Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO: “Interviews met het management van veertien serviceproviders maken duidelijk dat veel serviceproviders op een kruispunt staan bij het maken van fundamentele keuzen die bepalend zijn voor hun toekomst. Waarbij velen op onderdelen al voorzichtig een bepaalde richting op gaan.

“Er zijn meerdere thema’s waar elke serviceprovider mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: focus op dienstverlening met betrekking tot de werkzaamheden van het financieel advieskantoor op het gebied van bemiddeling of meer focus op dienstverlening in de fase van advisering en frontoffice. Beperking van de dienstverlening op specifieke segmenten of keuze voor verbreding naar ‘one stop shopping’. Beperking tot financiële diensten of ook diensten buiten het Wft-domein. Het commercieel inzetten van inzicht in data die de deelnemers van serviceproviders genereren. Hogere doorbelasting van kosten serviceproviding naar de kantoren die van deze diensten gebruik maken.”

Serviceproviders vervullen volgens Oosterbaan op dit moment in ieder geval een essentiële rol bij het borgen van onafhankelijk advies en bemiddeling van financiële producten. “Deze rol zal in de komende tijd alleen maar toenemen.”

Toetsing relatie kan beter

Oosterbaan roept verder op te letten op een (blijvend) goede fit: “Beide partijen, financieel dienstverlener en serviceprovider, hebben belang om te zorgen dat er alleen een relatie wordt aangegaan wanneer deze fit er echt is. Maar ook om periodiek te kijken of die fit er nog steeds is. Aan die objectieve toetsing bij aanvang van de relatie en periodieke toets tijdens de relatie valt nog wel wat te verbeteren”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 oktober 2021

Hoi Albert, en weer worden de (grote) moederverzekeraars buiten schot gehouden. Natuurlijk spraken wij jaren geleden al over champagnekurken die knalden, als er weer zo een verzekeraar een samenwerkingscontract aanging met een Grootvolmachtnemer/Serviceprovider. En nee, de afgelopen kleine tien jaar is er m.i. geen enkele grootvolmachtnemer failliet gegaan toch? ......................................... Desondanks hebben wijzelf onze relaties nooit ondergebracht bij (goedkopere) volmachtkantoren, die o.i. minder gecontroleerd worden door DNB op hu solvabiliteit, dan wel de DNB de verantwoordelijkheid hiervoor (mogelijk) neerlegt bij de volmachtgevende verzekeraars. Dus ik wil nu als consument zijnde ook, dat mijn provinciale polis . ASR, blijft prolongeren onder het intermediaire kanaal van bijvoorbeeld ASR. Zou dit onverhoopt niet meer kunnen, dan overweeg ik mijn verzekeringen onder te brengen bij een directwriter bijv. Ditzo of Ohra... Wat schetst mijn verbazing dat ik een paar weken geleden een groene kaart binnenkreeg van Heinenoord, terwijl ik er vanuit ging dat mijn autopolis per 1/9/21 zou prolongeren rechtstreeks onder ASR zelf.... Dus ik bel de ASR servicedesk: Ja, dan moet u toch bij uw tussenpersoon zijn.. maar met een paar rake woorden werd ik toch doorgezet naar de volmachtafdeling van ASR, die me meedeelde welke methode ASR hanteert bij het royeren van de provinciale portefeuilles naar hun volmachtnemers, Wanneer ik als consument de polis teruggezet wilde zien naar provinciaal, dan moest ik deze senior-medewerker een e-mail sturen zodat hij deze terug mocht zetten naar provinciaal (hoe idioot kun je het maken???) Dat heb ik vervolgens gedaan, kreeg de nieuwe jaarpremie door van ASR-debiteurenbeheer en werd mij de bij de provinciale polis behorende nieuwe groene kaart toegezonden. Maar dan... zie ik opeens op mijn bankrekeninbg dat Heinenoord de premie al automatisch heeft geïncasseerd van mijn bankrekening, terwijl Heinenoord h i daar helemaal geen machtiging voor van mij heeft ontvangen (noch in haar hoedanigheid als provinciaal agent noch in haar hoedanigheid als Volmachtnemer van welke verzekeraar ook).. En kan het niet anders dan dat Heinenoord mijn bankrekeningnummer ontvangen heeft van ASR (leven)......................... Ander voorval... december 2016...bezoek - en de vraag van een paar boodschappenjongens van Delta Lloyd schade (thans Nat Ned) aan de vooravond van de overzetting van de particuliere provinciale portefeuilles naar de aparte tak van Voogd & Voogd Serviceprovider: 'Gerda, wat wil je eraan doen?'Nee, ikke niks , ik kijk wel uit.. En toen we het vervolgens over de overdracht van provisiedragende schadeportefeuilles hadden waarbij ik koppig opmerkte, dat er in ieder geval een handtekening van polishouders benodigd was om een provinciale polis in volmacht over te dragen naar een Serviceprovider-Volmacht, werd mijn opmerking weggezet als zijnde niet-belangrijk... ....................................................................................................................... Dus... bewijs genoeg lijkt mij dat de leidende verzekeraars achter de schermen al jaren af willen van het intermediaire kanaal en het kleine onafhankelijke intermediair en meehelpen van het infiltreren van de Serviceproviders in het distributiesysteem van de moederbedrijven v/h Woudsend, Stad Rotterdam, Amev, Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Achmea, Aegon etc. ........................................................................................... Hoe misleidend en beschamend bovendien.... Volgend jaar zal ik een ASR-provinciale polis ontvangen met daarop transparant de tussenpersoon-provisie vermeld die een kleine - door de consument zeer gewenste - tussenpersoon ontvangt van de verzekeraar voor bemiddeling/ beheer van die provinciale polis. Had ik de onrechtmatige omzetting door ASR naar Serviceprovider/Volmachten geaccepteerd, dan had ik een volmachtpolis ontvangen, met daarop geen provisie, terwijl de daadwerkelijke beloning van ASR naar onderhavige en andere Volmachtnemer vele malen groter is......

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 oktober 2021

Laat ik het eens voorzichtig formuleren: de volmachten en service providers zijn aanzienlijk beter in het doen van beloften en toezeggingen dan in het waarmaken van beloften en toezeggingen voornoemd. Dat maakt het lastig vooraf een goed keuze te maken, en een eenmaal gemaakte keuze is vaak niet eenvoudig weer te wijzigen.

Meer over
Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

Jurjen Oosterbaan in nieuwe VVP: advies weerbaar houden

“De vraag is”, aldus Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) in de nieuwe VVP 03-2023, “of in een markt waarin het aantal ICT-partijen snel consolideert...

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

Denkend aan advies zie ik kansen en bedreigingen

(Jurjen Oosterbaan in VVP 3, 2023) De redactie van VVP gaat altijd uit van het goede van de mens. Dus wanneer zij kiezen voor het thema ‘De waarde van advies’...

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Acceptatiebeleid doorslaggevend bij keuze aanbieder

Uit onderzoek door Bureau DFO naar performance indicatoren van verzekeraars en hypotheekaanbieders blijkt dat het acceptatiebeleid voor financieel adviseurs de belangrijkste...

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

DFO: "Let op privaatrechtelijke consequenties onafhankelijkheidsbegrip Vergelijkingskaart"

Bureau DFO adviseert op dit moment in de Vergelijkingskaart alleen aan te geven dat het een onafhankelijk advies betreft wanneer het kantoor de privaatrechtelijke...

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

Bureau DFO: “Vraag en aanbod assurantieportefeuilles meer in balans”

“De markt ervaart dat er nog steeds meer vraag dan aanbod is naar portefeuilles, maar dit beeld verandert wel naar een situatie van meer evenwicht.”...

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseurs hebben, aldus Bureau DFO, een zelfstandige verplichting om te komen tot een advies of een bepaalde financiering voor hun cliënt verantwoord is. Bureau...

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Bureau DFO heeft de in haar jaarlijkse onderzoek best gewaardeerde serviceproviders bekendgemaakt: Beste serviceprovider Hypotheken (>700 deelnemers): De Financiële...

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO introduceert de ‘Week van de Serviceproviders’. De week wordt gehouden van 7 tot en met 11 november. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur...