Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Digitaal tablet via Pixabay

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning, dé Nederlandse standaard voor B2B-authenticatie, ook buiten de verzekeringssector. De organisaties gaan met elkaar afgestemde boodschappen communiceren naar hun achterban waarbij wordt verwezen naar een gezamenlijk ontwikkelde centrale informatiepagina.

Het Digitaal Paspoort was meer dan twintig jaar de branchestandaard voor inloggen in de verzekeringssector. Om veiligheidsredenen vervalt het Digitaal Paspoort eind 2021. Online dienstverleners (zoals verzekeraars en serviceproviders) en gebruikers (zoals financieel adviseurs) van het Digitaal Paspoort kunnen tot en met december 2021 overstappen naar een nieuw inlogmiddel: eHerkenning.

De informatiepagina bevat een stappenplan voor gebruikers en een stappenplan voor online dienstverleners. Ook staat op de pagina een overzicht van meest gestelde vragen en worden de belangrijkste begrippen toegelicht. Bij de informatiepagina ligt het accent op het waarom en wanneer van de migratie. Over het hoe en wat worden dienstverleners en gebruikers geïnformeerd via hun leveranciers.

ASR is de eerste verzekeraar die live is gegaan met eHerkenning. Bij deze verzekeraar loggen sinds eind juni meer dan 200 kantoren met eHerkenning in op het adviseursportaal Cockpit.

De brancheorganisaties reageren verheugd. Zo zegt Richard Weurding (Verbond van Verzekeraars):
‘’Veilig digitaal zakendoen is uitermate belangrijk, daarom roep ik alle verzekeraars op om eHerkenning te implementeren, het liefst zo snel mogelijk maar uiterlijk volgend jaar." Enno Wiertsema (Adfiz) voegt hieraan toe: ‘’Loyaliteit aan de keten en veilig inloggen vraagt om eHerkenning. Mijn leden willen graag met één veilig middel overal kunnen inloggen.’’ En Ron Gardenier (NVGA): ‘’Wij gaan eHerkenning als moderne vorm van authenticatie uitdragen naar en aanmoedigen onder onze leden. We ervaren hier mooie samenwerking."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 juli 2020

Prachtig allemaal maar weer extra barrières en tijdrovend op n dag. Iedere inlog 6 muisklikken en op je mobiel scannen en code invoeren. Digitaal paspoort 2 snelle muisklikken. Wanneer je regelmatig muteert of raadpleegt op verschillende tijdstippen per dag met de klant aan jouw mobiel wordt het een frustrerende bezigheid. Het moet dus eenvoudiger en sneller. Anders krijg je vermijdingsgedrag en is n mailtje sneller. Weer ontwikkeld vanachter het verkeerde bureau.

Meer over
Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

"Laat RIS alleen gelden voor nieuwe  beleggingsgerelateerde producten"

"Laat RIS alleen gelden voor nieuwe beleggingsgerelateerde producten"

Een aantal nieuwe regels, die Brussel na politieke onderhandelingen wil opnemen in de Retail Investement Strategy (RIS), zijn dubbelop en overbodig voor de Nederlandse...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Volmachtmarkt stijgt ook in 2023

Volmachtmarkt stijgt ook in 2023

Het totale premievolume van de sectoren Schade en Inkomen in de volmachtmarkt stijgt naar verwachting met vier procent tot 4,61 miljard euro in 2023 (2022: 4,43...

Verbond niet blij met consultatie DNB

Verbond niet blij met consultatie DNB

Amper een half jaar nadat verzekeraars moeten voldoen aan het DNB-beleid over de onafhankelijkheid van raad van commissarissen, wordt dit beleid alweer herzien....

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met een vereenvoudigde afhandeling van schades met licht letsel. Voor het berekenen van de schade wordt een tool ontwikkeld, waarmee veel sneller...

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...