Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Advies in Cijfers 2023-2024

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs waren verantwoordelijk voor de bemiddeling bij ruim 125 miljard euro aan verzekeringen, pensioenen en hypotheken (61 procent van het totaalvolume). Het marktaandeel van onafhankelijk advies is daarmee al jaren stabiel. Aldus het net verschenen ‘Advies in Cijfers 2023-2024’ van Adfiz.

Het hypotheekvolume is opnieuw toegenomen. Ook de volumes van verzekeringen voor de zakelijke markt en pensioenen namen toe. Particulier is zowel schade als leven gedaald.

In 2023 zijn 5.942 zelfstandige financieel adviesbedrijven actief onder eigen vergunning van de AFM (2022: 5.960). Deze bedrijven hebben samen 7.270 vestigingen, tegenover nog slechts 420 bankfilialen (2022: 726). “Het fijnmazig netwerk van zelfstandige advieskantoren houdt persoonlijk advies voor burgers en bedrijven toegankelijk”, aldus Adfiz.

Het aantal advieskantoren daalt minder hard dan eerder voorspeld. Dit komt vooral doordat toch weer veel starters de weg naar de markt weten te vinden, 323 nieuwe toetreders in 2022. Onder de stoppers zijn veel juridische reorganisaties en overgenomen kantoren.

Andere highlights:

De meeste kantoren (74 procent) zijn generalistische kantoren die een breed pakket aan producten en diensten aanbieden. Bij startende kantoren valt de toename op van het aantal kantoren dat niet meer als allround kantoor start maar juist als gespecialiseerd kantoor (39 procent).

Onderzoek onder coördinatie van de OESO meet de financiële kennis, houding en gedrag. Op alle vlakken haalt de gemiddelde Nederlander de streefscore niet. Ruim 40 procent haalt de streefscore voor kennis en gedrag niet, bijna 80 procent haalt de streefscore voor houding niet.

Ruim twee vijfde van de HR-professionals geeft aan dat hun organisatie een officiële aanpak heeft voor medewerkers met financiële problemen, maar dat beleid is vrijwel altijd reactief. Slechts twaalf procent heeft ook een preventief beleid.

67 procent van de werknemers ziet wel iets in een Pensioen APK; 61 procent daarvan heeft daarbij de voorkeur voor een persoonlijk gesprek.

65 procent van de adviseurs vindt duurzame ontwikkeling een belangrijk thema in adviesgesprekken met particuliere klanten. Onderwerpen die dan aan bod komen zijn financiële fitheid, verduurzamen van de woning, duurzaamheid van financiële producten/beleggingen en klimaatrisico's en klimaatadaptatie.

Slechts zes procent van de jongeren beschouwt robo-advies als gelijkwaardig aan menselijk advies.

Uit onderzoek van de Engelse toezichthouder (FCA) blijkt dat advies mensen aanzet om meer met hun vermogen te doen. 80 procent van de mensen die advies hebben gehad, beleggen. Tegenover 33 procent van de mensen die geen hulp heeft gehad.

Reactie toevoegen

 
Meer over
5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...