"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

Mark de Rijke nieuw

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt Mark de Rijke (directeur CMIS Franchise) in een column op www.kop-munt.nl naar aanleiding van een Kifid-uitspraak.

De Rijke: "Als ik naar de Philips Lighting webshop ga, dan snap ik dat ik daar lampen van Philips kan kopen en niet van een ander merk. Kijk ik vervolgens op Bol.com, dan zijn er naast Philips-lampen ook nog lampen van tig andere merken verkrijgbaar. Logisch en helemaal niks mis mee.  Op diezelfde manier zou het voor de consument volstrekt helder moeten zijn dat een hypotheekadviseur van een bank alleen de eigen producten aanbiedt. Prima producten, maar geen marktbrede vergelijking zoals bij de onafhankelijke hypotheekadviseur. Die geeft naast financieel advies óók productadvies. 

"Toch blijkt in de praktijk telkens weer dat dit niet altijd duidelijk is voor (hypotheek)klanten. Om het nog ingewikkelder te maken deed het Kifid recent een uitspraak (uitspraak GC 2020-435) die mij als ervaringsdeskundige in deze branche zelfs in verwarring brengt. En u wellicht ook, want blijkbaar geeft de adviseur van een bank géén (hypotheek)advies? Althans niet volgens de redenatie zoals verwoord in de Kifid-uitspraak. 

"Er wordt gesteld dat er geen sprake is van een adviesrelatie in dit geval, dus dat de bank de risico-opslag niet in de gaten hoeft te houden. 

"Nu ben ik het helemaal eens met het Kifid, als ze zeggen dat er geen onafhankelijk advies wordt gegeven door banken. Maar er wordt wel degelijk geadviseerd, weliswaar geen onafhankelijk advies maar het is toch echt adviseren. Het is ook geen ‘informeren’ en al helemaal geen ‘execution-only’.

"Kennelijk, zo lijkt met deze uitspraak van het Kifid, is de klant na de aanschaf zelf verantwoordelijk voor onderhoud van het afgenomen product. En dat er zelfs sprake is van afhankelijkheid bij de bank: immers het klantbelang (het vervallen van de risico-opslag) botst hier met het bankbelang (het kost de bank geld). 

"Daarbij stelt Kifid dat er geen sprake was van een vergoeding of kosten voor het advies – dit speelde in 2012, vlak voor de invoering van het provisieverbod - één van de redenen dat er geen sprake is van een adviesrelatie. Dat klopt niet wat mij betreft. Banken verrekenen de advieskosten gewoon in hun productprijzen; via de rente. Misschien krijgen ze er geen losse factuur voor, maar indirect betaalt de klant wel degelijk voor invulling van de zorgplicht. 

"De wetgeving hieromtrent wordt binnenkort weer eens goed onder de loep genomen - en meer duidelijkheid omtrent de rol van (hypotheek)advies door banken staat op de agenda. In de tussentijd zie ik dit als een uitgelezen kans voor alle onafhankelijke (hypotheek)adviseurs. Die kunnen hun meerwaarde nog weer eens goed aantonen met hun brede assortiment, hun kennis van de markt en mogelijkheden. Én een heuse adviesrelatie waar de klant echt op kan vertrouwen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 8 juni 2020

Ik had een cursus, waarbij ook enkele adviseurs van een grote bank aanwezig waren. De cursus ging over advies inzake fiscaliteit. De bankmedewerkers gaven aan een disclaimer te hanteren, waarvan de vertaling in gewone mensentaal is: wij zeggen maar wat, we hebben ook geen idee, en is het allemaal anders dan wij u hebben voorgerekend dat is dat pech, dan had u een fiscalist moeten inschakelen. Het algemene gevoel was dat een " ongebonden" adviseur daar nooit mee weg zou komen bij een klacht bij het Kifid, en zeker nooit zo'n clausule zou moeten opnemen. Er is dan ook wel degelijk een grote mate van verschil tussen de verschillende adviseurs, waarvan consumenten zich onvoldoende bewust zijn.

arnold erhardt - MMK Opleidingen BV 8 juni 2020

Helemaal mee EENS Mark! Ik heb een eigen ervaring - helaas - met zowel de Rabobank als Kifid, waaruit ook bleek dat geen advies door de "adviseur" van de Bank was gegeven omdat 1) intern de Rabobank op basis van de LTV een overlijdensrisicoverzekering niet nodig achtte 2) door de afhankelijkheid (!) van de Rabobank "adviseur/verkoper" er geen aanleiding was om concreet een ORV met premie te benoemen ondanks een fors LTI-tekort bij overlijden van de man in het 1e jaar na afsluiten hypotheek 3) de klant de offerte voor akkoord had getekend ( waarin ergens op bladzijde zoveel stond dat de klant het risico had begrepen en geaccepteerd!) en de Kifid DAT als argument aanvoerde dat er advies was gegeven (? Wft art. 4.23 helemaal terzijde geschoven dus zonder sanctie) en 4) na jaren letterlijk door de Rabobank werd geschreven aan de klant: "we hebben niet genoeg gegevens van u tot onze beschikking om een inventarisatie van het risico te kunnen maken => dus?.. Einde oefening en iedereen happy toch met dit "advies"......Goed dat de wetgeving dus binnenkort de rol van Bank-adviseur weer onder de loep neemt, wie weet is er nog hoop voor de klant. Én inderdaad onafhankelijke hypotheekadviseur pak die kans die geboden wordt!

Meer over
Hypotheek van de toekomst

Hypotheek van de toekomst

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop) Aan een volgend kabinet de schone taak om de hypotheek en de bijbehorende wetgeving in te richten met het oog op de toekomst. Begin...

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO: premie reisverzekering berekenen via Google Voice Assistent

FBTO claimt de eerste te zijn die Google Voice Assistent inzet bij de verkoop van verzekeringen.Sinds kort is het mogelijk de premie voor de reisverzekering langs...

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Minder makkelijk om contact te krijgen met bankmedewerker

Klanten die contact zoeken met een bankmedewerker, geven in de Vertrouwensmonitor Banken aan dat dat minder makkelijk gaat: de score van 4,2 op het deelaspect ‘gemak’...

CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise heeft ABN Amro uitgeroepen tot hypotheekaanbieder van het jaar 2019. Het is de eerste keer dat de hypotheekadviesketen (De Hypotheekshop, Huis &...

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het...

Onafhankelijk advies nadrukkelijker naar voren in DVD?

Onafhankelijk advies nadrukkelijker naar voren in DVD?

In het kader van het verbetertraject voor het dienstverleningsdocument beziet minister Hoekstra hoe de consument het beste geïnformeerd kan worden of er sprake...

Platform Woonstarters op de bres voor starters woningmarkt

Platform Woonstarters op de bres voor starters woningmarkt

Het Platform Woonstarters gaat innovatieve oplossingen aandragen om starters te helpen een huis te vinden op de woningmarkt. In zes digitale edities per jaar worden...

Rabobank en Hypotheekshop starten opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’

Rabobank en Hypotheekshop starten opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’

De Hypotheekshop, Rabobank, Greenhome en Dukers & Baelemans hebben de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’ ontwikkeld. De opleiding vergroot...

Verantwoordelijkheid van de hele branche

Verantwoordelijkheid van de hele branche

Aanbieders en intermediairs die verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk...

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS zet weer in op persoonlijk contact

SNS gaat weer inzetten op persoonlijk contact met de klant. In plaats van een callcenter met steeds wisselende medewerkers of keuzemenu’s hebben klanten straks...