Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid 2 via Pixabay

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online communicatie. Daarnaast wordt bij circa 30 procent van de intermediaire bedrijven op de website gesproken over zonnepanelen of energie. De analyse is gedaan via de nieuwe dienst van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners, de INFAS SectorSearch 2 , waarmee via een speciale zoekmachine kan worden gezocht op termen bij alle url’s van adviseurs, banken en verzekeraars.

Duurzaamheid is een van de grootste maatschappelijke thema’s van vandaag. Zowel binnen Europa als in Nederland wordt hard gewerkt aan wetten en beleidsmaatregelen om de benodigde verduurzaming te kunnen realiseren. Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het aanjagen van de verduurzaming. Bij zowel consumenten als bedrijven. Verduurzaming heeft grote financiële consequenties waarbij goed advies noodzakelijk is. Daarnaast heeft verduurzaming impact op de risico’s en de verzekerbaarheid van klanten.

Het begrip duurzaamheid kent vele dimensies en wordt al snel een containerbegrip. Daarom is via de INFAS SectorSearch ook gekeken naar het gebruik van termen als sustainable, klimaat, CO2 en maatschappelijk verantwoord. Ook deze begrippen komen nog maar mondjesmaat voor op de websites van intermediairs: klimaat 17,1 procent, CO2 15,3 procent, maatschappelijk verantwoord 6,2 procent, sustainable 2,3 procent.

Belangrijke verantwoordelijkheid

Veel burgers en bedrijven willen verduurzamen, maar maken zich ook zorgen over de consequenties van de verduurzamingsmaatregelen. Voor financieel adviseurs ligt daar een belangrijke verantwoordelijkheid om proactief met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. En met financieringen, subsidies, fiscale regelingen en verzekeringen komen er steeds meer middelen en instrumenten beschikbaar om die klanten ook daadwerkelijk te kunnen helpen. En adviseren over duurzaamheid zorgt ook voor een duurzaam businessmodel van de adviseur zelf.

Het intermediair zal de komende tijd extra moeten investeren in advisering over duurzaamheid, daar hoort ook heldere communicatie bij via de website. Deze analyse toont aan dat daarin nog voldoende te winnen is.

Fred de Jong is Associate Lector Sustainable Finance & Tax bij de HAN University of Applied Sciences en zelfstandig onderzoeker/consultant met als specialisatie de financieel adviesmarkten.

 

Reactie toevoegen

 
AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

Femke Bakker: "Verduurzamingstools breed beschikbaar maken voor adviseurs"

“Het proces van verduurzaming gaat de komende jaren versnellen. Ten eerste omdat het gewoon nodig is. De branche wordt nu al geconfronteerd met de effecten...

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

In de laatste aflevering van de podcastserie Inspiratieverhalen staat de visie van Nationale-Nederlanden op de rol van de adviseur bij het verduurzamen van de woningmarkt...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Noodoproep over verduurzamen

Noodoproep over verduurzamen

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman Advies) Eerlijk gezegd ben ik er bang voor dat het implementeren van duurzaamheid bij advieskantoren veel te weinig aandacht krijgt....

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...

Nieuw kabinet moet méér doen om woningvoorraad te verduurzamen

Nieuw kabinet moet méér doen om woningvoorraad te verduurzamen

62 procent van de Nederlanders wil  dat een nieuw kabinet meer financiële mogelijkheden ter beschikking stelt om het verduurzamen van woningen mogelijk...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...