Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Jurjen Oosterbaan Martinius: ‘De concentratietendens zal vroeg of laat het onderwerp provisie raken.’

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO: “Interviews met het management van veertien serviceproviders maken duidelijk dat veel serviceproviders op een kruispunt staan bij het maken van fundamentele keuzen die bepalend zijn voor hun toekomst. Waarbij velen op onderdelen al voorzichtig een bepaalde richting op gaan.

“Er zijn meerdere thema’s waar elke serviceprovider mee te maken heeft. Bijvoorbeeld: focus op dienstverlening met betrekking tot de werkzaamheden van het financieel advieskantoor op het gebied van bemiddeling of meer focus op dienstverlening in de fase van advisering en frontoffice. Beperking van de dienstverlening op specifieke segmenten of keuze voor verbreding naar ‘one stop shopping’. Beperking tot financiële diensten of ook diensten buiten het Wft-domein. Het commercieel inzetten van inzicht in data die de deelnemers van serviceproviders genereren. Hogere doorbelasting van kosten serviceproviding naar de kantoren die van deze diensten gebruik maken.”

Serviceproviders vervullen volgens Oosterbaan op dit moment in ieder geval een essentiële rol bij het borgen van onafhankelijk advies en bemiddeling van financiële producten. “Deze rol zal in de komende tijd alleen maar toenemen.”

Toetsing relatie kan beter

Oosterbaan roept verder op te letten op een (blijvend) goede fit: “Beide partijen, financieel dienstverlener en serviceprovider, hebben belang om te zorgen dat er alleen een relatie wordt aangegaan wanneer deze fit er echt is. Maar ook om periodiek te kijken of die fit er nog steeds is. Aan die objectieve toetsing bij aanvang van de relatie en periodieke toets tijdens de relatie valt nog wel wat te verbeteren”.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 oktober 2021

Hoi Albert, en weer worden de (grote) moederverzekeraars buiten schot gehouden. Natuurlijk spraken wij jaren geleden al over champagnekurken die knalden, als er weer zo een verzekeraar een samenwerkingscontract aanging met een Grootvolmachtnemer/Serviceprovider. En nee, de afgelopen kleine tien jaar is er m.i. geen enkele grootvolmachtnemer failliet gegaan toch? ......................................... Desondanks hebben wijzelf onze relaties nooit ondergebracht bij (goedkopere) volmachtkantoren, die o.i. minder gecontroleerd worden door DNB op hu solvabiliteit, dan wel de DNB de verantwoordelijkheid hiervoor (mogelijk) neerlegt bij de volmachtgevende verzekeraars. Dus ik wil nu als consument zijnde ook, dat mijn provinciale polis . ASR, blijft prolongeren onder het intermediaire kanaal van bijvoorbeeld ASR. Zou dit onverhoopt niet meer kunnen, dan overweeg ik mijn verzekeringen onder te brengen bij een directwriter bijv. Ditzo of Ohra... Wat schetst mijn verbazing dat ik een paar weken geleden een groene kaart binnenkreeg van Heinenoord, terwijl ik er vanuit ging dat mijn autopolis per 1/9/21 zou prolongeren rechtstreeks onder ASR zelf.... Dus ik bel de ASR servicedesk: Ja, dan moet u toch bij uw tussenpersoon zijn.. maar met een paar rake woorden werd ik toch doorgezet naar de volmachtafdeling van ASR, die me meedeelde welke methode ASR hanteert bij het royeren van de provinciale portefeuilles naar hun volmachtnemers, Wanneer ik als consument de polis teruggezet wilde zien naar provinciaal, dan moest ik deze senior-medewerker een e-mail sturen zodat hij deze terug mocht zetten naar provinciaal (hoe idioot kun je het maken???) Dat heb ik vervolgens gedaan, kreeg de nieuwe jaarpremie door van ASR-debiteurenbeheer en werd mij de bij de provinciale polis behorende nieuwe groene kaart toegezonden. Maar dan... zie ik opeens op mijn bankrekeninbg dat Heinenoord de premie al automatisch heeft geïncasseerd van mijn bankrekening, terwijl Heinenoord h i daar helemaal geen machtiging voor van mij heeft ontvangen (noch in haar hoedanigheid als provinciaal agent noch in haar hoedanigheid als Volmachtnemer van welke verzekeraar ook).. En kan het niet anders dan dat Heinenoord mijn bankrekeningnummer ontvangen heeft van ASR (leven)......................... Ander voorval... december 2016...bezoek - en de vraag van een paar boodschappenjongens van Delta Lloyd schade (thans Nat Ned) aan de vooravond van de overzetting van de particuliere provinciale portefeuilles naar de aparte tak van Voogd & Voogd Serviceprovider: 'Gerda, wat wil je eraan doen?'Nee, ikke niks , ik kijk wel uit.. En toen we het vervolgens over de overdracht van provisiedragende schadeportefeuilles hadden waarbij ik koppig opmerkte, dat er in ieder geval een handtekening van polishouders benodigd was om een provinciale polis in volmacht over te dragen naar een Serviceprovider-Volmacht, werd mijn opmerking weggezet als zijnde niet-belangrijk... ....................................................................................................................... Dus... bewijs genoeg lijkt mij dat de leidende verzekeraars achter de schermen al jaren af willen van het intermediaire kanaal en het kleine onafhankelijke intermediair en meehelpen van het infiltreren van de Serviceproviders in het distributiesysteem van de moederbedrijven v/h Woudsend, Stad Rotterdam, Amev, Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Achmea, Aegon etc. ........................................................................................... Hoe misleidend en beschamend bovendien.... Volgend jaar zal ik een ASR-provinciale polis ontvangen met daarop transparant de tussenpersoon-provisie vermeld die een kleine - door de consument zeer gewenste - tussenpersoon ontvangt van de verzekeraar voor bemiddeling/ beheer van die provinciale polis. Had ik de onrechtmatige omzetting door ASR naar Serviceprovider/Volmachten geaccepteerd, dan had ik een volmachtpolis ontvangen, met daarop geen provisie, terwijl de daadwerkelijke beloning van ASR naar onderhavige en andere Volmachtnemer vele malen groter is......

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 oktober 2021

Laat ik het eens voorzichtig formuleren: de volmachten en service providers zijn aanzienlijk beter in het doen van beloften en toezeggingen dan in het waarmaken van beloften en toezeggingen voornoemd. Dat maakt het lastig vooraf een goed keuze te maken, en een eenmaal gemaakte keuze is vaak niet eenvoudig weer te wijzigen.

Meer over
ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

Oosterbaan: “Onverantwoorde kredietverlening tegengaan”

“Ons goedbedoelde systeem van maximale leennormen”, meent Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO), “duwt groepen consumenten richting schuldposities die...

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Bureau DFO heeft de hoogste gewaardeerde serviceproviders in zijn onderzoek 2021 bekendgemaakt. De uitkomsten zijn gebaseerd op 2.167 waarnemingen. Bij de grote...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Concentratie: het wordt kiezen of delen

Concentratie: het wordt kiezen of delen

(Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) in VVP-special Business Support 2021) Binnen het intermediair vindt een ongekende concentratie plaats. Deze ontwikkeling...