Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid 2 via Pixabay

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online communicatie. Daarnaast wordt bij circa 30 procent van de intermediaire bedrijven op de website gesproken over zonnepanelen of energie. De analyse is gedaan via de nieuwe dienst van het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners, de INFAS SectorSearch 2 , waarmee via een speciale zoekmachine kan worden gezocht op termen bij alle url’s van adviseurs, banken en verzekeraars.

Duurzaamheid is een van de grootste maatschappelijke thema’s van vandaag. Zowel binnen Europa als in Nederland wordt hard gewerkt aan wetten en beleidsmaatregelen om de benodigde verduurzaming te kunnen realiseren. Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het aanjagen van de verduurzaming. Bij zowel consumenten als bedrijven. Verduurzaming heeft grote financiële consequenties waarbij goed advies noodzakelijk is. Daarnaast heeft verduurzaming impact op de risico’s en de verzekerbaarheid van klanten.

Het begrip duurzaamheid kent vele dimensies en wordt al snel een containerbegrip. Daarom is via de INFAS SectorSearch ook gekeken naar het gebruik van termen als sustainable, klimaat, CO2 en maatschappelijk verantwoord. Ook deze begrippen komen nog maar mondjesmaat voor op de websites van intermediairs: klimaat 17,1 procent, CO2 15,3 procent, maatschappelijk verantwoord 6,2 procent, sustainable 2,3 procent.

Belangrijke verantwoordelijkheid

Veel burgers en bedrijven willen verduurzamen, maar maken zich ook zorgen over de consequenties van de verduurzamingsmaatregelen. Voor financieel adviseurs ligt daar een belangrijke verantwoordelijkheid om proactief met klanten in gesprek te gaan over duurzaamheid. En met financieringen, subsidies, fiscale regelingen en verzekeringen komen er steeds meer middelen en instrumenten beschikbaar om die klanten ook daadwerkelijk te kunnen helpen. En adviseren over duurzaamheid zorgt ook voor een duurzaam businessmodel van de adviseur zelf.

Het intermediair zal de komende tijd extra moeten investeren in advisering over duurzaamheid, daar hoort ook heldere communicatie bij via de website. Deze analyse toont aan dat daarin nog voldoende te winnen is.

Fred de Jong is Associate Lector Sustainable Finance & Tax bij de HAN University of Applied Sciences en zelfstandig onderzoeker/consultant met als specialisatie de financieel adviesmarkten.

 

Reactie toevoegen

 
"Concrete acties om te verduurzamen ontbreken in de financiële sector"

"Concrete acties om te verduurzamen ontbreken in de financiële sector"

Hoewel het bewustzijn in de financiële sector over duurzaamheid toeneemt, blijft actie uit.  Dit blijkt onderzoek van Cognizant en Oxford Economics. Volgens...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Sterke stijging gebruik ISDE voor verduurzaming

Sterke stijging gebruik ISDE voor verduurzaming

In de eerste helft van 2023 werd ruim 115.000 keer een Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) verstrekt aan woningeigenaren: bijna anderhalf...

Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens

Toename gebruik Nationaal Warmtefonds bij lage en middeninkomens

Het aantal woningeigenaren met lage inkomens die hun woning energiezuinig maken met behulp van Nationaal Warmtefonds is aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit de monitor...

Bij de LES blijven

Bij de LES blijven

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) Ik kan alle advieskantoren van harte aanbevelen om de duurzame ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Het raakt iedereen...

Grootbanken pleiten voor klimaatlabel

Grootbanken pleiten voor klimaatlabel

Er moet een uniform klimaatlabel ontwikkeld worden dat ervoor zorgt dat potentiële huizenkopers klimaatrisico’s meenemen in hun aankoopbeslissing. Dat...

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

Wijzigingen hypotheken 2024 en impact op betaalbaarheid

(Lindenhaeghe in Ken je vak! in VVP 1-2024) Jaarlijks wordt de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk) op een aantal punten gewijzigd. In dit artikel zullen...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...