insurance Market Index 2021 Q2 laat onder meer zien dat de premies voor cyberverzekeringen flink zijn gestegen. Marsh: “In de VS stegen de premies met 56 procent (vergeleken met 35 procent in Q1) en in het VK met 35 procent (vergeleken met 29 procent in Q1). Deze prijzen worden gedreven door de frequentie en ernst van ransomware-claims.”
Reactie toevoegen
(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Welke trends zijn er momenteel te zien op de zakelijke markt? VVP vraagt het aan Aon. Wat zijn de belangrijkste trends...
(Uit katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Creativiteit en innovatief vermogen. Dat is meer dan ooit gevraagd op de zakelijke verzekeringsmarkt. De zakelijke...
Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door
De premies voor cyberverzekeringen zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen, blijkt uit de Marsh Global Insurance Market Index. Wereldwijd ziet Marsh in het eerste...
Corona: raamwerk voor ondernemers in nood verlengd tot 1 juni
Het raamwerk voor ondernemers die worstelen met gevolgen van de coronacrisis is verlengd tot 1 juni. Het 'Raamwerk-Covid 19 richtlijnen distributie zakelijke markt'...
Corona: raamwerk voor ondernemers in nood verlengd tot 5 februari
Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten, gezien de huidige marktomstandigheden, het raamwerk voor ondernemers die worstelen met gevolgen van de coronacrisis...
Adfiz: "Nieuwe lockdown kan tot nieuwe vragen leiden"
De lockdown verandert mogelijk de verzekeringsbehoefte van nieuwe groepen ondernemers. Adfiz roept adviseurs op deze ontwikkeling goed in de gaten te houden. Adfiz:...
Start-up Insify richt zich online op zakelijke verzekeringen
Koen Thijssen, eerder mede-oprichter van Bloomon, heeft Insify gelanceerd. De Nederlandse Insurtech “zet in op volledig digitale processen, waarmee het bedrijf...
Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt
Ruim 64 procent van Nederlandse bedrijven met een omzet van tussen de 50 miljoen en 1 miljard euro verwacht een verdere verharding van de verzekeringsmarkt bij de...
Coronavirus: gun ondernemer premiebetalingstermijn van drie maanden
SUREbusiness pleit voor een uniforme mogelijkheid voor uitstel van betaling van zakelijke schadeverzekeringen voor ondernemers die, als gevolg van de coronamaatregelen,...
Omzet SUREbusiness meer dan verdubbeld
De in zakelijke schadeverzekeringen gespecialiseerde serviceprovider SUREbusiness zag de omzet voig jaar meer dan verdubbelen: van zeven naar zestien miljoen euro....