BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Marieke van Zuien 2018

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk de grootste lening van hun leven: de hypotheek.  Marieke van Zuien, commercieel directeur BNP Paribas Cardif België en Nederland: “Deze consumenten hebben nauwelijks inzicht in hun financiële situatie, met name wat er gebeurt bij tegenslag. Financieel adviseurs krijgen dit onderwerp moeizaam over de bühne gebracht. Daarnaast ontbreekt ook inzicht in de status van de hypotheek zelf.”

Het onderzoek De consument en het arbeidsongeschiktheidsrisico werd in opdracht van BNP Paribas Cardif uitgevoerd door MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong.  Het onderzoek werd in juni 2020 gehouden onder 1.247 consumenten.

Direct financiële problemen bij arbeidsongeschiktheid

Ruim een kwart van de Nederlanders verwacht direct in financiële problemen te komen als een van de partners arbeidsongeschikt wordt. 27 procent geeft aan de gevolgen echt te voelen, doordat ze dan hun huis moeten verkopen, in financiële problemen komen of noodgedwongen meer moeten gaan werken. Daarentegen heeft maar liefst 24 procent helemaal geen idee of heeft er niet over nagedacht.

Nederlanders denken onterecht dat ze verzekerd zijn

Van de respondenten geeft 30 procent aan dat zij een verzekering voor arbeidsongeschiktheid hebben afgesloten. Uit HDN-data blijkt echter dat het werkelijke aantal vele malen lager ligt; HDN ziet bij minder dan vijf procent van de hypotheekaanvragen ook een aanvraag voor een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Boodschap komt niet aan bij consument

Hoewel adviseurs hypotheekverzekeringen waarschijnlijk aan hun klanten hebben uitgelegd, omdat dit een verplicht onderdeel is van het hypotheekadvies, lijkt het erop dat de boodschap niet bij hun klanten blijft hangen: 40 procent geeft aan dat er niet over arbeidsongeschiktheid is gesproken, en negentien procent kan het zich niet herinneren. Hieruit blijkt dat het geen kwaad kan als hier meer focus op wordt gelegd in het hypotheekadvies.

Geen inzicht in hypotheek

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat respondenten weinig inzicht hebben in de status en kenmerken van hun hypotheek. Ze weten bijvoorbeeld niet wat de hoogte van de hypotheek is in relatie tot de marktwaarde van de woning. Er staan hierdoor aanzienlijk meer huizen ‘onder water’ dan consumenten zelf denken.

Van Zuien: “Zeker tijdens de huidige coronacrisis, waarbij er erg veel onzekerheid is, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in hun financiële situatie en weten op welke vlakken zij risico lopen. En dat zij de (financiële) gevolgen van onvoorziene levensomstandigheden goed met hun adviseur bespreken.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

Tulp wijst adviseurs op Garantiestelling BNP Paribas Cardif

Tulp wijst adviseurs op Garantiestelling BNP Paribas Cardif

Tulp Hypotheken wijst adviseurs die een Tulp Compleet Hypotheek aanvragen automatisch op de Garantiestelling van BNP Paribas Cardif. Bij het renteaanbod van een...

De Hypotheker en BNP Paribas Cardif lanceren Bieden met Zekerheid landelijk

De Hypotheker en BNP Paribas Cardif lanceren Bieden met Zekerheid landelijk

Nadat Bieden met Zekerheid eerst is getest, is het product nu landelijk beschikbaar bij de vestigingen van De Hypotheker. De Hypotheker geeft onafhankelijk financieel...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Doordat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen verbeteren, dragen zij wezenlijk bij aan het realiseren van financiële...

Aflosverzekering BNP Paribas Cardif nu ook voor lopende hypotheken

Aflosverzekering BNP Paribas Cardif nu ook voor lopende hypotheken

De vernieuwde Hypotheek Aflos Verzekering van BNP Paribas Cardif is nu ook aan te vragen bij een lopende hypotheek. Daarnaast kiezen klant en adviseur nu zelf het...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Onderzoeker Fred de Jong spreekt op 14 september in Arnhem bij de Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid en verzekeringsadvies. Dit vanuit zijn lectoraat bij...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0707). Een consument verschilt van mening met BNP Paribas Cardif over de uitleg van de verzekeringsvoorwaarden. Volgens Kifid zijn deze...

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

“Enige tijd terug opperde minister Hoekstra het idee om de onafhankelijkheid van advies wettelijk te gaan regelen. De consolidatiegolf en de toegenomen grip...