Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid 2 via Pixabay

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online communicatie. Daarnaast wordt bij circa 30 procent van de intermediaire bedrijven op de website gesproken over zonnepanelen of energie. De analyse is gedaan via de nieuwe dienst van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners, de INFAS SectorSearch 2 , waarmee via een speciale zoekmachine kan worden gezocht op termen bij alle url’s van adviseurs, banken en verzekeraars.

Duurzaamheid is een van de grootste maatschappelijke thema’s van vandaag. Zowel binnen Europa als in Nederland wordt hard gewerkt aan wetten en beleidsmaatregelen om de benodigde verduurzaming te kunnen realiseren. Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het aanjagen van de verduurzaming. Bij zowel consumenten als bedrijven. Verduurzaming heeft grote financiële consequenties waarbij goed advies noodzakelijk is. Daarnaast heeft verduurzaming impact op de risico’s en de verzekerbaarheid van klanten.

Het begrip duurzaamheid kent vele dimensies en wordt al snel een containerbegrip. Daarom is via de INFAS SectorSearch ook gekeken naar het gebruik van termen als sustainable, klimaat, CO2 en maatschappelijk verantwoord. Ook deze begrippen komen nog maar mondjesmaat voor op de websites van intermediairs: klimaat 17,1 procent, CO2 15,3 procent, maatschappelijk verantwoord 6,2 procent, sustainable 2,3 procent.

Belangrijke verantwoordelijkheid

Veel burgers en bedrijven willen verduurzamen, maar maken zich ook zorgen over de consequenties van de verduurzamingsmaatregelen. Voor financieel adviseurs ligt daar een belangrijke verantwoordelijkheid om proactief met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. En met financieringen, subsidies, fiscale regelingen en verzekeringen komen er steeds meer middelen en instrumenten beschikbaar om die klanten ook daadwerkelijk te kunnen helpen. En adviseren over duurzaamheid zorgt ook voor een duurzaam businessmodel van de adviseur zelf.

Het intermediair zal de komende tijd extra moeten investeren in advisering over duurzaamheid, daar hoort ook heldere communicatie bij via de website. Deze analyse toont aan dat daarin nog voldoende te winnen is.

Fred de Jong is Associate Lector Sustainable Finance & Tax bij de HAN University of Applied Sciences en zelfstandig onderzoeker/consultant met als specialisatie de financieel adviesmarkten.

 

Reactie toevoegen

 
Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

"Financieel adviseur moet huiseigenaar beter informeren over financieren verduurzaming"

"Financieel adviseur moet huiseigenaar beter informeren over financieren verduurzaming"

Huizenkopers zijn onvoldoende op de hoogte van de financieringsmogelijkheden om de woning te verduurzamen. Financieel adviseurs nemen vaak niet alle mogelijkheden...

Invloed van energielabel op extra hypotheek wordt verkeerd begrepen

Invloed van energielabel op extra hypotheek wordt verkeerd begrepen

Uit onderzoek van Nationale-Nederlanden Bank blijkt dat huiseigenaren de nieuwe regelgeving over het energiezuinig maken van woningen verkeerd begrijpen. Driekwart...

Ook DNB oppert nu verduurzamingsplicht

Ook DNB oppert nu verduurzamingsplicht

Ook De Nederlandsche Bank (DNB) oppert nu een verduurzamingsplicht bij de aankoop van een nieuwe woning. Dit als andere maatregelen niet voldoende werken. Het overgrote...

Tweedeling op markt voor energiezuinige woningen neemt in rap tempo toe

Tweedeling op markt voor energiezuinige woningen neemt in rap tempo toe

Waar in 2021 zo’n een op de drie aangekochte woningen een energiezuinig label had in het hogere prijssegment, betreft dat twee jaar later de helft van de woningen....

Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

Verduurzaming is noodzaak én nuttig

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Verduurzamen is een noodzaak, maar ook nuttig”, zeggen Alexander en André Vugts van Vugts Verzekeringen...

Bij Lot online hypotheek verhogen voor verduurzaming

Bij Lot online hypotheek verhogen voor verduurzaming

Lot Hypotheken biedt bestaande klanten voortaan de mogelijkheid online een hypotheekverhoging van maximaal 25.000 euro aan te vragen voor energiebesparende maatregelen....

Duurzaamheid en betekenis

Duurzaamheid en betekenis

(Karin Kasdorp en Erik Friedeberg in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het is een mooie term – duurzaamheid. Maar wat verstaan we er eigenlijk onder? Voor...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...