Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO: “Interviews met het management van veertien serviceproviders maken duidelijk dat veel serviceproviders op een kruispunt staan bij het maken van fundamentele keuzen die bepalend zijn voor hun toekomst. Waarbij velen op onderdelen al voorzichtig een bepaalde richting op gaan.

“Er zijn meerdere thema’s waar elke serviceprovider mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: focus op dienstverlening met betrekking tot de werkzaamheden van het financieel advieskantoor op het gebied van bemiddeling of meer focus op dienstverlening in de fase van advisering en frontoffice. Beperking van de dienstverlening op specifieke segmenten of keuze voor verbreding naar ‘one stop shopping’. Beperking tot financiële diensten of ook diensten buiten het Wft-domein. Het commercieel inzetten van inzicht in data die de deelnemers van serviceproviders genereren. Hogere doorbelasting van kosten serviceproviding naar de kantoren die van deze diensten gebruik maken.”

Serviceproviders vervullen volgens Oosterbaan op dit moment in ieder geval een essentiële rol bij het borgen van onafhankelijk advies en bemiddeling van financiële producten. “Deze rol zal in de komende tijd alleen maar toenemen.”

Toetsing relatie kan beter

Oosterbaan roept verder op te letten op een (blijvend) goede fit: “Beide partijen, financieel dienstverlener en serviceprovider, hebben belang om te zorgen dat er alleen een relatie wordt aangegaan wanneer deze fit er echt is. Maar ook om periodiek te kijken of die fit er nog steeds is. Aan die objectieve toetsing bij aanvang van de relatie en periodieke toets tijdens de relatie valt nog wel wat te verbeteren”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 oktober 2021

Hoi Albert, en weer worden de (grote) moederverzekeraars buiten schot gehouden. Natuurlijk spraken wij jaren geleden al over champagnekurken die knalden, als er weer zo een verzekeraar een samenwerkingscontract aanging met een Grootvolmachtnemer/Serviceprovider. En nee, de afgelopen kleine tien jaar is er m.i. geen enkele grootvolmachtnemer failliet gegaan toch? ......................................... Desondanks hebben wijzelf onze relaties nooit ondergebracht bij (goedkopere) volmachtkantoren, die o.i. minder gecontroleerd worden door DNB op hu solvabiliteit, dan wel de DNB de verantwoordelijkheid hiervoor (mogelijk) neerlegt bij de volmachtgevende verzekeraars. Dus ik wil nu als consument zijnde ook, dat mijn provinciale polis . ASR, blijft prolongeren onder het intermediaire kanaal van bijvoorbeeld ASR. Zou dit onverhoopt niet meer kunnen, dan overweeg ik mijn verzekeringen onder te brengen bij een directwriter bijv. Ditzo of Ohra... Wat schetst mijn verbazing dat ik een paar weken geleden een groene kaart binnenkreeg van Heinenoord, terwijl ik er vanuit ging dat mijn autopolis per 1/9/21 zou prolongeren rechtstreeks onder ASR zelf.... Dus ik bel de ASR servicedesk: Ja, dan moet u toch bij uw tussenpersoon zijn.. maar met een paar rake woorden werd ik toch doorgezet naar de volmachtafdeling van ASR, die me meedeelde welke methode ASR hanteert bij het royeren van de provinciale portefeuilles naar hun volmachtnemers, Wanneer ik als consument de polis teruggezet wilde zien naar provinciaal, dan moest ik deze senior-medewerker een e-mail sturen zodat hij deze terug mocht zetten naar provinciaal (hoe idioot kun je het maken???) Dat heb ik vervolgens gedaan, kreeg de nieuwe jaarpremie door van ASR-debiteurenbeheer en werd mij de bij de provinciale polis behorende nieuwe groene kaart toegezonden. Maar dan... zie ik opeens op mijn bankrekeninbg dat Heinenoord de premie al automatisch heeft geïncasseerd van mijn bankrekening, terwijl Heinenoord h i daar helemaal geen machtiging voor van mij heeft ontvangen (noch in haar hoedanigheid als provinciaal agent noch in haar hoedanigheid als Volmachtnemer van welke verzekeraar ook).. En kan het niet anders dan dat Heinenoord mijn bankrekeningnummer ontvangen heeft van ASR (leven)......................... Ander voorval... december 2016...bezoek - en de vraag van een paar boodschappenjongens van Delta Lloyd schade (thans Nat Ned) aan de vooravond van de overzetting van de particuliere provinciale portefeuilles naar de aparte tak van Voogd & Voogd Serviceprovider: 'Gerda, wat wil je eraan doen?'Nee, ikke niks , ik kijk wel uit.. En toen we het vervolgens over de overdracht van provisiedragende schadeportefeuilles hadden waarbij ik koppig opmerkte, dat er in ieder geval een handtekening van polishouders benodigd was om een provinciale polis in volmacht over te dragen naar een Serviceprovider-Volmacht, werd mijn opmerking weggezet als zijnde niet-belangrijk... ....................................................................................................................... Dus... bewijs genoeg lijkt mij dat de leidende verzekeraars achter de schermen al jaren af willen van het intermediaire kanaal en het kleine onafhankelijke intermediair en meehelpen van het infiltreren van de Serviceproviders in het distributiesysteem van de moederbedrijven v/h Woudsend, Stad Rotterdam, Amev, Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Achmea, Aegon etc. ........................................................................................... Hoe misleidend en beschamend bovendien.... Volgend jaar zal ik een ASR-provinciale polis ontvangen met daarop transparant de tussenpersoon-provisie vermeld die een kleine - door de consument zeer gewenste - tussenpersoon ontvangt van de verzekeraar voor bemiddeling/ beheer van die provinciale polis. Had ik de onrechtmatige omzetting door ASR naar Serviceprovider/Volmachten geaccepteerd, dan had ik een volmachtpolis ontvangen, met daarop geen provisie, terwijl de daadwerkelijke beloning van ASR naar onderhavige en andere Volmachtnemer vele malen groter is......

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 oktober 2021

Laat ik het eens voorzichtig formuleren: de volmachten en service providers zijn aanzienlijk beter in het doen van beloften en toezeggingen dan in het waarmaken van beloften en toezeggingen voornoemd. Dat maakt het lastig vooraf een goed keuze te maken, en een eenmaal gemaakte keuze is vaak niet eenvoudig weer te wijzigen.

Meer over
Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort op het onderdeel Gebruiksvriendelijkheid hoog in het onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs. Tevens behaalt Pokket een eerste plaats...

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële...

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO heeft het Wft Jaarboek 2021 uitgebracht. Het handboek richt zich specifiek op de vragen rondom Wft en privacywetgeving die in de dagelijkse praktijk van...

Schade door vorst en sneeuw

Schade door vorst en sneeuw

De afhandeling van schade door vorst en sneeuw is het thema van een speciale nieuwsbrief van docent en auteur Anita Hol-Bubeck en Bureau DFO. Er is bij particuliere...

Adviseurselasticiteit

Adviseurselasticiteit

De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog. Dat is een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet...

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Ontstaat schade en of letsel als gevolg ontploffing van illegaal vuurwerk, dan zal dit - aldus docent schadeverzekeringen Anita Hol-Bubeck - in veel gevallen niet...

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

De bruto salarissen van bestaande medewerkers van financieel advieskantoren worden per 1 januari 2021 met gemiddeld 1,90 procent verhoogd. Dit is vrijwel gelijk...

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport...

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Winnaars 2020 DFO-onderzoek serviceproviders

Bureau DFO heeft afgelopen week zijn jaarlijkse onderzoek naar serviceproviders afgerond en het rapport met resultaten uitgebracht. De winnaars 2020 per categorie: Kleine...