BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Marieke van Zuien 2018

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk de grootste lening van hun leven: de hypotheek.  Marieke van Zuien, commercieel directeur BNP Paribas Cardif België en Nederland: “Deze consumenten hebben nauwelijks inzicht in hun financiële situatie, met name wat er gebeurt bij tegenslag. Financieel adviseurs krijgen dit onderwerp moeizaam over de bühne gebracht. Daarnaast ontbreekt ook inzicht in de status van de hypotheek zelf.”

Het onderzoek De consument en het arbeidsongeschiktheidsrisico werd in opdracht van BNP Paribas Cardif uitgevoerd door MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong.  Het onderzoek werd in juni 2020 gehouden onder 1.247 consumenten.

Direct financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht direct in financiële problemen te komen als een van de partners arbeidsongeschikt wordt. 27 procent geeft aan de gevolgen echt te voelen, doordat ze dan hun huis moeten verkopen, in financiële problemen komen of noodgedwongen meer moeten gaan werken. Daarentegen heeft maar liefst 24 procent helemaal geen idee of heeft er niet over nagedacht.

Nederlanders denken onterecht dat ze verzekerd zijn

Van de respondenten geeft 30 procent aan dat zij een verzekering voor arbeidsongeschiktheid hebben afgesloten. Uit HDN-data blijkt echter dat het werkelijke aantal vele malen lager ligt; HDN ziet bij minder dan vijf procent van de hypotheekaanvragen ook een aanvraag voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Boodschap komt niet aan bij consument

Hoewel adviseurs hypotheekverzekeringen waarschijnlijk aan hun klanten hebben uitgelegd, omdat dit een verplicht onderdeel is van het hypotheekadvies, lijkt het erop dat de boodschap niet bij hun klanten blijft hangen: 40 procent geeft aan dat er niet over arbeidsongeschiktheid is gesproken, en negentien procent kan het zich niet herinneren. Hieruit blijkt dat het geen kwaad kan als hier meer focus op wordt gelegd in het hypotheekadvies.

Geen inzicht in hypotheek

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat respondenten weinig inzicht hebben in de status en kenmerken van hun hypotheek. Ze weten bijvoorbeeld niet wat de hoogte van de hypotheek is in relatie tot de marktwaarde van de woning. Er staan hierdoor aanzienlijk meer huizen ‘onder water’ dan consumenten zelf denken.

Van Zuien: “Zeker tijdens de huidige coronacrisis, waarbij er erg veel onzekerheid is, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in hun financiële situatie en weten op welke vlakken zij risico lopen. En dat zij de (financiële) gevolgen van onvoorziene levensomstandigheden goed met hun adviseur bespreken.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alleen ben je sneller, samen kom je verder

Alleen ben je sneller, samen kom je verder

(Partner in kennis BNP Paribas Cardif in VVP-special Financieel Vitaal) Bas van Mierlo is Manager Volmacht bij BNP Paribas Cardif. In samenwerking met TAF heeft...

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

We mogen wat meer van onszelf gaan houden

(Uit VVP-special Financieel Vitaal) Ruim één op de zes volwassen Nederlanders slaagt er niet in zelfstandig bankzaken te regelen, meldde DNB onlangs....

Werk vanuit je hart!

Werk vanuit je hart!

(Blog door Barend Princen, Marketing Productmanager bij BNP Paribas Cardif) Als adviseur wil je je klant zo goed mogelijk en passend adviseren. Je wilt je klant...

Argenta en BNP Paribas Cardif bieden kostenloze desktoptaxatie

Argenta en BNP Paribas Cardif bieden kostenloze desktoptaxatie

Klanten die tot 1 mei een Argenta hypotheek aanvragen met een Garantiestelling van BNP Paribas Cardif krijgen een kosteloze desktoptaxatie van Calcasa cadeau. Argenta...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

BNP Paribas Cardif versterkt partnerstrategie

BNP Paribas Cardif versterkt partnerstrategie

BNP Paribas Cardif heeft Bas van Mierlo aangesteld als Manager Volmacht. Voordat hij in 2021 bij BNP Paribas Cardif kwam, werkte Van Mierlo als consultant in de...

Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat per 1 januari 2023 een andere functie binnen BNP Paribas vervullen. Zij wordt dan CEO van BNP Paribas Leasing Solutions in België en...

Automatische mailing financiële risico's arbeidsongeschiktheid

Automatische mailing financiële risico's arbeidsongeschiktheid

BNP Paribas Cardif en Accelerate hebben een volledig geautomatiseerd proces ontwikkeld waarbij na het hypotheekadvies automatisch een e-mail naar de klant wordt...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...