BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Marieke van Zuien 2018

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk de grootste lening van hun leven: de hypotheek.  Marieke van Zuien, commercieel directeur BNP Paribas Cardif België en Nederland: “Deze consumenten hebben nauwelijks inzicht in hun financiële situatie, met name wat er gebeurt bij tegenslag. Financieel adviseurs krijgen dit onderwerp moeizaam over de bühne gebracht. Daarnaast ontbreekt ook inzicht in de status van de hypotheek zelf.”

Het onderzoek De consument en het arbeidsongeschiktheidsrisico werd in opdracht van BNP Paribas Cardif uitgevoerd door MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong.  Het onderzoek werd in juni 2020 gehouden onder 1.247 consumenten.

Direct financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht direct in financiële problemen te komen als een van de partners arbeidsongeschikt wordt. 27 procent geeft aan de gevolgen echt te voelen, doordat ze dan hun huis moeten verkopen, in financiële problemen komen of noodgedwongen meer moeten gaan werken. Daarentegen heeft maar liefst 24 procent helemaal geen idee of heeft er niet over nagedacht.

Nederlanders denken onterecht dat ze verzekerd zijn

Van de respondenten geeft 30 procent aan dat zij een verzekering voor arbeidsongeschiktheid hebben afgesloten. Uit HDN-data blijkt echter dat het werkelijke aantal vele malen lager ligt; HDN ziet bij minder dan vijf procent van de hypotheekaanvragen ook een aanvraag voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Boodschap komt niet aan bij consument

Hoewel adviseurs hypotheekverzekeringen waarschijnlijk aan hun klanten hebben uitgelegd, omdat dit een verplicht onderdeel is van het hypotheekadvies, lijkt het erop dat de boodschap niet bij hun klanten blijft hangen: 40 procent geeft aan dat er niet over arbeidsongeschiktheid is gesproken, en negentien procent kan het zich niet herinneren. Hieruit blijkt dat het geen kwaad kan als hier meer focus op wordt gelegd in het hypotheekadvies.

Geen inzicht in hypotheek

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat respondenten weinig inzicht hebben in de status en kenmerken van hun hypotheek. Ze weten bijvoorbeeld niet wat de hoogte van de hypotheek is in relatie tot de marktwaarde van de woning. Er staan hierdoor aanzienlijk meer huizen ‘onder water’ dan consumenten zelf denken.

Van Zuien: “Zeker tijdens de huidige coronacrisis, waarbij er erg veel onzekerheid is, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in hun financiële situatie en weten op welke vlakken zij risico lopen. En dat zij de (financiële) gevolgen van onvoorziene levensomstandigheden goed met hun adviseur bespreken.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

“Duurzaamheid is de licence to operate voor financieel adviseurs, zelfs als je er persoonlijk niet veel mee op hebt. Klanten vragen er namelijk steeds meer...

"Financieel adviseurs worden vergeten in beleidsagenda Duurzaamheid"

"Financieel adviseurs worden vergeten in beleidsagenda Duurzaamheid"

Financieel adviseurs worden vergeten in de beleidsagenda Duurzaamheid van minister Kaag, meent Fred de Jong. De Jong, associate lector Sustainable Finance &...

Hera Life en BNP Paribas Cardif introduceren Hera Zelfverzekerd

Hera Life en BNP Paribas Cardif introduceren Hera Zelfverzekerd

Hera Life en BNP Paribas Cardif hebben Hera Zelfverzekerd geïntroduceerd, een verzekering die uitkeert wanneer een zelfstandige (zzp of zmp) een lichamelijke...

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

Klanten van FlexFront kunnen voortaan een (bank)garantie aanvragen van BNP Paribas Cardif. “Bankgarantie Service is een mooie aanvulling op onze al bestaande...

Duurzaamheid bepaalt toekomst adviesvak

Duurzaamheid bepaalt toekomst adviesvak

(Fred de Jong in VVP 02-2022) Ondanks de actuele energiecrisis, de alarmerende rapporten van de wetenschap over de gevolgen van klimaatverandering, de extra regelgeving...

BNP Paribas Cardif steunt JOGG met gezonder maken schoolomgeving

BNP Paribas Cardif steunt JOGG met gezonder maken schoolomgeving

BNP Paribas Cardif gaat JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst) ondersteunen bij het gezonder maken van de schoolomgeving door gezondere voeding en water drinken...

Vijfde ProfCollege Fred de Jong over kansen in adviesmarkt

Vijfde ProfCollege Fred de Jong over kansen in adviesmarkt

Fred de Jong geeft tijdens zijn vijfde ProfCollege op woensdagmiddag 15 juni in Rhenen zijn visie op de kansen in de financieel adviesmarkt. De Jong: “Financieel...

Huishoudens in beweging zetten

Huishoudens in beweging zetten

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas...

Argenta neemt Garantiestelling BNP Paribas Cardif op in hypotheekproces

Argenta neemt Garantiestelling BNP Paribas Cardif op in hypotheekproces

Argenta heeft de (bank)garantie van BNP Paribas Cardif in haar hypotheekproces opgenomen. Adviseurs die de Argenta-hypotheek aanvragen worden automatisch gewezen...

Adviseurs en duurzaamheid: doe mee met het onderzoek van de HAN

Adviseurs en duurzaamheid: doe mee met het onderzoek van de HAN

Duurzaamheid is een groot maatschappelijk thema dat ook de rol van de financieel adviseur raakt. De komende jaren zal er van financieel adviseurs meer worden verwacht...